Hur sköter ni er häst efter tävling?

Ebine

Trådstartare
Dvs. vad har ni för rutin med hur ni tar hand om den efteråt? Linda, kyla, varma, borsta, tvätta.. osv
Berätta vad har DU för rutiner.. hur du brukar lägga upp det osv.
Det varierar ju naturligtvis beroende på klass o situation.
:bump:

Sv: Hur sköter ni er häst efter tävling?

Jag tar bara in hästen i stallet, tar av honom täcken/skydd, borstar av honom och lägger på liniment på benen. Om det är väldigt varmt ute och han fortfarande är varm så kanske lite kylande vatten : )

Efter att jag/kompis skrittat av dom så tar jag av sadel/skydd mm, borstar och om dom är jätte svett "svampar" av dom, lägger på transporttäcket (svett/fleece), linementar benen, på med transportskydd och lastar... när de kommer hem borstas de noga och lindas över natten...

Senast ändrad av en moderator:

på tävlingsplatsen så ryktar jag snabbt av han ,framförallt på benen där han brukar vara skitig.Ibland lindar jag honom oxå.Men sen på med skydd och hem,där han borstas noga och spolas eller linimentas,och om det är lite kallare och han spolas så får han på benvärmare på benen och ett nytt täcke.

efter tävling då ja anlänt till stallet så ut med dom från lastbilen.
borstar av dom byter täcken, linimentar benen eller lindar med BoT runt om. på men BoT ryggvärmare och ett täcke, beror på årstid å väder!
smörjer in med arnika på andra muskler, vid bogen osv. å en extra morot:D

Svampar och borstar av innan avfärd hem!
När jag är hemma så kollar jag igenom hästen äre kväll sätter jag på BoT paddar, (Linimenterar INTe när jag använder BoT, men om jag inte skulle använda de blire oftast arnika) och äre dag får de gå ut i hagen igen.

Nästa dag brukar jag gå ut och gå stretcha och gosa med den! :)

har vi en bit att åka hem tar jag på liniment direkt efter jag ridit, innan jag lastar. är det nära struntar jag i linimentet och lindar direkt när jag kommer hem. lindar alltid med BoT på natten.
är dom fortfarande svettiga när dom kommer hem spolar jag av dom annars bara borstar av och byter täcke!

Som du skrev så beror det på klass och situation.

Det första jag gör när jag kommit hem och lastat ur hästen är att ta in den i stallet och pyssla om den en stund. Ev. stretching har jag gjort på tävlingsplatsen när hästen fortfarande var varm, men en lättare massage eller åtminstone grundlig rykt blir det hemma i stallet.

Ang tvätt så beror det lite på väder och hur svettig hästen blev. Blev den inte särskilt svettig så borstas svetten bort i samband med rykten hemma, men är det tex sommar och hästen har svettats kraftigt så har jag alltid med en vattenhink och svamp så man åtminstone kan svampa av hästen innan den lastas för att åka hem.

Beroende på väderlek och vart hästen ska så täckas den/täckas den inte (på vinterhalvåret med back on track täcke, men på sommaren är det för varmt). Har det varit en ansträngande tävling lindar jag gärna med back on track på alla fyra benen, men är det betessäsong (hästen ute på sommarbete) så lindar jag inte utan smörjer isf in med något liniment (ex. isbalsam).

Har jag kommit hem mitt på dagen så får hästen gå ut i hagen efteråt, men kommer jag hem sent får den gå in i boxen om det är stallperiod. Är det betesperiod går den givetvis tillbaka ut på betet.

MED ANDRA ORD: Jag gör precis samma saker som jag gör till vardags. Faktum är att oftast så är vardagsträningen jobbigare (fysiskt) för hästen än vad själva tävlingen är.

när jag kommer hem borstar jag av & byter täcke, om svettig så ett bad, och lindar alltid.
dagen efter så brukar jag bara jogga lite lätt!:)

Jag sköter den på samma sätt som efter en tränig och borstar ordentligt, dagen efter brukar jag ta det lugt med hästen och skritta i skogen.

Ser till att trava och skritta av hästen ordentligt. Tar in hästen och plockar av grejorna. Är hon svettig så spolar jag av henne om möjlighet finns, annars blir det svamp och vatten i hink. På med täcke(olika beroende på väderlek!)

Borstar av benen ordentligt och smörjer in dem med blue liniment för det mesta, ibland radital eller kylspray(linads då inte förrän 1 timme efteråt) Efter det lindas hon runt om med BoT.

Byter sedan täcke till natten när hon torkat ordentligt.

Direkt efter start travar jag av, sedan hoppar jag av och leder och stretchar. Sen tar jag av utrustningen och borstar jag av hela hästen och är han svettig svampar jag av.
Sedan på med transporttäcke.
Har jag en klass kvar får han gå in i transporten och äta + dricka, annars på med transportskydd och hemfärd.

På tävlingsplatsen ser jag till att skritta hästen ordentligt. Borstar alt svampar av hästen innan hemresa.

Väl hemma får hon gå i skrittmaskinen 15-20 min för att slappna av efter resan. Hon kan vara lite uppdragen/spänd i buken, dock aldrig stressad eller svettig, vid urlastning och jag har märkt att lite skritt aldrig är fel. Hon älskar "sin" skrittmaskin. ;)

Sen är det rykt och benförpackning med BoT. På med ev täcke och in i boxen för mat och nattsömn.

//Alice

Efter att jag har hoppat så skrittar jag av henne ordentligt, sen borstar jag bort svettfläckar och låter henne äta lite innan vi lastar och åker hem

När vi kommer hem brukar jag bara borsta av henne, sedan får hon komma ut i hagen.

På kvällen däremot lägger jag på BoT-paddarna, och pysslar om henne lite extra :love:

Dagen efter blir det ett lugnt ridpass, inget krävande.

Ställer in i boxen alt. släpper ut i hagen beroende på hur mycket klockan är. Lägger på liniment och ger nåt godis :) Dagen efter blir det vila eller en lugn uteritt.

Duschar av hemma och badar med linimentschampoo på kroppen .Smörjer in med Blue Lotion på benen. Ställer in honom i boxen så att han får rulla sig (älskar att rulla när han är blöt och kommer in boxen). Väntar tills han har torkat, då borstar jag av och lindar med B o T runt om och lägger på B o T täcke.

Dagen efter skritttar och travar jag ut en lugn tur

På tävlingsplatsen skrittas det av, ta av saker och borsta.
På med täcke och BoT paddarna med kardborrar.
Hemma så blir det borstande igen, byte av täcke.
På natten har hon BoT paddarna eller så lindar jag benen.
Liniment åker också på när vi kommer hem.

Jag linimentar och lindar alltid, liniment oftast direkt efter tävling (är det kort resa så linimentar jag hemma), lindar gör jag på eftermiddan/kvällen och de tas av morgonen därpå.
Självklart skrittar jag av och borstar/spolar/svampar beroende på årstid.

Dvs. vad har ni för rutin med hur ni tar hand om den efteråt? Linda, kyla, varma, borsta, tvätta.. osv
Berätta vad har DU för rutiner.. hur du brukar lägga upp det osv.
Det varierar ju naturligtvis beroende på klass o situation.
:bump:

en ordentlig nedvarvning efter en jobbig tävlingsdag ä A och O. På sommaren spolas hästen av på tävlingsplatsen efter sista klassen om man skall övernatta. Annars får avspolningen vänta tills man kommer hem (om det inte är natt då). Kylande liniment på benen och ryggen och stalllindor. Nattpyjamas efter väder.

Överlag brukar vi alltid linda med BoT paddar runt om direkt efter en klass eller tävling. Lindar då på dessa på plats. Hästen som går de största klasserna masseras även med Arnika över ryggen och stretchas i alla fyra benen. Vi brukar också använda oss av BoT ryggvärmaren.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur