Hur sköta westernsadeln?

T

Torun

Ännu en sadeltråd.. :angel:
Men jag som är ny som westernryttare har hört lite olika om hur sadeln ska skötas. Endel säger att den absolut inte ska smörjas, andra säger att den ska smörjar på utsidan osv..
Hur sköter ni era sadlar?

Sv: Hur sköta westernsadeln?

man ska inte använda vanligt fett utan olja. söker du i forumet hittar du massor av trådar om detta ämne.

jag har lärt mig av "sadelhandlare" att man enbart ska använda olja... jag har bara oljat min lånesadel å den e jättefin iallafall :D

men skaffar jag en egen ska jag prova me fett med :)

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: Tack alla för svar o länk!
Ska söka i forumet :idea:

jag har lärt mig av "sadelhandlare" att man enbart ska använda olja... jag har bara oljat min lånesadel å den e jättefin iallafall :D

men skaffar jag en egen ska jag prova me fett med :)
Jag tror hellre på en sadelmakare än en "sadelhandlare". Handlarna har en tendens att bli experter på väldigt kort tid. Om jag vill ha råd om hur jag ska sköta bilen, så är ju inte bilförsäljaren den förste jag frågar! :D

Jag använder lincoln läder olja, den är jätte bra!

Det finns redan en tråd om detta som är bra, lägg ner lite tid och försök leta upp den så slipper ni tjafsa!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka