Hur sköta en häst med juverinflammation?

J

Jenny-79

Mitt islandssto som jag köpte för en månad sen har troligtvis fått juverinflammation. Hon har fått mjölk i ena juvret och är jättesvullen samt att hon har feber (över 39 grader). Hon står kvar i stallet där jag köpte henne och hon som äger stallet tittade till mitt sto och det var hon som sa att det troligtvis är juverinflammation och hon kontaktade veterinär så jag fick utskriver pencilin som mitt sto ska få några dagar.

Men hur ska jag sköta henne i övrigt? Någon motion som promenader när hon piggnat i eller ska hon stå och i så fall hur länge. Så länge hon är slö och har feber ska hon ju självklart stå men hur är det sen? När jag kan rida henne igen och motionera lite mera?

Foder får hon inte så mycket nu. Det är bete, lite hö samt mineraler och de dagar jag är dit och rider får hon typ en näve havre (max 0,5 dl om ens det). Ska jag tänka på något mer vad det gäller foder?

Hon har haft ett föl men det är typ 6 år sen så varför får hon mjölk nu? Hon brunstade för några veckor sen men det märktes inte så mycket på henne utan hon har ganska lindrig brunst.

Sv: Hur sköta en häst med juverinflammation?

De gånger mitt sto har haft ljuverinflammation så har jag låtit henne gå i hagen. Ingen ridning eller övrigt motion, hon har dock varit så svullen i ljuvret att det varit svårt för henne att gå ( gått väldigt bredbent) med penicillinets hjälp så har det dock svullnaden fort försvunnit.

/B

Tack för ditt svar. Jag får se hur hon är i morgon men jag fick meddelande av stallägaren ikväll att hon var ännu mer svullen nu ikväll. Hon har fått en dos pencillin på dagen så jag tycker inte det borde blivit värre efter det men jag har absolut ingen kunskap om sånt här så kanske det behövs ett par doser innan det har effekt. Hur länge ska jag vänta innan jag kontaktar veterinär igen om det inte blir bättre?

Jo jag glömde ju att skriva att hon var inte öm, iaf märktes det inte på henne tidigare idag när jag kände efter. Det gick att känna över hela juvret utan problem och om det hade ömmat borde hon ju reagerat på något sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 926
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 600
Senast: Lella
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18