Hur skiljer sig procenten över landet?

b_ridutbildning

Trådstartare
Den här frågan har säkert varit upp förut. Jag skulle plugga in nya LA:3 inför nästa tävling och tänkte att det kunde vara kul att googla fram lite ritter för att på så sätt lära mig programmet. Jag har aldrig ridit 2013 års version och det är ju rätt så annorlunda jämfört med det gamla. Nåja, jag kollade på en 7-8 ritter och slogs av hur olika bedömda de verkade vara. En ritt hade fått 70% enligt texten men den skulle kanske ha fått 63-64% där jag bor. Allt beror ju på hur domaren kommer in i klassen naturligtvis. Men det vore intressant att diskutera utifrån er andras erfarenheter, speciellt ni som har tävlat i flera olika län. Själv har jag hållit mig till Östergötland än så länge.

Hur är det där ni bor?

Sv: Hur skiljer sig procenten över landet?

Det är nog individuella variationer på hur domaren dömer och vad de tittar på. Se bara nationella där tre domare bedömer samma ritt. Det kan skilja 10% mellan dem..

Vad man sett under åren speciellt när det kommer till ponny är ju att dom dömer hårdare i söder och snällare i norr. Det stämmer även överens med mina iakttagelser.

När jag menar norr så menar jag verkligen norr .. och inte mellansverige. Även om allt längre norrut än mig är Norrland ;)

Senast ändrad:

Om jag jämför med här och i Skåne känns det som att bedömningen som sådan är likartad. Däremot blir man placerad på lägre procent här eftersom konkurrensen inte är så hård. Finns fler ekipage söderöver som har kapacitet att rida på högre %.

Jag har inte tävlat i olika delar av landet men inför tävling tycker jag att det är rolig "plugg" att titta på ritter som folk har lagt ut på YouTube, och ibland blir jag väldigt förvånad över vilka höga % folk har fått för mediokra ritter. Tycker inte det verkar finnas någon norr/syduppdelning direkt. Jag tror att domaren är en större faktor än vad geografin är.

Det där med konkurrensen är säkert en faktor. Rent logiskt tycker jag att hårdare konkurrens borde göra det lite lättare att få höga procent. Domaren tvingas ju höja poängen om ekipagen visar sig bli bättre och bättre i klassen.

Alla tycker väl att de dömer hårdast där man bor :p

Jag kollar ju på galet många ritter här på Buke och i verkligheten och jag tycker nog faktiskt att just Stockholm ligger lite lägre procentmässigt än övriga landet i de lätta klasserna LB-MSV C.

Finns exempel på Buke där folk fått 64% och högre trots att hästen knappt gått på tygeln och haft massor av missar. Har du en ordentlig miss i Stockholm så är du körd. Du får knappt över 60%.

Jag brukar dock vara överens med domaren om poängen men så har jag bara tävlat i Stockholm hela mitt liv :D

Och jag har sett ritter från stockholm där jag bara gapat vad mycket poäng dom får för kassa ritter :p

Det kan vara en och annan domare jag inte är överens med om poängen här, men överlag brukar det stämma!

Jag har både bott och tävlat lite varstans och tycker nog att själva procenten inte har med tävlingsort att göra utan snarare på den specifika domaren, vissa ligger högre och andra lägre. Förhoppningsvis stämmer placeringsordningen iaf. och det är ju den som är väsentlig om man inte pratar kval, men då kanske man får kika ut de tävlingar där en domare som ligger lite högre dömer helt enkelt. ;)

Och jag har sett ritter från stockholm där jag bara gapat vad mycket poäng dom får för kassa ritter :p

Ja men precis :D Det beror nog som sagt på domaren.

Jag skiter i procenten. Är ju viktigast att placeringen blir rätt. Fast det säger jag nu men sen när det blir dax för kval..... :D:p

Ja men precis :D Det beror nog som sagt på domaren.

Jag skiter i procenten. Är ju viktigast att placeringen blir rätt. Fast det säger jag nu men sen när det blir dax för kval..... :D:p

Tja, jag har icke-dressyrhästar som jag rider lite dressyr. Bland annat ett par fjordingar som jag vill försöka få till fjordhästSM.
Där är det kvalpoäng som gäller.

För mig är den inbördes placeringen ointressant eftersom jag för det första knappast kan vinna mot "halvbloden" med mina fjordingar och för det andra inte kan påverka hur mycket eller bra de andra ekipagen har tränat.

Jag kan bara påverka min egen ritt genom mer träning, bättre träning och därmed jämföra med mig själv.

Jag har inte kollat olika delar av landet men av de fyra ritter jag gjorde med min fyraåring i LB i höstas, så låg jag för tre domare, vid tre olika tillfällen, inom 0.5%. Den sista ritten belönades med 2.7% högre och enligt min egen bedömning i stort sett samma nivå. Den domaren var mer generös.
För säkerhets skull kollade jag samtliga ekipage i klassen och det var min häst och en till som höjts avsevärt jämfört med tidigare resultat: övriga var i samma nivå som sina egna tidigare prestationer så antingen gillade domaren min häst eller så förväntade han sig absolut ingenting av hästen och blev därmed överraskad av att den skötte sig...

Hur som helst: det verkar ju vara ganska lika bedömning.

Dock kan jag ju inse att domarna inte riktigt uppfattar det som händer: jag red en häst på en katastrof-ritt när hästen var olydig i största allmänhet, gjorde ingenting som jag ville när jag ville, och fick sammanfattande kommentaren "lydig häst"...:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka