Sv: Hur skiljer sig procenten över landet?
Ja men precis
Det beror nog som sagt på domaren.
Jag skiter i procenten. Är ju viktigast att placeringen blir rätt. Fast det säger jag nu men sen när det blir dax för kval.....
Tja, jag har icke-dressyrhästar som jag rider lite dressyr. Bland annat ett par fjordingar som jag vill försöka få till fjordhästSM.
Där är det kvalpoäng som gäller.
För mig är den inbördes placeringen ointressant eftersom jag för det första knappast kan vinna mot "halvbloden" med mina fjordingar och för det andra inte kan påverka hur mycket eller bra de andra ekipagen har tränat.
Jag kan bara påverka min egen ritt genom mer träning, bättre träning och därmed jämföra med mig själv.
Jag har inte kollat olika delar av landet men av de fyra ritter jag gjorde med min fyraåring i LB i höstas, så låg jag för tre domare, vid tre olika tillfällen, inom 0.5%. Den sista ritten belönades med 2.7% högre och enligt min egen bedömning i stort sett samma nivå. Den domaren var mer generös.
För säkerhets skull kollade jag samtliga ekipage i klassen och det var min häst och en till som höjts avsevärt jämfört med tidigare resultat: övriga var i samma nivå som sina egna tidigare prestationer så antingen gillade domaren min häst eller så förväntade han sig absolut ingenting av hästen och blev därmed överraskad av att den skötte sig...
Hur som helst: det verkar ju vara ganska lika bedömning.
Dock kan jag ju inse att domarna inte riktigt uppfattar det som händer: jag red en häst på en katastrof-ritt när hästen var olydig i största allmänhet, gjorde ingenting som jag ville när jag ville, och fick sammanfattande kommentaren "lydig häst"...