hur skicka in mineralanalys?

sommarvind

Trådstartare
Jag har ett hösilage med vanlig proteinanalys. Jag vill dock även veta mineralinnehållet. Jag tänkte ta prov från tre balar totalt. (stora 400 kg) så vågar inte öppna för många.

Tänkte ta prov från två oöppnade och en som vart öppen i några dagar men som fortfarande är fräsch och som jag i dagsläget fodrar med. Går det? Eller måsta alla tre vara oöppnade?

hur tar jag smidigast prov på de oöppnade? Vart tar jag provet? Hur mycket och vad gör man med proverna?

Sv: hur skicka in mineralanalys?

Jag skulle ta från fler än 3 och vad jag förstått så går det bra att man tar en tuss från varje öppnad bal som man sedan fryser in och när man har ett antal, så klipper man ner och blandar ihop tussarna från de olika balarna, tar en mängd av det och skickar in.

Då slipper man ju öppna balar i förväg som riskerar att förstöras :)

Jag skulle ta från fler än 3 och vad jag förstått så går det bra att man tar en tuss från varje öppnad bal som man sedan fryser in och när man har ett antal, så klipper man ner och blandar ihop tussarna från de olika balarna, tar en mängd av det och skickar in.

Då slipper man ju öppna balar i förväg som riskerar att förstöras :)

Så brukar jag göra. Då är det dessutom lättare att komma åt inåt i balen.

Ring till analysföretaget, det brukar ha proven kvar. Så kör de bara om det och du får värdena mot en liten peng :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar