Hur skall hösilage lukta?

Gogo

Trådstartare
Första säsongen med hösilage för mig och endast tredje balen nu. Funderar på hur det vanligtvis skall lukta om hösilage?
Jag tycker innehållet i den nya balen har starkare lukt än de två förra. Inte på något vis obehaglig lukt, det luktar fräscht, men starkt. Kan ju inte säga att det luktar som gräs eller hö direkt och det är svårt att beskriva hur.

Hästarna är dock mycket förtjusta, alla fyra.

Sv: Hur skall hösilage lukta?

Hihi, jag skrev en likadan tråd när jag började med hösilage i höstas :D

Mitt luktar en del olika faktiskt. Kan lukta väldigt starkt och luktar oftast väldigt "kryddigt". Ibland kommer jag på någon krydda det luktar likt men oftast är det mer någon typ av ört/ängsblandning typ.

Hade någon skadad bal i början och den luktade "ridskolestall". När jag luktade direkt på möglet :crazy:

Det ska lukta fräscht, kan lukta olika om balarna, men en fräsch, stark och kryddig doft. Luktar det unket och äckligt är det fel på balen.

Min erfarenhet är att de balar som är lite blötare ofta har en starkare/krafigare doft...

När min leverantör kommit med en ny bal och det luktar ordentligt över hela gården. Då vet jag att jag har att göra med en bal som innehåller mer vätska. Lukten är inte obehaglig utan bara skarpare...

KL

Tack för svar alla tre. Låter inte som jag behöver fundera mer på lukten :)
Den senaste balen var fuktigare än de två första. Hela stallet luktar som det är sprayat med "luftfräschare" :).

mitt första år med hösilage , undrade jag också om lukten , men min stallägare /tidigare hästägare tyckte att mtt hösilage luktade gott presis som det ska lukta, och nu har jag lärt mig . Köper man kvalitet så får man oftast det också.Men sparar man på priset ..... jaaa man får vad man betalar för.
Annars är det svårt att förklara hur det ska lukta :)

Men oj, när jag trodde mig känna mig säker så blev jag mer förvirrad av den länken :)
Starkt, kryddig, fräscht är bra, medan parfymdoft är illa :( Känns som detta är svårt att skilja på?
Det jag är säker på är att det i alla fall inte luktar illa...
Jag tycker det verkar bra.

Fast jag tänker att den s.k parfymdoften luktar mer "tungt", på gränsen till ammoniak men ändå inte helt utvecklad.. Kan inte riktigt förklara :P

Detta är EN av anledningarna till att jag inte vill prova hösilage igen om jag inte blir absolut tvungen. Tycker att det är mycket, mycket svårare att bestämma om hösilage är fräscht än om torrhö är det, både när man luktar och tittar.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 205
Senast: Horse1738
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka