Hur ska vi tillrättavisa?

Jamtland

Trådstartare
Har två hanhundar som är lite mer än ett år. En aussie född mars -12 och en finnstövare född april -12. Det är Aussien som är den dominanta men de leker jättebra tillsammans i vanliga fall.

Problem uppstår om de varit åtskilda en stund av någon orsak, tex om jag åker hem till mina föräldrarvså är det oftast bara aussien (som är min) som följer med. När de då träffas igen är aussien rätt aggressiv och morrar så fort han ser finnstövaren, finnstövaren är lite korkad och kommer fram för att hälsa ändå och då flyger aussien på honom och ger honom en omgång. Ddet tar en omgång stryk från aussien och kanske fem minuters spänt läge innan allt är som vanligt igen.

Är ju liksom inget stort problem men det är irriterande. Så har ni några förslag på hur jag kan underlätta återträffarna?

Har också märkt att när vi träffar andra hundar så vill aussien gärna läxa upp finnstövaren lite extra då också även om finnstövaren visar underlägsenhet mot den tredje hunden.

Jenny

Sv: Hur ska vi tillrättavisa?

När hundarna träffas igen, håll båda kopplade och gå en liten gemensam promenad med dem på neutral mark UTAN att de hälsar på varandra. Sedan får de nosa lugnt på varandra om de vill. Går oftast tusen gånger bättre än om man bara släpper in en hund på något ställe som den andra anser som "sitt hem".

Ska testa nästa gång! Fast det jag tycker är så konstigt är ju att finnstövaren oftast är den som är hemma och därför borde ha lite överläge när de möts?

Jag tycker inte det är så konstigt. Aussies kan vara ganska vassa. Jag har träffat ett flertal som beter sig riktigt illa mot andra hundar. Men jag tycker att du fått ett bra svar :). Låt inte aussien känna sig trängd utan låt honom få tillräckligt med tid att varva ner och tänka efter.

En av orsaken till varför jag inte skulle köpa hundar (av samma kön) så de är jämngamla med varandra. Om man har den typen av individ så blir det lätt spänningar mellan dem och något litet kan utlösa bråk tex speciellt vid könsmognad och när hunden är ung. Om man köper hund där det skiljer sig några år mellan dem så är det oftast lättare att få harmoni i flocken då det oftast är den äldsta hunden som styr och den yngre sätter sig inte emot. Nåja finns såklart individer som gör just detta ändå speciellt då de försöker finna sin plats i flocken i sina unga år. Men det brukar ordna sig ganska snabbt.

Men du har fått bra råd om att ta ut dem på promenad, hade gett samma råd :)
Annars hade jag nog provat att kastrera aussien eller båda, om det inte redan är gjort.

Här på gården bor 8 hundar. Alla är födda mellan 2009 - 2011. Inga problem alls, bortsett från att vi inte lämnar schäfern ensam med äldsta BC-hanen. Förövrigt absolut inte en konflikt som beror på deras jämna ålder.

Här på gården bor 8 hundar. Alla är födda mellan 2009 - 2011. Inga problem alls, bortsett från att vi inte lämnar schäfern ensam med äldsta BC-hanen. Förövrigt absolut inte en konflikt som beror på deras jämna ålder.

Antar att detta var ett svar på mitt inlägg. Skrev aldrig att det inte kan funka, vet flockar där jämnåriga hundar fungerar med varandra. Men jag vet ännu fler flockar där det inte alls funkar. Det beror mycket på individ, ras, hormoner osv.

Jag håller helt med Red_Chili med en gemensam promenad. Det är kanonbra för att få spänningar att lägga sig. Mina spänner sig nästan alltid när den ena har varit ute med mig medan den andra har fått vara hemma. Så vi har alltid som regel att min sambo står redo med "hemmahunden" när jag och den andra hunden kommer hem.

Jag har ju två jämnåriga tikar som inte ännu har gjort annat än fräst åt varandra (tex vid resursförsvar som häromdagen när dom fick frysta gröna bönor). Jag förstår att det kan bli groll i framtiden och min plan är att inte tillåta det. Dom kommer inte att få bråka. PUNKT SLUT. Det är inte någon av dom som ska huta åt den andre.
Är jag på rätt spår?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 822
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 344
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar