Hur ska vi göra?

Smurfoff

Trådstartare
Vi måste avliva vår gamla tik imorgon då hon har svårartad cancer som spridit sig i hela kroppen.. Vår dvärgpinschertik kommer då att bli ensam, hon har växt upp med denna tiken och har aldrig varit själv.. Så fort vi bara varit iväg till veterinären med gammeltiken så blir Dp tiken hysterisk och går runt och skriker och gråter och bajsar och kissar innanför dörren för hon inte vill vara själv..

Tror ni hon kan vänja sig vid att vara ensam? Hur tränar man de lättast? Eller tycker ni vi ska skaffa en ny hund? Isåfall en äldre, har ej tid med en valp..

Sv: Hur ska vi göra?

En tanke för mig är om ni inte kan ta med henne när ni avlivar den äldre tiken så hon med egna ögon får se att hon avlider och själv får chans att ta farväl.
Då blir det även att istället för att gammeltiken går och aldrig mer kommer tillbaka så blir det hon som lämnar kroppen för att återvända och hitta en vardag i livet utan tiken.

Jag har aldrig prövat själv men instinktivt hade jag nog själv gjort så. Du kan aldrig tala om för en hund att dess kompis är avliden och inte kommer tillbaka men genom att låta den vara med så ser/känner den det själv.

jag tror det skulle bli väldigt hemskt för henne att vara med och se, hon skulle blivit väldigt deprimerad skulle jag tro...

Hundar upplever inte döden som vi människor , Jag kan säga att när jag har tagit bort någon av våra gamlingar så kommer dom med hem och läggs fint i en liten låda med sin favvofilt och sen får resten av flocken gå och lukta och konstatera att gammel vovven är borta , tror att det kan vara bra för din andra tik , Istället för att den gamla bara försvinner i och med som du beskriver att hon verkar bli hysterisk när hon blir själv.

Så jag skulle ta med den yngre tiken och kanske inte låta henne vara med på själva avlivningen mest för att du kanske kommer att vara väldigt ledsen och oroar henne , Men efter åt kanske ta in henne så hon kan konstatera vad som skett,

Tesora

En hund (eller annat djur) som själv får nosa på det döda djuret tar det bättre än om de inte själva får förvissa sig om att deras kompis är borta är min erfarenhet. Min lille var 1,5 år när min gammelman dog och han var väldigt valpig fortfarande. Han fick nosa på sin gamle vän när han hade dött och dagen efter såg jag ett annat allvar i hans ögon. Han hade blivit vuxen. Han visste att nu var det hans ansvar att vakta och varna.
Med den erfarenheten så tycker jag absolut att du ska låta din hund nosa efter avlivningen så att hen får en chans att förstå på sitt sätt.
Sedan får ni börja ensamhetsträna precis som om den vore valp. Om ni vill skaffa en ny hund så hade jag väntat tills hunden hade fått landa och hitta sin nya plats i flocken innan det kommer in en ny hund.

Vill börja med att beklagar förlusten utav den äldre hunden.

Du har fått bra svar redan men en central fråga är ju dock är den yngre hunden ensamhetstränad?

Är den yngre hunden bara van vid att vara 'ensam' hemma dvs utan er men i sällskap med den äldre hunden så kan det betyda en massa jobb för att få den yngre hunden trygg med att lämnas helt ensam.

Om så är fallet så tror jag att man nog börja med ensamhetsträning så som man gör med valpar, korta korta stunder i taget och sedan sakta utöka tiden hunden är ensam i den takt som behövs för att hunden ska känna sig trygg.

Jag tolkar det som att den yngre hunden inte är (framgångsrikt) ensamhetstränad?
Då är ju valet att antingen börja om med träningen, men det kräver ju också att ni har möjlighet att vara hemma med den väldigt mycket.
Annars skaffar ni en till hund direkt, om det känns rätt. Ingen annan som kan säga vad ni bör göra.

Du har redan fått bra svar, som de andra har varit inne på. Det beror knappast på att den andra hunden är borta, som gör att pinschern gör ifrån sig inne.

Jag tolkar det som att den yngre hunden inte är (framgångsrikt) ensamhetstränad?
Då är ju valet att antingen börja om med träningen, men det kräver ju också att ni har möjlighet att vara hemma med den väldigt mycket.
Annars skaffar ni en till hund direkt, om det känns rätt. Ingen annan som kan säga vad ni bör göra.

Att skaffa en ny hund direkt är knappast en bra idé, att däremot låta unghunden lukta på den döda kroppen är en mycket bra idé.

kl
När Fäis var under året så levde han med två 10 åriga stövare, en hamilton herre o en finndam, damen var favvolektant. Hon tacklade av väldigt o husse tog henne till skogs o sköt henne, samt begravde henne i skogen nära vår stuga.
Hemma sökte Fäis efter tanten o var orolig. Några dar senare åkte vi upp till stugan o husse gick iväg till källan för att hämta vatten, unghunden brukade sällan följa med eftersom det knappast var spännande. denna gång följde han med, gick sina lovar o hittade stenhögen som staplats över gravplatsen, han nosade noga runt, gick sen direkt hem o lade sig nöjd att vila, letade aldrig efter henne igen.

Att skaffa en ny hund direkt är knappast en bra idé, att däremot låta unghunden lukta på den döda kroppen är en mycket bra idé.

Varför skulle man inte kunna skaffa en ny hund direkt om man nu vill det? Det ena utesluter inte det andra.

Hunden lär knappast bli ensamhetstränad över natten bara för att den har förstått att den andra hunden är död.

Jag rådfråga veterinären och em sa dem tyckte vi skulle ta med den andra hunden.. Den stora hunden la sig ner direkt och somna in lugnt... Den lilla hunden var inte intreserad av att nosa eller gå fram... Nu märker vi inget på henne men hon har tagit avstånd från den andra hunden sen hon blev sjuk, precis som att hon kände det på sig.

Hon har aldrig varit helt ensam i hemmet, utan en annan hund. Så vi får börja träna henne nu..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
5 004
Senast: russinbulle
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 365
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 170
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka