Hur ska sadeln ligga??

K

kotten

Hej!
Jag behöver lite hjälp av er som kan det här med galopputrustning... Det är så att jag har precis skaffat en galoppsadel för att använda till montéridning. Problemet är att jag inte riktigt kan se hur den ska ligga. När jag lägger den som jag tycker att sadeln ligger bra, så hamnar sadelgjorden mycket längre bak än vad den gör med vanlig sadel. Tänkte att det är väl inte riktigt meningen så jag flyttade fram sadeln, men då trycker den lite på manken istället (Hästen har mycket manke och ganska spetsig rygg). Dessutom så märkte jag då att när man sitter ner i sadel så känns hästens rörelser väldigt mycket där man har knäna och jag undrar då om det är ett tecken på att den ligger så långt fram att den stör hästens rörelser när den är i full aktion? Sadel glider dessutom hela tiden bakåt så att sadelgjorden sitter ca 20 cm för långt bak när jag har ridit klart (menar då för långt bak jämfört med vanlig sadel). Har man galoppsadlar längre bak än vanligt, eller ska de ligga en bit upp på manken? har försökt kolla på galoppen på Tv men det är ju svårt att se. Eftersom sadel tryckte lite på manken så provade jag med ett extra underlägg under, men sadel glider fortfarande bakåt, även om det känns som den ligger bättre... har provat med både förbygel och brösta. Sen undrar jag över det här med säkerhetsgjord... har man alltid det i galoppen, eller hur vet man att det behövs? Sadeln är rätt lätt men verkar stadig i sidled (jag kan sitta upp med stiglädren om jag länger dem först då, fast jag har hört att man inte ska det med galoppsadel...) Hoppas nån kan hjälpa mej att reda ut detta!

Sv: Hur ska sadeln ligga??

kotten skrev:
Hej!
Jag behöver lite hjälp av er som kan det här med galopputrustning... Det är så att jag har precis skaffat en galoppsadel för att använda till montéridning. Problemet är att jag inte riktigt kan se hur den ska ligga. När jag lägger den som jag tycker att sadeln ligger bra, så hamnar sadelgjorden mycket längre bak än vad den gör med vanlig sadel. Tänkte att det är väl inte riktigt meningen så jag flyttade fram sadeln, men då trycker den lite på manken istället (Hästen har mycket manke och ganska spetsig rygg).

Först och främst, vad har du för sadel? Stor/lite, avsedd för träning eller lopp? Min minsta väger 150g och den största drygt 10kg. Riktlinjer kan vara att är den lättare än fyra kg är det en för lopp, liksom om den väger över 7kg, strippad. Kanske du har sett Per Anders Gråberg när han rider monté? Han rider i vad vi kallar ”träningssadel”, vilken väger 4-5kg, vilken han har låtit sy fast en ögla för svansremmen och en för uppkäkningen (stavning??).

kotten skrev:
Dessutom så märkte jag då att när man sitter ner i sadel så känns hästens rörelser väldigt mycket där man har knäna och jag undrar då om det är ett tecken på att den ligger så långt fram att den stör hästens rörelser när den är i full aktion?

Nu vet jag ju inte riktigt var du har knäna, har sätt att det varierar inom monten, vilda korsningar av den gamla och den nya skolan. Men jag antar att du har den relativt lågt jämfört mot vad sadeln är avsedd för, så att hästens rörelser känns på ett helt annat sätt är naturligt (du har ju massa mindre grejer mellan dig och hästen). Men tänk på att en galoppsadel inte är byggd för att du skall sitta i den! Det är absolut inte bra för hästens rygg efter som den tex saknar riktig bom. Om galopp och träningssadlar avsedda för galopp:s, inverkan på hästen kan du läsa om i några äldre trådar här på forumet

kotten skrev:
Sadel glider dessutom hela tiden bakåt så att sadelgjorden sitter ca 20 cm för långt bak när jag har ridit klart (menar då för långt bak jämfört med vanlig sadel). Har man galoppsadlar längre bak än vanligt, eller ska de ligga en bit upp på manken?

en ”vanligg sadel” är ju uppbyggd för att ligga på ett speciellt ställe, medan galoppsadeln saknar ”uppbyggnad”, beroende på storleken så är sadeln enbart avsedd för att ha något att fästa gjordarna i. De har ju tex inga tillägg för att göra det stadigare eller bekvämare varken för häst eller ryttare.

Generellt brukar man tala om att galoppsadel sitter längre fram än ”vanligga sadlar” men i ditt fall har du en häst med mycket manke och spetsig rygg så har det nog mycket med det att din häst har ett dåligt sadelläge. Konstaterande 1. är att du borde lägga på mer muskler på din häst, då kommer sadeln att ligga bättre. Men tyvärr så är det ju inte så att vi alla har så mycket att säga till om när det gäller hästar som är i träning eller hur :crazy:

En tanke med sadling av montehästar är dock att jag inte är så säker på att man kan sadla lika långt fram som på fullbloden. Inte minst halsvinkeln är ju drastiskt annorlunda, i varje fall i vissa fall… :smirk: Det jag menar är att kanske man måste ha sadeln lite längre bak än på ett fullblod.

kotten skrev:
har försökt kolla på galoppen på Tv men det är ju svårt att se. Eftersom sadel tryckte lite på manken så provade jag med ett extra underlägg under, men sadel glider fortfarande bakåt, även om det känns som den ligger bättre... har provat med både förbygel och brösta.

Vad har du för underlägg i dag? Efter som sadeln saknar riktig bom bör du ha ordentligt med underlägg! Har du en förbygel är den för stor om sadeln kan glida bakåt… eftersom uppkäkningen fäster i sadeln måste du se till så att den sitter ordentligt där den skall med en ordentlig kanske något elastisk brösta. Men vad för sorts jordar har du när du rider? Kanske du bör testa några med mer elastik?

kotten skrev:
Sen undrar jag över det här med säkerhetsgjord... har man alltid det i galoppen, eller hur vet man att det behövs? Sadeln är rätt lätt men verkar stadig i sidled (jag kan sitta upp med stiglädren om jag länger dem först då, fast jag har hört att man inte ska det med galoppsadel...) Hoppas nån kan hjälpa mej att reda ut detta!

Du skall absolut inte hoppa upp i stigbygeln med en galoppsadel. Har du redan problem med att få sadeln att ligga rätt och en häst med spetsig, eventuellt muskelfattig rygg, får du då kanske än mer problem! Använd en pall och se till att ha ordentligt med paddar under sadeln.

Detta med övergjord är något som är obligatoriskt i lopp, ponny så väl som för fullblod och araber. Det är en säkerhetsåtgärd som du bör ha om du använder en liten galoppsadel. Vi använder det inte när vi rider i våra större träningssadlar.

Mastodont svar, men hoppas att du blev klokare! Bor du i Sthlms trakten och har vägarna förbi Solvalla så visar jag dig gärna. Bor i Bromma nämligen! :idea: Skulle du dessutom råka ha två travare som behöver ridas en sväng på Solvalla o saknar ryttare kan jag ta med egen galoppsadel o rida.. Hahah Det var ett tag sedan jag red travare… :D

/Ninni Westerlund

Jag var bara tvungen att svara och beröma Ninni som orkar skriva så mycket! Jag som är så ny i galoppen lär mig otroligt mycket på dina och Annikas svar! :)

Jezzy_flyer skrev:
Jag var bara tvungen att svara och beröma Ninni som orkar skriva så mycket! Jag som är så ny i galoppen lär mig otroligt mycket på dina och Annikas svar! :)

Tack! Bra att andra kan ha ta del avsvaren, derför jag svarar i forumet trotts att det blir långa svar. Kunde ju ha mailat eller PMat, men då blir ju forumet ganska så trist... =)

Tack för ditt svar! Tror att jag blev lite klokare... När jag meanar att jag stitter ner i sadel, så menar jag med så korta stigläder att jag har knäna rakt fram... Som underlägg på sadeln har jag dels ett kraftigt vanligt schabrak som till ridhästar och sedan en tjock teddypad. Borde jag kanske ha nåt mer? Tänkte att den kan bli vingligt i så fall... Har köpt en ny saddelgjord med elastisitet i båda ändarna som jag ska prova, förhoppningsvis blir det bättre då! Jag antar att sadeln är till för tävling eftersom den i vart fall väger mindre än fyra kg, hade gärna sett att den vägde mer så man slipper ha så mycket vikter men det är svårt att hitta såna som passar för monté! Egentligen vet jag inte om den är gjord för galopp alls, då den redan vid köpet var iordninggjord för att rida monté, men det är i alla fall samma modell som en galoppsadel. Du sa att sdeln inte är till för att sitta ner i, det förstår jag ju egentligen, fast jag använder den liksom hela tiden, även om jag ska ut i skogen och rida... Det kanske är dumt? Samtidigt så vill jag ju vänja mej att rida i den. Det är lite annorlunda mot vanlig sadel och jag vill ju vara säker på att jag orkar stå hela loppet sen, så jag inte kroknar på upploppet...!!

Skulle du dessutom råka ha två travare som behöver ridas en sväng på Solvalla o saknar ryttare kan jag ta med egen galoppsadel o rida.. Hahah Det var ett tag sedan jag red travare… :D

tyvärr bor jag långt ifrån valla, men annars hade det varit kul att rida ihop med ett proffs,så jag får studera stilen på nära håll!

kotten skrev:
Tack för ditt svar! Tror att jag blev lite klokare... När jag meanar att jag stitter ner i sadel, så menar jag med så korta stigläder att jag har knäna rakt fram...
*fundersam* Jag är lite osäker på hur du menar… =) men det finns några länkar där det beskrivs en hel del om hur en jockey står och då förstår du säkert varför din sadel är bygd som den är… =)

Hur jockeyn använder sin vikt för att reglera tempo
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=624259&page=5

Lite om korta läder
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631093

Om jockeyns vikt, hur denne fördelar den för att bli så lätt som möjligt
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=611177

Jag är lite osäker på varför du har skaffat dig sadeln, är det för att den är lätt? Eller för att du rider så pass kort att den är bekvämare?

kotten skrev:
Som underlägg på sadeln har jag dels ett kraftigt vanligt schabrak som till ridhästar och sedan en tjock teddypad. Borde jag kanske ha nåt mer? Tänkte att den kan bli vingligt i så fall...
det låter som att du har en hel del under och det är bra, men vad du skall ha under den beror på vad du skall göra med den. Framför allt kan det vara så att du behöver en viktvojlok för att nå den önskade vikten tex. Det är ju dumt att träna med lättare vikt än den skall ha i loppet, eller hur.. =)

kotten skrev:
Du sa att sdeln inte är till för att sitta ner i, det förstår jag ju egentligen, fast jag använder den liksom hela tiden, även om jag ska ut i skogen och rida... Det kanske är dumt?
Jag tycker att det är dumt om det rör sig om en liten sadel, då dessa inte är hälsosamma för hästarnas ryggar, framför allt inte om den redan har en spetsig rygg.
Tänk på att när vi inom galoppen använder små sadlar så sker en helt annan belastning under de minuterna som hästen har ryttare på ryggen. Det nötandet som sker om du är ute sittandets och skrittar i skogen är inte bra. Men under dinna träningspass där du står upp kan du ju träna med den såklart, men undvik att ha den i onödan. Även om det kan se tuft ut.. =) Här är en länk där vi diskuterar lite vad det gäller små sadlars inverkan på ryggarna.

Om galoppjärns och galoppsadlars inverkan på hästryggen.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614588

kotten skrev:
Samtidigt så vill jag ju vänja mej att rida i den. Det är lite annorlunda mot vanlig sadel och jag vill ju vara säker på att jag orkar stå hela loppet sen, så jag inte kroknar på upploppet...!!
Jag har fullförståelse för att du vill träna in dig i din nya sadel och det tycker jag att du skall göra, definitivt. Men när du känner dig säker tycker jag att du bara skall använda den vid ”snabbjobb” och lopp. Vad det gäller din ork så ger det endå inte så mycket att sitta och skritta, det är ”fältsitsen” du bör träna på och då minimerar du ju belastningen. Dessutom så går det faktiskt att träna sig själv genom att rida i korta läder på en vanlig sadel också. För att skona hästens rygg… Har du inte problem med vikten kan du ju också träna bland annat med roddmaskinen på gymmet, spinning mm.

Synd att du inte bodde i närheten, kunde ha varit coolt o hänga på o testa!

Jag har ungefär den längden på stigläder som på bilden här: www.feednrace.se , så jag har sadeln för att kunna stå upp utan att bakvalvet är ivägen som på en vanlig sadel! Sen finns det ju de i galoppen som rider med superkorta läder men jag tycker jag har hittat vad som passar mej!!

Tack för alla länkar du har plockat fram!! Ska läsa med stort intresse!!

Jo jag har ju en viktvojlock till också såklart men har inte använt den till sadeln än... har bara hunnit prova rida i den ca 5 ggr än

Jag vill bara förtydliga att det är bara den ena hästen som har så konstig rygg att det blir problem! På de som är mer normala ligger ju sadeln ordentligt (vad jag tycker iaf).

Jag menade inte att jag är ute och bara skrittar med den när jag sa "rida i skogen" (är inte så bra på att förklara som du nog har märkt!) Jag menar liksom vanlig träningsridning fast inte snabbjobb! Då blir det ju lite skritt som uppvärmning och sen försöker jag stå hela tiden vi travar utom när det går riktigt sakta då jag rider lätt! Men jag ska nog ha en annan sadel på just den hästen vid långsamträning ändå så han inte får ont. du har ju helt rätt i att det går rida med rätt korta stigläder i vanlig sadel också men när det börjar pulla iväg och så blir bakvalvet lite ivägen när man ska hålla emot+ att det är väldigt obekvämt när man sitter ner och har knäna långt framför där sadeln slutar!!

En fråga till när jag ändå håller på: Jag antar att det egentligen är bättre att ha en tyngre sadel (eller väga mer själv) än att ha vikter, men hur mycket vikter är liksom OK att ha under sadeln? 65 kg som vi har i montén är ju ganska mycket att komma upp till... dessutom så rider man på 60 i Norge så man vill ju inte väga mer än att man kan plocka av 5 kg...

Aha! Ryttaren på den bilden rider långt för att vara inom galoppen, men för monté borde det ju vara lagom, kan ju inget sådant, men vet att PA rider rätt mycket längre när han rider monté än när han rider galopp. Du skall definitivt hitta vad som är bäst för dig, det är dessutom mycket jobbigare att rida så kort även om det är fördelaktigt om man kan hantera det. Det största felet många gör som rider sina första lopp är just att de rider för kort och blir trötta lagom till upploppet.

Att rida med ”vanligga” sadlar är verkliggen hemskt när knäna hamnar för långt upp och rumpan slår i bankvalvet, full förståelse för dig där! :D

I en av de länkar jag gav dig så diskuterar vi död och levande vikt. Det är absolut bäst att ryttaren väger så mycket som möjligt av den totala vikten, då vikten då blir rörlig eller levande. Om du är mer nyfiken på just detta så skriv frågor om det i den tråden, har för mig att det var en rätt spännande diskussion som vi kan ta upp igen!

När det gäller hur mycket vikt man kan ha, antar att du menar i din viktvojlok, så har det helt och hållet med stabiliteten att göra. Din balans och hästens sadelläge, finns inget konkret svar där tyvärr…

Själv har jag vunnit lopp med 75kg, det betydde massa död vikt, dvs tung sadel och dubbla viktvojlokar.

testar att lägga in en bild. Även vi på Täby G kan leka o rida långt ibland... Heheheh

2005-07-15LasutinaNinni06zoom.jpg

Lasutina!

Ninniw skrev:
testar att lägga in en bild. Även vi på Täby G kan leka o rida långt ibland... Heheheh

2005-07-15LasutinaNinni06zoom.jpg

Lasutina!
Jaha och nu vart jag verkligen inte sugen att skaffa en galoppör då???!!!

Kanske skaffa Lassie.. *olycklig* hon skall säljas... PS Horsen ingår! Hahahah

Ninniw skrev:
Kanske skaffa Lassie.. *olycklig* hon skall säljas... PS Horsen ingår! Hahahah
Har ingen plats och inga pengar just nu. Men till hösten kanske jag har både plats och pengar.

Ursäkta trådkapningen. :crazy:

Ninniw: vet du förresten hur dte är??? Som amatör får man inte träna 2 åringar vad jag fattat. Men kan man ändå köpa tex en åring och sedan träna den utan licens fram till den är tre år eller måste den ha kvalat som 2 åring?

Skulle ju vara så skoj och gå på åringsakutioner och hitta sig en liten bäbis. :)

Mysaan skrev:
Ninniw: vet du förresten hur dte är??? Som amatör får man inte träna 2 åringar vad jag fattat. Men kan man ändå köpa tex en åring och sedan träna den utan licens fram till den är tre år eller måste den ha kvalat som 2 åring?

När du börjar som amatörtränare får du inte träna tvååringar mycket riktigt. Det krävs antingen dokumenterat resultat och eller en extra kurs tror jag.. =) Men det är tillåtet att köpa åringar, helt klart. Men om du tränar den som tvååring får du inte ha den på din träningslista och den skyddas då inte av dina försäkringar som du har genom din licens osv…

Vad många amatörtränare gör, även sådana med dokumenterat goda resultat, är att rida in dem hemma. Sedan lämna dem i proffsträning det första året för att hästen skall få grunderna på banan bland andra hästar och kontinuitet genom flera jämnåriga att träna med. Det är inte alltid så lätt att få tid som amatör att träna startboxat tex. Vad jag har märkt som alltid har tränat från landet (min far alltså) är att den största skillnaden mellan att träna äldrehäst och unghästar, är att tvååringar måste lära sig att galoppera fort, alltså tekniken. Tyvärr är kan det vara svårt att göra detta från landet…

Tvååringarna måste få chansen att lära sig tekniken att springa fort i sällskap för att få in mycket av tävlingsmomenten. En form av social träning för att bli riktigt bra galopphästar. Det finns de som talar om talang och känsla hoss hästar som blivit bra trotts att de kommit utifrånlandet utan att ha tränat på bana, detta i all ära, men dessa naturbegåvningar hade kanske varit ännu bättre om de hade tränat tekniker tidigare. Det är i varje fall min teori… Men det finns lika många teorier som personer! Jag tror att många hästar skulle må bra av att stå på landet, men som unghästar tycker jag att de behöver sparkas igång på banan. Inte minst Stig H Johansson gör så, i varje fall nmär jag hade praktik där. Hans unghästar stod i ett stall på Solvalla, medan han hade alla starthästar ute på sin gård i Upplands Väsby, typ tre mil norr om Solvalla.

Men man vet aldrig, svårt att bli bättre än Hide and Seek och han startade 1a ggn som 4åring!

Nu kapar jag tillbaka denna tråden...

Jag har lite samma problem som TS, nämligen att sadeln glider. Postade en annan tråd om det igår som inte fick vara kvar.
Jag hann få ett tips av Annika om att ni i galoppen använder gummiunderlägg i loppen för att sadeln inte ska glida.
Hur ser ett sådant ut och var får man tag i det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 278
Senast: Aifos
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
630
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka