hur ska sadeln eg ligga?

Mirre

Trådstartare
Hur långt fram ska en westernsadel eg ligga?
Nån med bra bild på det? hur vet man om hästen har bra eller dåligt sadelläge?

Sv: hur ska sadeln eg ligga?

vet inte om det är en bra bild men en bild iaf :)
digitalkamera_409.jpg

Men där vill jag ha den iaf :D

ligger min för långt fram då? *osäker*
western.jpg

Bommen får inte ligga på bogbladet men att skirtens framkant gör det är ingen fara, skirten sticker vanligtvis ut ca 5 cm framför bommens framkant.

Läs mer om westernsadelns tillpassning HÄR

western-ridning.com är för övrigt en mycket bra sida med mycket intressant läsning.

Jag känner bommen ca 2 cm bakom skirten...
Drar jag då sadeln så bommen hamnar bakom bogbladskanten ser det ut som om sadeln hamnar för långt bak, den kommer liksom "ur läge".
När jag rider sätter den sig som på bilden, den är tagen efter en ridtur med skritt och trav.
När jag känner under efter en ridtur verkar den ligga just på kanten av bogbladet inte på. Jämför jag med läget på alla andras "westernsadleri" ser det ut som om deras sadlar ligger längre fram än min...(har kollat på proffsen)

Om sadeln passar bra så känner man när den ligger i rätt läge. Den liksom stannar där när man drar bak den.

Mycket hjälp va :angel:

Bra sida för sadelutprovning. Jag har provat över 30st westernsadlar till mitt varmblod. Har nu hittat en bomlös westernsadel, superbra för mig med häst som har utstickande bogblad.

Senast ändrad av en moderator:

Med tanke på att vilken sadel som helst till slut stannar någonstans så var det inte en av de bästa beskrivningarna :smirk: .
Jag har två sadlar som sitter bra på min tinker, om jag sätter dem PÅ bogbladen. Om jag backar sadeln där bommen ska vara ,så ligger de ur dåligt, med andra ord de passar inte min tinker. Sedan hade jag en Dick Pieper till min Appaloosa, den passade jättebra förutom att riggingen drog fram sadeln på/över bogbladen,mao den passade inte. Ingen av de hästarna kan ha sadlar med bogfrihet eftersom de åker fram, de andra jag provat är för trånga eller för svängda i bommen, eller för raka. TBW:n passar tinkern vår och tidig höst, den blir för liten på sommaren och för stor på vinter, built up gör att den blir för liten och lite built upp gör att den åker fram pg bogfrihet etc etc.
Så att säga att det bara är att putta bak sadel och den hittar sitt läge fungerar nog inte ;) , även om sadeln passar, man bör veta hur bommen ser ut, var bogbladen är och var bommen ska sitta. Här är två bilder på en bred hectorbom bakom bogbladen på Fru tinker mitt i frukosten, det samma med fru appaloosa. På bilderna håller de huvudena nedåt med då jag satte dit bommen så var huvudet uppe. Bommen är ca 2-3 cm bakom bogblads spetsen. Eventuellt så är den precis bakom nu då de har huvudena nedåt.
bomcolle-1.jpg

campbom-4.jpg

den ska ligga så att bogarna blir fria från sadeln men inte heller så att den krycker på korset eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur