Sv: hur ska sadeln eg ligga?
Med tanke på att vilken sadel som helst till slut stannar någonstans så var det inte en av de bästa beskrivningarna :smirk: .
Jag har två sadlar som sitter bra på min tinker, om jag sätter dem PÅ bogbladen. Om jag backar sadeln där bommen ska vara ,så ligger de ur dåligt, med andra ord de passar inte min tinker. Sedan hade jag en Dick Pieper till min Appaloosa, den passade jättebra förutom att riggingen drog fram sadeln på/över bogbladen,mao den passade inte. Ingen av de hästarna kan ha sadlar med bogfrihet eftersom de åker fram, de andra jag provat är för trånga eller för svängda i bommen, eller för raka. TBW:n passar tinkern vår och tidig höst, den blir för liten på sommaren och för stor på vinter, built up gör att den blir för liten och lite built upp gör att den åker fram pg bogfrihet etc etc.
Så att säga att det bara är att putta bak sadel och den hittar sitt läge fungerar nog inte
, även om sadeln passar, man bör veta hur bommen ser ut, var bogbladen är och var bommen ska sitta. Här är två bilder på en bred hectorbom bakom bogbladen på Fru tinker mitt i frukosten, det samma med fru appaloosa. På bilderna håller de huvudena nedåt med då jag satte dit bommen så var huvudet uppe. Bommen är ca 2-3 cm bakom bogblads spetsen. Eventuellt så är den precis bakom nu då de har huvudena nedåt.