Hur ska man!

E

Emmaccja

Hej!
Jag har en häst som inte har något självförtroende när det gäller hoppningen. Jag undrar om det finns några bra övningar som man kan göra men min lilla polle. Hon är en stor häst med hoppstam. Och när man håller på med hoppning så vill men hon tvekar precis innan hindret.

Sv: Hur ska man!

släpper du skänkeln precis innan språnget? du måste hålla om hästen hela vägen fram mot hindret och upp i språnget. Jag själv gör ofta misstaget att "släppa skänkeln" om jag känner mig osäker. Hästen reagerar direkt med att även den bli osäker.

Öva mycket med bommar på marken, små hinder och tittiga saker...

Tänk *Ska kunna hoppa allt!* utan att det behöver bli en oxer på 1,50... hmmm..

Var positiv och höj inte förrän du känner att hon inte tvekar på det hindret.

Sen öva, öva, öva.... massor!

Och ta hjälp av tränare då och då..

Öva mycket med bommar på marken, små hinder och tittiga saker...

Tänk *Ska kunna hoppa allt!* utan att det behöver bli en oxer på 1,50... hmmm..

Var positiv och höj inte förrän du känner att hon inte tvekar på det hindret.

Sen öva, öva, öva.... massor!

Och ta hjälp av tränare då och då..
och massor av beröm glömde du!:angel::D

Min travare har varit ganska osäker i hoppningen, mest på låga hinder :crazy: Men jag har hoppat små hinder, högst 80 och varit jättenoga med att rama in ordentligt och berömma jättemycket! Så tänke jag att "Vi SKA över". Då brukar det funka. Nu är han jättetrevlig att hoppa och vägrar högst 2 gånger på en hoppträning :D Först var det typ på alla hinder 2 gånger innan han hoppa dom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 139
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar