Hur ska man veta? - försäkringsbolag

ia_

Trådstartare
Vi har senaste tiden haft allt för mycket med försäkringsbolag att göra... En ok kontakt (Fast efter att jag tappat humöret) En riktigt usel kontakt och sedan en halvbra...

Vi drabbades av en brand, själva branden var begränsad till vardagsrummet men med ett hus med öppen planlösning så innebar detta ett totaltförstört hus och 2 döda hundar...

Man hoppades och trodde ju att man var väl skyddad med en heltäckande försäkring och det är man väl till viss del... Men när det gäller att betala ut pengar och betala saker är de alltid krångel känns det som!

Där vi har husförsäkringen har väl bemötandet varit sådär... Men trots allt så kan nog slutresultatet bli bra, men det tar enormt med tid och energi att "strida för sin sak"

Hundarna var försäkrade i 2 olika bolag, det första bolaget kom med helt orimliga krav (Bla att rökdykaren som hittade hunden skulle intyga att det var exakt rätt hund) Jag ringde då och frågade om rökdykaren hade en inbyggd chip-scanner :crazy: Då ändrade de sig plötsligt och hundens livbelopp fanns på mitt konto dagen efter.
Andra hundens bolag strular ännu, djurambulansens intyg + foto + chipavläsning är inte bevis nog... Där ger jag snart upp, det handlar bara om några tusenlappar och min energi är slut!

Så nu till frågan: När man tecknar en försäkring är allt guld och gröns skogar ju, men när man väl sitter där med ett försäkringsärende, hur blir man då bemött?
HUR ska man kunna veta det, annat än att prata med folk om deras upplevelser?

Sen, tack o lov är det ingen i min bekantskapskrets som råkat ut för något som det vi har gjort nu så erfarenheterna ju ganska små...

Sv: Hur ska man veta? - försäkringsbolag

Å lider med dig, tyvärr har jag lite liknande erfarenheter. Köpte ett hus i höstas och vi skulle renovera badrummet, hittade ett läckande rör som nog läckt i flera år. Skadan är nu fixad men vi fick från säljarens försäkringsbolag att det var en solklar försäkringsskada och de har hjälpt oss massor under vintern, bra bemötande och servicevilliga, men nu börjar räkningarna droppa in och de vill betala typ halva kostnaden..... Här är det ju inte ens vår försäkring utan säljarens, kan nog klassas som dolt fel men verkar inte finnas någon hjälp att få.

Känner också att allt med försäkringsbolag tar sådan energi och när de vill sälja försäkringar så ska de ju vara så bra och heltäckande, men det verkar det ju aldrig vara.

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg mer än önska dig lycka till och stå på dig

Ge inte upp hänvisa till det andra bolaget ,och fråga varför de kan göra en annan bedömning vid en exakt lika händelse.

Önskar verkligen jag kunde skicka dig energi att orka strida med andra hundens bolag, det är för djäkligt av dem!

Säger som PelleP, hänvisa till andra bolaget och ifrågasätt (SKARPT!) hur de kan ha så orimliga krav på förfarande.

Önskar verkligen jag kunde skicka dig energi att orka strida med andra hundens bolag, det är för djäkligt av dem!

Säger som PelleP, hänvisa till andra bolaget och ifrågasätt (SKARPT!) hur de kan ha så orimliga krav på förfarande.

Har försökt det, men svaret är "att vi försäkringsbolag jobbar på olika vis"

När jag pratar med handläggaren känns det som hon tror att jag ljuger om att huset brunnit o hundarna dött....

Men jisses, vad är deras anledning till varför dom inte betalar ut för hunden? Ni har ju alla bevis man kan tänka sig...

Gå ut i tidningen skulle kanske vara ett alternativ?

Vad mer behöver dom för bevis? Det finns ju bevis för att branden har ägt rum via andra försäkringsbolag, vittnen finns också. De sättet de bemöter kunder i kris förs vidare och får man inget bra bemötande så sprids ett negativt rykte.

Jag önskar dig lycka till :)

Har försökt det, men svaret är "att vi försäkringsbolag jobbar på olika vis"

När jag pratar med handläggaren känns det som hon tror att jag ljuger om att huset brunnit o hundarna dött....

Beklagar förlusten, först och främst! :(

Gällande försäkringsbolaget är det ju fruktansvärt trist, vilket är det? Har en aning, nämligen... Vill de inte samarbeta så skriv om det hela på deras Facebooksida, det brukar kunna ge resultat, eftersom det når ut till väldigt många av deras kunder och inte är någon vidare reklam för dem... Se till att du skriver med alla bevis som lagts fram och vad försäkringsbolaget sagt om det. Att det kommer ut till nog många är en betydligt större förlust för bolaget än att betala ut försäkringspengarna till dig, så de bör göra något åt det ganska snabbt om du tar till såna åtgärder.

Men jisses, vad är deras anledning till varför dom inte betalar ut för hunden? Ni har ju alla bevis man kan tänka sig...

Deras stadgar säger att 2 st oberoende personer ska bekräfta att hunden är död, eftersom vi inte hörde av oss till dem före dödsfallet... och eftersom det enbart är en (djurambulansen) som scannat chipet så räcker det inte!

Så det är vårt fel att vi inte kunde meddela i god tid att hundarna skulle brinna inne i vårt hus..................

Jag har helt enkelt gett upp, jag orkar inte lägga mer energi på detta trots att jag eg VILL! Finns så mycket annat som vi måste lösa, fixa och lägga energi på!

du vet ju i alla fall vilket försäkringsbolag du aldrig mer kommer använda...

Det där är ju orimligt... Är hunden begravd eller kremerad? Kan någon annan intyga att hunden är död, förutom djurambulansen?

Jag tycker det verkar otroligt oproffsigt, jag har aldrig varit med om nåt krångligare än att ringa och meddela att djuret är dött, ev skicka in pass. Hinta gärna om bolag, för har jag något där ska jag byta ögonaböj.

Det där är ju orimligt... Är hunden begravd eller kremerad? Kan någon annan intyga att hunden är död, förutom djurambulansen?

Jag tycker det verkar otroligt oproffsigt, jag har aldrig varit med om nåt krångligare än att ringa och meddela att djuret är dött, ev skicka in pass. Hinta gärna om bolag, för har jag något där ska jag byta ögonaböj.

Många kan intyga att en schäfertik bars ut död från huset, dock scannades hon bara av djurambulansen, innan hon kremerades, det är de som de hänger upp sig på, 2 st OBEROENDE har inte scannat av chipet så att försäkringsbolaget vet att de betalar ut några tusenlappar för rätt hund...

Vänd dig till försäkringsnämnden,så bör du få ett opartiskt Avgörande.
http://www.forsakringsnamnder.se/

Som sagt orken för detta är totalt slut, annars hade jag gärna fortsatt, men det är så oändligt mycket annat som kräver tid och energi så detta får faktiskt vara nu!

Min fråga var ju mer HUR man ska veta INNAN hur försäkringsbolag bemöter en när man väl står där med en skada...

Min fråga var ju mer HUR man ska veta INNAN hur försäkringsbolag bemöter en när man väl står där med en skada...

Jag tror inte att det går, tyvärr.

Så gott som alla bolag har nöjda och missnöjda kunder, oftast hörs den sistnämnda gruppen mest (av förståeliga skäl). Det blir svårt att sålla när alla bolag beskrivs som så dåliga. Och såklart vill ju inget bolag betala ut "i onödan", man tjänar inte pengar på det liksom.

Det bästa man kan göra är att läsa igenom villkoren mycket, mycket noggrant. Och om något händer får man vara beredd att behöva slåss för sin sak.

Fast det är ju löjligt att behöva kämpa järnet för att få ut livbeloppet på en hund som brunnit inne. Det är ju inte så svårt för bolaget att se att huset brunnit.

Det går inte att läsa villkoren för försäkringen på bolagets hemsida, men jag skulle gärna vilja se var det står uttryckligen att två oberoende ska identifiera en avliden hund. Det är verkligen mil ifrån den erfarenhet jag har från det försäkringsbolaget jag använder mig av.

Min erfarenhet av hur man bemöter försäkringsbolag är att läsa lagen för dom, stå på sig som fan och har du då lite "tur" kan du få halvrätt!:meh:

Nu har jag ingen erfarenhet inom djurförsäkringar, men önskar dig lycka till(det behöver du...) och jag beklagar vekligen dina hundars öde.

Jag kan ibland tänka att min försäkring är väldigt dyr och att det finns billigare bolag att välja. Men varje gång tanken att byta dyker upp i huvudet så försöker jag tänka på hur bra och lätt försäkringsbolaget var att ha att göra med när mina föräldrars hus brann (vi har samma). De ifrågasatte inte ett smack, utan betalade ut ersättning så generöst som det bara gick. Jag hade vissa saker förvarade hemma hos dem och jag behövde bara skicka in en lista med saker tillsammans med ålder uppskattat värde värde för att få ersättning. Inte ett kvitto behövde jag visa upp. Jag har heller aldrig haft problem med ersättning när hundarna har varit skadade.

Det är ju en så fruktansvärd sak som händer när huset brinner upp och - särskilt i ert fall när hundarna omkom. För att citera mina föräldrars kontakt på försäkringsbolaget sa, det sista man behöver i en sådan situation är att behöva kämpa för varje sak och deras sak är att se till att allt de ekonomiska skadeverkningarna blir så små som möjligt för den försäkrade.

Det där med identifieringen av hunden låter ju helt absurt. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka