Hur ska man skriva??

solhattar

Trådstartare
Jag hade en häst som jag blev tvungen att avliva för snart en vecka sedan.Historik kring han är att han 2005 drabbades av en hälta som utreddes men inte hittades nån orsak till,så de ville döma ut honom.men då jag ville ge han en chans till så började han utredas hos en "kotknackare" som sa att han hade mycket spänningar i kroppen,dock blev han aldrig bra så 2009 så bestämde jag mig för att triangelmärka honom och det var för att kunna få ut pengar till att köpa en frisk häst som jag kunde rida på.Under dessa år har han också drabbats av kronisk bronkit ,samt att han har svår sommareksem mellan april till november ungefär.Han har haft ett bra hästliv under dessa år trots allt,men vid denna sommar så började jag känna att min älskling började tackla av ,inte så andra såg det direkt,men hårremmen blev ful och fet,han började bli smalare,och livsgnistan fanns inte där.Så när han för en vecka sedan hittades liggandes i hagen med svår smärta i hoven,så var det droppen som fick bägaren att rinna över så att säga.Han hade när han kom in i stallet en temp på 39 grader och ville verkligen inte stå upp,vetrinären kom och kunde konstatera en blödning i hoven,som förmodligen skulle ha kunnat läka ut med lite boxvila.Men när jag såg honom på kvällen när han fått smärtstillande och han hade en andningsfrekvens på 74 så började jag ringa runt för att hitta nån som skulle kunna ta hand om kroppen.Så dagen efter lät jag honom gå vidare,det var det svåraste jag gjort men nu en vecka senare är jag så glad att jag gjorde det,att jag inte lät honom lida mer.Nu till frågan ska skicka in papper till försäkringskassan men han har reservation på hälter,men satidigt är han ju triangelmärkt och orsaken är ju egentligen inte hältan utan de övriga problemen,han höll på hosta lungorna ur sig under tiden han stod inne och så hög andningsfrekvens kan ju inte vara bra.så hur gör man,hur skriver man??

Sv: Hur ska man skriva??

Jag tror inte Försäkringskassan är rätt instans, försäkringsbolaget du valt är nog de som ska ha handlingarna.

Har han reservation för hältor och du tog beslutet med hänvisning till hovproblemen kommer du sannolikt inte få ut något. Om han dessutom var triangelmärkt är han ju redan utförsäkrad för livdelen av försäkringen.

Ring ditt försäkringsbolag och hör om de täcker, så du inte lägger ner jobb i onödan.

Du kommer - om försäkringen täcker - att behöva ett veterinärutlåtande där hästen döms ut p g a blödningen, vilket säkert kommer att bli svårt/omöjligt med hänvisning till att vila hade hjälpt.

Usch vilket rörigt inlägg.

Hur som helst.
Eftersom hästen redan var triangelmärkt, lär du inte få ut livdelen av försäkringen en gång till.

Du får knappast ersättning för vet.kostnader för hältor eftersom du skriver att det fanns reservation där.

Du torde kunna få ersättning för vet.kostnader gällande luftvägsproblem och feber.

De flesta försäkringar täcker inte kostnader för avlivning och kadaverhantering.

Sorry att det blev så rörigt så går det när man ska skriva när man jobbar natt:). Jag menade så klart försäkringsbolaget inte försäkringskassan:) jag tänkte inte på pengarna jag fick förut utan tänkte på de resterande pengar.veterinären skulle skriva om hans tidigare problem och att det inte var just hältan som gjorde att jag tog bort honom.pengarna är egentligen struntsamma men skulle vilja ha dom till att köpa nått sällskap åt min andra sjukling.men går det inte så är det så min älskling lider i varken fall inte.

Nej jag förstår inte heller, du har redan fått ut livdelen genom T-märkning så det lär inte finna mer pengar kvar på försäkringen.

Du menar de vanligtvis 10 000 kr som man inte får ut när man t-märker?

De pengarna är - i alla fall hos de bolag jag varit kund - förbrukade och finns inte att kräva när hästen slutligen avlivas. T-märkning innebär för de bolag jag känner till utförsäkring för livdelen. I vissa fall också för veterinärförsäkringen, men det kan vara olika mellan bolagen.

Jag förstår ändå inte vad är livskade anmälan som jag ska skicka in för nått då?? När jag pratadeed dom så dom inget om att man inte skulle få de resterande,däremot tänka kfé inte försäkringen avlivningen på ca 10000:-

Jag skulle skriva om det aktuella, resten av historiken har dom ju redan. Vad du kan få ut är väl veteinärvården, livdelen är nog förbrukad.
Eller ring ett samtal och fråga. Dom är trevliga att prata med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Bison
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 338
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på