Hur ska man motionera hästen efter avmaskning?

Athletin

Trådstartare
Hej!

Gjorde ett träckprov på min häst och idag fick jag svaret, 1500 EPG låg han på.
Vilket förstås är väldigt mycket.

Jag låter honom vila nu fram till jag har diskuterat med veterinär samt fått ut rätt sorts avmaskningsmedel.

Frågan är, hur ska man motionera hästen efter avmaskning?
om vi räknar from den dag som man ger avmaskningsmedlet.

Tacksam för svar!

Sv: Hur ska man motionera hästen efter avmaskning?

Jag brukar alltid rida som vanligt, oftast så får direkt efter vi har ridit/intag och sedan rider vi dagen efter. Vi har aldrig fått några restriktioner om man att hästen skall vila efter avmaskning =)

Bara att rida på. Se till att avmaska igen när medlets intervall gått ut, inget medel kommer åt alla maskarnas stadier.

1500 är rätt så högt, hur kom det sig?

Det hade min också efter förra sommaren, avmaskad innan betessläpp med 3-månaderspreparat. Det betet är på flera hektar men det flyttar hästar hit och dit och inga gemensamma avmaskningsrutiner.

Det hade min också efter förra sommaren, avmaskad innan betessläpp med 3-månaderspreparat. Det betet är på flera hektar men det flyttar hästar hit och dit och inga gemensamma avmaskningsrutiner.[/QUOTE]

är det olika häster från olika stall?

1500 är rätt så högt, hur kom det sig?

Vissa hästar är såna som lätt plockar upp smitta. Men oftast om de ligger så högt så ligger det dåliga rutiner och kanske sjukdom hos hästen som gör att immunförsvaret är upptaget med annat.

Vissa hästar är såna som lätt plockar upp smitta. Men oftast om de ligger så högt så ligger det dåliga rutiner och kanske sjukdom hos hästen som gör att immunförsvaret är upptaget med annat.

Jag fråga om olika häster från olika stall och olika avmasking.
Du minns jag prata om "de old stallmaster trick", lägg en annan häst bäjs i krubben på den som är dålig i magen??
Well....när vi släppa häster på bete vill dom gärna gå och lukta på värans skit och kan äter av det om dom är lite kräss i magen, fräsk ska det vara :d och det kan vara så att den är full of mask ägg berörenda på dålig avmaskning.
Det är inte bara våra summer hage vi ska hålla ren....men dom häster som vi slapper in.
Jag vill gärna se en god avmaskning och en efter kontrol att hästen är nogalunda fri innana dom slapps tillsammans.
Att du och jag kämpa med mask kontrol för våra häster och sen har dom smitted av andra är rena "SHIT".

Hejhej!
Tack för alla svar!

Jag har ett litet inackorderingsstall, antagligen är det någon hyresgäst som inte har avmaskat som det är sagt.
Skulle gissa att det är så det har uppkommit.

Denna hästen är känsligare kan jag gissa då mina andra hästar låg på 30 EPG samt 100 EPG och dom har gått i samma hage.

Hur är det med sanering osv?

Det hade min också efter förra sommaren, avmaskad innan betessläpp med 3-månaderspreparat. Det betet är på flera hektar men det flyttar hästar hit och dit och inga gemensamma avmaskningsrutiner.[/QUOTE]

är det olika häster från olika stall?

Inackorderingsstall med avmaskningsrutiner som var om inte obefintliga så verkligen inte i enlighet med dagens rekommendationer.

Jag tog träckprov efter sommaren och informerade om det höga smitttrycket som uppenbarligen var men inte en jävel brydde sig....

KL

Min hade 2000 EPG när vi kollade på våren, då hade han bott hos oss sen årskiftet. De andra i stallet låg under 500 EPG. Så antingen så var det han som tog med sig eller så var han extra känslig (vilket inte skulle va så konstigt).

Den hagen fick i alla fall vila från hästar i 2 år och bara betas av fåren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 787
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈