Hur ska man lägga fram att man ska ta hem hästen omedelbart?

pernilla_s

Trådstartare
Jag har så många vet en häst som varit utlånad hos en fodervärd. De sa upp kontraktet och det var ju okej för mig. Vi har tre månaders uppsägningstid, men det står i kontraktet att jag får ta hem hästen omedbart om hon missköter hästen.

EFter att jag fått veta när vi besökte hästen att hon låtit honom vara ute lös för att hon inte orkade plocka in honom och även att han gick ut en del gånger för att det troligtvis var något hål på staketet, men att hon inte orkat kolla upp det. Vi sa inget då för vi blev så paffa att vi inte hann reagera på det förrän senare.

Jag har nu bestämt mig för att ta hem hästen omedelbart då hon i mitt tycke har misskött hästen. Jag ska ringa henne ikväll men vet inte rikitgt hur jag ska säga det. Jag är inte bra på sådana här samtal och skulle behöva lite tips och råd. Jag tror ju inte det är bra om det blir en stor konflikt heller. Då kan det ju ställa till problem istället.

Sv: Hur ska man lägga fram att man ska ta hem hästen omedelbart?

Jag ser ju egentligen ingen anledning för hästen att den ska stå kvar ytterliggare månader om den ändå ska hem? Om det redan är fastställt att han/hon ska hem så hade jag först försökt lägga fram det på det visset. Om inte det fungerat så hade jag lagt fram det som att jag ansåg att hästen blivit misskött och att jag därför ansåg att det vart min rätt att plocka hem hästen genast. Hon är väl själv medveten om det som hänt, att hästen gått lös etc., så det kan hon ju inte förneka. Och förutsatt att ni inte skrivit in något specifikt vad gäller "misskötseln" så är det väl en tolknings fråga? Upplever du då att detta vart misskötsel så anser jag att du har full rätt att ta hem hon/han.

Var rak och ärlig, och har hon redan sagt upp kontraktet så, kanske hon tycker att det bara blir skönt att bli av med hästen.

Och "springer" den lös så är den en fara för både sig själv och andra.

DU behöver inte ha dåligt samvete, för henne en sådan människa ska inte ha djur.

Jag ser ju egentligen ingen anledning för hästen att den ska stå kvar ytterliggare månader om den ändå ska hem? Om det redan är fastställt att han/hon ska hem så hade jag först försökt lägga fram det på det visset. Om inte det fungerat så hade jag lagt fram det som att jag ansåg att hästen blivit misskött och att jag därför ansåg att det vart min rätt att plocka hem hästen genast. Hon är väl själv medveten om det som hänt, att hästen gått lös etc., så det kan hon ju inte förneka. Och förutsatt att ni inte skrivit in något specifikt vad gäller "misskötseln" så är det väl en tolknings fråga? Upplever du då att detta vart misskötsel så anser jag att du har full rätt att ta hem hon/han.

Vi har inte skrivit in något specifikt. Dock var vi överens om att jag skulle ta hem honom i slutet av maj. Men vi fick ju inte reda på detta förrän nu. Jag vill ju gärna få hem en hel häst. Det är ju mycket som kan hända om hästen är lös.

Var rak och ärlig, och har hon redan sagt upp kontraktet så, kanske hon tycker att det bara blir skönt att bli av med hästen.

Och "springer" den lös så är den en fara för både sig själv och andra.

DU behöver inte ha dåligt samvete, för henne en sådan människa ska inte ha djur.

Dåligt samvete gentemot henne har jag inte, dock mot min häst, då jag trodde han fivk bra omvårdnad och var älskad där. Bryr man sig om hästen rikserar man väl inte hästen bara för att man är tja lat. Den är ju inte lös nu, då hon bytt hage numera då han gick ur den andra ett flertal gånger, men hon orkade ju inte kolla var... Dock är det bara en tidsfråga då staketet var undermåligt för en ponny.

Jag vill ju itne ha bråk så hom motsätter att jag tar hem hästen. Det viktigaste för mig just nu är att han får komma hem till mig.

Det är tyvärr nackdelen med otydliga kontrakt... skriver man att ägaren har rätt att ta hem hästen omedelbart om hästen är misskött så är det bra att lägga till vem som skall bedöma om hästen ÄR misskött.

I ditt fall skulle jag ha sagt till fodervärden att jag är orolig för att hästen har varit lös ett antal gånger och att jag inte känner att jag kan lita på att staketet håller den standard som är rimlig och därför vill jag ta hem hästen. Protesterar de då skulle jag hävda att det var jag som enligt kontraktet hade rätt att bedöma vad som skall förstås med misskött och att jag faktiskt är av uppfattningen att dåligt staket kan utgöra en grund för att hästen är misskött.

Ungefär.

Det är ju inte bara staketet utan det att hon ena gången lät hästen vara lös över natten fast hon sett att han var ute, men som hon sa hon orkade inte ta in hästen. :crazy:

Börjar bli ganska nervös nu. Börjar bli dags att ringa fodervärden. Jag hatar sådan här telefonsamtal. Tycker det är obehagligt att ringa annars också, men såna här telefonsamtal är värst. Jag vet ju int alls vad jag ska säga.

Det är bara att ta ett djupt andetag och ringa. Tycker Schelin_j skrev bra vad du skulle kunna säga. Att standarden på staketet oroar dig liksom hästen har varit lös ett antal gånger.

Det är bara att ta ett djupt andetag och ringa. Tycker Schelin_j skrev bra vad du skulle kunna säga. Att standarden på staketet oroar dig liksom hästen har varit lös ett antal gånger.

Mmm jag tror med jag så. Vill ju inte låta anklagande då det är risk att folk sparkar bakut istället. Men jag tror hon mest blir glad för att bli av med hästen.

Jag har nu pratat med henne. Jag kan hämta hem hästen på söndag som jag hade tänkt. Jag sa det att jag ville ha hem hästen tidigare och att staketet inte var så bra till en rymningsbenägen häst och att det var bättre jag tog honom innan han började rymma nu på vårkanten då nya stallet har tre trådar. På det viset behövde hon inte ta illa upp och allt löser sig till det bästa. Känns underbart att allt löst sig! Nu blir det bara en lång väntan till på söndag. Jag har ju saknat det lilla krypet. :love:

Se där! Du oroade dig i onödan! Det löste ju sig smidigt! :banana:

Så skönt! Då slipper du vara orolig och du får hem din lille vän :love:

Det var ju några månader sen jag tog hem hästen. Har aldrig varit så besviken på människor. Jag har upptäckt mer och mer fel de gjort. HÄsten går inte att verka, de har tagit bort en del av hans glädje när man rider eller pysslar med honom, han är orolig om man bara råkar dutta till honom med spöet. Han har aldrig reagerat på det innan.

Vi har också varit tvugna att köpa ny sadel då de satt den på en mycket större häst så den passar inte längre. TRodde de inte att jag skulle märka det? Lite avslöjande med en 120 cm sadelgjord på en b-ponny.... Med tanke på att han var tjockare när jag skulle använda sadeln än han var när han kom och den var jätte mycket för stor. Dessutom var det bruna hår på shabraket och inte ett enda av hans, han är isabell så det ska verkligen inte vara några bruna.

Det värsta är att närjag frågade vad som hänt när de verkade honom, då han är livrädd nu så fick jag bara dryga svar så som hon hade haft hand om hästar hela livet och visste hur man hanterade hästar och hon hade ju ridit in hästar åt Rolf-Göran Bengtsson... :cool: Haha säkert... I så fall skulle hästen vara mer välriden och mer musklad.....

Fast jag är inte säker på att inte är sanning. För jag har en häst här som är så gravt felriden att den idag är farlig att rida. Det har bevisligen skett av en anställd hos tidigare nämnda ryttare. Det satte stopp för en fram tills dess mycket lovande tävlingskarriär. Att fet sedan inte har med den kände ryttaren att göra är en annan sak. Han kan ju inte ta ansvar för vad folk i hans omgivning ställer till med. Det hörs ju fint att utnyttja kända personers namn vid behov, för somliga som inte har något ett ..... :angel:

Det kan ju vara sant, men konstigt att hon inte sa det när de lånade honom...

skrattar fortfarande åt det dryga medelandet. Det nedan är exakt detsamma som hon skrev. Bara för att man hållt på med hästar länge betyder det ju inte att man är en duktig hästmänniska.

Jag har jobbat med hästar i 35 år, även ridit in ett antal hästar hos Landslagsryttaren Rolf -Göran Bengtsson i Skåne, så nog vet jag hur hästar ska hanteras av både mig och andra.

Det är bara synd att jag inte får veta vad som hänt, då det hade varit lättare att träna bort hans rädsla.

Senast ändrad:

skum kommentar från någon som låter hästen vara ute av ren lättja. :grin:

Skulle RG göra så kasnke? :grin:

Det är så konstigt.. Jag var fodervärd ett halvår åt ett halvblod som ägaren kände att hon inte gav tillräcklig tid åt pga andra hästar, så hon ville att hon skulle få lite tlc. När jag fick hem stoet var jag så nervös så jag spydde! Jag kände att det var ett så jäkla stort ansvar att ta hand om någon annans häst! Jag kan inte föreställa mig hur man tänker när man behandlar någon annans pålle så!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också...
2
Svar
39
· Visningar
4 481
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar