hur ska man ha händerna .????

zazza girl

Trådstartare
kanske är en enkel fråga men , ha fått höra så mycket igenom åren så nu undra jag hur ni rider med era händer....:)

först fick jag lära mig på ridskolan som jag gick på när jag va 7 år att man ska ha tummarna upp , så red så ända till jag började gymnasiet som va på en häst linje och då va det förbjudet att rida så , enligt dom så bröt man kontakten med hästens mun ,eftersom tyglen blev vriden ,när man hade tummen upp..

så fick ställa om mig helt och det va snabbt med att rida med liggande hand , och ha gjort det nu i 8 år ..
sen red jag och min donna en lektion för en tjej och hon började med en gång ,att jag skulle ha tummarna uppåt ...

så hur ska man rida igentligen ..???

hur rider ni med händerna ..??

:bump::bump::banana:

Sv: hur ska man ha händerna .????

Händerna ska vad jag lärt mig ha en lutning på ca 45* längs bogens linje, inte helt raka men heller inte cykelstyre. Ca en handsbredd ovanför manken men det kan ju ändras vid vissa tygeltag.

ingen mera som kan berätta hur ni rider och hur ni tycker man ska rida .. :)

även vad ni ha fått lära er ..

Varken tummarna upp eller händerna liggande. Utan som ovanstående sa, ca 45graders vinkel.
Hittade en bild på nätet:
handstallning.gif

du ska ha armbågarna in till sidorna, annars blir du stum i armarna, du ska ha tummen uppåt, och tummen över tygeln har jag fått lära mej, tummen ska vara överst iaf. Vad jag vet och har fått lära mej så är att rida med liggande händer ett stort fel...

Grundposition för handen är ca en handsbredd ovanför manken. Händerna med tummen som högsta punkt. Mjukt fjädrande handled. Handryggen ska vara helt i linje med underarmen. man ska alltså inte rikta tummarna rakt fram utan de kommer att ha rikning mot varandra som ett upp och nervänt V. Fingrarnas översta del, mellan knogarna och mittleden kommer i en rät linje.

Jag har inte händerna helt raka, men lite lätt lutande inåt. Alltså tummen uppåt men pyttelite inåt. Inte så mycket, bara så att jag inte behöver spänna handleden för att hålla den rak.

Jag har ingen aning om vad som är rätt, men det tycker jag är den bekvämaste ställningen för mina händer.

Ganska intressant att ju längre man rider, desto mer får man lära sig att det man en gång lärde sig är fel. Ganska förvirrande att man inte kan få lära sig rätt från början, för det är ju lättare att lära första gången än att lära om. Fast det förändras väl hela tiden med vad som är rätt, om man nu vet vad som är rätt och så är det väl olika från person till person vad man anser är rätt och hur man själv fått lära sig. Ett mysterium...

Sen är det väl så att i början har man fullt sjå med att hålla sig i balans på hästen och därefter fullt upp med olika hjälper, så det är inte förrän man ridit ett tag som man kan börja finslipa detaljer när helheten är lagom korrekt.

Varken tummarna upp eller händerna liggande. Utan som ovanstående sa, ca 45graders vinkel.
Hittade en bild på nätet:
handstallning.gif
det här var en bra bild tycker jag!

jag försöker rida med:
-tummen överst,
-handen SLUTEN (dvs. alla fingrarna sluter tätt om tygeln),
-en rak linje på utsidan av armen från armbåge fram till knoge (syns på bilden), dvs. att man inte vinklar handlederna
-böjda armbågar
-överarmarna i grundpositionen utefter sidan
-handen i sådan höjd att det bildas en rak, obruten linje från hästens mun till min armbåge.

tillägg: förresten undrar jag vad det var före n inkompetent ridlärare som sa åt er att rida med omkullagd hand? jag tycker man känner själv att man blir rejält mycket mer stum i handen om man lägger omkull den, än om man har en korrekt handställning.

Jag har lärt mig så här:

- Tummarna upp
- Lillfingrarna närmare varandra än vad tummarna är
- Tummarna vinklade (ej raka alltså)
- Händerna ca en handsbredd över manken och en handsbredd isär (som regel, ibland kan man behöva ändra handens position förstås).

Jag har lärt mig ett militäriskt ridsätt i grunden med tummarna rakt fram/upp men min nuvarande lärare visade mig exakt den bilden som vildros postade så så försöker jag rida nu.

det här var en bra bild tycker jag!

jag försöker rida med:
-tummen överst,
-handen SLUTEN (dvs. alla fingrarna sluter tätt om tygeln),
-en rak linje på utsidan av armen från armbåge fram till knoge (syns på bilden), dvs. att man inte vinklar handlederna
-böjda armbågar
-överarmarna i grundpositionen utefter sidan
-handen i sådan höjd att det bildas en rak, obruten linje från hästens mun till min armbåge.

tillägg: förresten undrar jag vad det var före n inkompetent ridlärare som sa åt er att rida med omkullagd hand? jag tycker man känner själv att man blir rejält mycket mer stum i handen om man lägger omkull den, än om man har en korrekt handställning.

Vad är tanken med att ha sluten hand? Jag upplever att tygeltagen blir väldigt stumma, men om man rider med öppen hand kan man istället bara böja fingrarna in mot handflatan och på så sätt få ett mindre tygeltag, samt mjukare och mycket lättare att ge efter. Har man sluten hand måste man väl flytta hela handen?

en sluten hand är inte detsamma som en hand som krampaktigt håller fast tygeln! :idea:

det jag menade var att jag tycker att man ser många som bara håller pek- och långfinger om tygeln, medan ring- och lillfinger har glidit upp, kanske pga. att man har en häst som drar och man har mycket i handen. har man dessutom en tumme som inte ligger tätt ovanpå tygeln blir följden att tygeln glider genom handen och blir längre och längre.

en sluten hand där alla fingarna ligger mjukt om tygeln och tummen stoppar till om tygeln ovanpå förhindrar absolut inte att man kan krama till med de nedre fingrarna när man vill ta en förhållning/halvhalt, eller att man kan släppa efter lika mycket för att ge en eftergift.

Jag anser att det är ganska oviktigt. Sålänge man kan förmedla till hästen vad man vill. Jag ägnar ingen tanke på hur mina händer är vinklade. Jg har den vinkeln på handen som fungerar bäst för ändamålet.

Såhär rider jag ofta på nya hästar. Töntvinkel på handleden och flaxande armbågar, ca 45 graders vinkel på handen ser jag nu. I detta fall hade den här hästen ett behov av extra vägledning varpå jag använde mina händer och armar tydligt. O andra sidan har jag ingen kontakt med munnen. Jag rider sällan med hästen i handen och vill helst ha lång tygel eller ingen tygel alls. Det är inge snyggt men ridning ska inte vara snygg, den ska vara så lätt att förstå som möjligt, för hästen. Detta är första riktiga passer på bana och hästen lärde sig att ta böjning, att gå under sig med inner bak och ffa att slappna av och sträcka ut överlinjen.

19okt1.jpg

Jag blir så spänd i handleden om jag ska ha tummarna upp så automatiskt blir de lite mer tippade inåt. Men inte liggande!
1-2 handsbredder emellan, lite bärande. En bit över framvalvet.
Ganska mjukt knuten.
Försöker hitta balansen och få händerna att bara "vara där". :)

Ganska intressant att ju längre man rider, desto mer får man lära sig att det man en gång lärde sig är fel.

Det kan gälla dig men är inte något som gäller alla. Jag lärde mig handställningen på 70 talet och det är samma sak som gäller fortfarande. (Det gäller att ha en bra instruktör från början.)

Jag menade inte handstälkningen utan mer ridning i allmänhet, skrev det som en kommentar på en annan som hade fått lära sig olika sätt att ha händerna. Jag har också bara fått lära mig ett sätt att ha händerna (sen har jag väl gjort en personlig tolkning och har händerna så som det funkar bäst för mig)

Självklart är det bra om man har en bra tränare från början, men det är inte så många som rider för en och samma tränare alltid. På ridskolan så har jag haft säkert närmare 10 olika tränare. Och det är ju inte så konstigt att de tycker och tänker olika.

Ett exempel på vad jag menar är det benen, när jag var liten lärde jag mig att man skulle kunna sätta en tusenlapp mellan sadeln och knät. Sen några år senare så sa samma lärare att man ska kunna sätta en tusenlapp mellan foten/ankeln och hästen. Såna här detajler tror jag att de flesta har varit med om. Det har ju inte bara med ridning att göra, det finns ju massor av saker med foder och hästhantering i övrigt som folk har olika åsikter om.
Tror att det är ganska vanligt faktiskt.

Går också hästlinjen och så här lär vi:

*Handen ska vara sluten men inte knuten. Den ska vara mjuk och följsam med svagt utåtbuktande handleder.

*tummen är översta punkten!
*tygeln ska komma in vid fingerroten och hållas fast av tummen
*handen ska vara stadig, mjuk och fjädrande

Ett argument du kan ta om de klagar på att du har tummarna uppåt är att vinklar du handen liggande med tummarna inåt mot hästens hals / tummarna mot varandra, så far ju armbågarna automatiskt utåt! och dom ska vara nära kroppen. Detta nämner även Kyra i sin film.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
879
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka