Hur ska man börja?

Josssefine

Trådstartare
Min häst har nu snart varit frisk i 3 måander från sin fång, när och hur ska jag börja sätta i gång henne?
Börja med promenader? Har tänkt börja tömköra henne till att börja med, Är det tid för henne att börja röra på sig eller är det för tidigt?

Hur har ni som haft/har en fång hä'st gjort?

Sv: Hur ska man börja?

Promenader kan nog aldrig skada. Nu vet jag ju inet hur dålig hon varit osv. Vad säger veterinären?

När mina hästar fått fång så har jag fått strikt vila i minst 6 månader, sen försiktig igångsättning med promenader, ridning först efter ca 9 månader. Det viktiga är att ny a hoven vuxit ut så gott som helt för o ha frisk vävnad att belasta

Lindrig eller rejäl fång?
Vad säger vet?

När dåvarande medryttarkusen hade lindrig fång (när veterinären kom ut strax efter att hästen började bli hovöm var det i princip färdigläkt och man såg bara spår av det) så lät det på vet. som att vi kunde börja träna så snart hästen inte hade känningar i hovarna längre. Nu var den hästen iofs väldigt duktig på att visa känningar i hovarna och kunde vägra gå på grus även långt innan den fick fång :p
Vi satte igång med arbete för hand och lättare skritt-uteritter efter 3-4 månader och det verkade inte som att fånget i sig (hovarna rättare sagt) störde hästen men den var rätt stel och omusklad.

Jag tycker absolut att du ska sätta igång henne försiktigt, tänk på att försöka ha henne på så mjukt underlag som möjligt, inte på smågrus osv.
Du märker vartefter vad hon klarar .
Min senaste fångis var dålig i ca 2 månader, men så fort han kändes fräsch åkte jag och röntgade honom, fångskodde och började promenixa med honom, han är även riden lite lätt nu 2 ggr.
Han går även i skrittmaskin 3 ggr i veckan i 20 min.
Till helgen ska han köras !
Han har varit frisk i 2 1/2 månad nu , springer och leker i hagen osv :rofl:
Hej från Hambo

min häst fick fång i början av juni, först hade hon boxvila i 15 dagar (åt medicin i 7 dagar), sen kom min underbara duktiga hovslagare ut, skodde och vi tog på henne munkorg och släppte ut henne i vanliga hagen, lullade runt i hagen i en vecka, började promenera i en vecka, sen tömkörde jag en vecka och veckan efter satte jag upp igen, med lugna korta ridturer.

jag lyssnade hela tiden på min häst och hon hade aldrig ont, hon fick ett lätt fång anfall så vi kom igång ganska snabbt efteråt.

nu kan jag ju inte säga att du ska gå lika snabbt fram med din häst eftersom jag inte vet hur allvarligt din hästs fånganfall blev, jag skulle kontakta hovslagaren och en vetrinär som är duktig inom ämnet.

Hoppas du får igång henne snart, och undvik hårda och grusiga vägar ett tag.

när min ponny blivit friskförklarad efter fång med hovbensrotation hade han haft 5 veckors boxvila, 5 veckors sjukhage och 5 veckor i stor hage utan motion.
Han promenerades i några veckor, sen skritt under ryttare ytterligare veckor. Sen måste man känna efter vad hästen klarar av. Min blev friskförklarad i mitten va januari det året, i slutet av sommaren upplevde jag att hans kondition och ridbarhet var så gott som helt bra.

Min häst har nu snart varit frisk i 3 måander från sin fång, när och hur ska jag börja sätta i gång henne?
Börja med promenader? Har tänkt börja tömköra henne till att börja med, Är det tid för henne att börja röra på sig eller är det för tidigt?

Hur har ni som haft/har en fång hä'st gjort?

Frisk i 3 månader? :confused: var det inte du som skrev i oktober om att din häst hade fång, hur kan hon ha varit frisk i 3 månader?

Tycker iaf att du ska fråga veterinären om det är för tidigt eller om det går bra.

Hm nja den 24 september började henns medicinering, efter tio dgar va hon "frisk" Hon stod i box vila i ca 5-6 veckor, efter det stod hon i sjukhage ca 2 veckor(sen kom gfåren hem och förstörde den), efter det satte vi munkorg på henne, lät henne lufsa runti hela hagen, Men nu går hon utan munkorg.

Att tilläga är att hon ska föla den 22 juni, så de e därför jag vill sätta igång henne, men ja e inte säker på omjag vågar göra det än.. Får vänta någon månad till då.. Men tänkte att det kanske inte kunde skada med en kort promenad.

Vet va här i slutet av oktober, och då frågade hon mig och jag sa att hon va mycket piggare hon kollade lite och sa att då e hon frisk:S mer vet jag inte..
Hovis va här för nån vecka sedan, han a inget..

Hon har inte haltat alls sedan hon fick sin behandling..

Hästen är inte frisk efter så kort tid, den är symptomfri möjligen. Nytt horn ska växa ut o friska lameller som håller hovenbenet på plats ska bildas, detta tar mellan 9-12 månader. Har du röntgat din häst än? Om hästen fått rotation/hovbenssänkning skall detta gå tillbaka innan hästen belastas över huvudtaget, det tar tid att läka ett fånganfall.

Varför ha så bråttom? Ju tidigare du sätter igång hästen dessto större är risken för ett nytt anfall o då brukar det vara belastningsfång hästen får.

Dessutom är det INTE 3 månader hästen varit frisk, det är 2½månade sedan din häst insjuknade

Okej, nej ja vet inte varför men jag ville bara höra hur viadre ni tyckte.. men då låter ja henne gå minst ett halvår till..
Inga problem med det..
Okej, men körde på ett ungefär..Sorry..

Okej, nej ja vet inte varför men jag ville bara höra hur viadre ni tyckte.. men då låter ja henne gå minst ett halvår till..
Inga problem med det..
Okej, men körde på ett ungefär..Sorry..

Min hade fång vid midsommar och jag gick promenader med honom från början på augusti. Men det var enligt vets inrådan.
Alla hästar är olika och alla fånganfall är olika. Det kanske är helt okej för din häst att ta korta promenader redan nu men du måste prata med veterinär om det.

Okej ska prata med hovis idag i alla fall, han va här för inte så länge sedan och verkte henne ska höra vad han säger..

Men jag hade en kompis vars häst fick fång belv "frisk" men efter ca 3 måander så belv hon halt, kan det vara rotation då eller? kan det komma vid den tiden?

Vet du om din häst har haft rotation på hovarna till följd av fången, är hon röntgad?
Har de rotation är ju (såklart) konvalescensen betydligt längreän om de inte haft det, men man bör ju ge hästen mycket tid även om hovarna är "hela".
Tycker det verkar lite knepigt att din veterinär sa "bara sådär" att hästen var frisk, som du skrev i något inlägg längre upp. Det är ju jättesvårt att säga om man inte röntgat.
Rent spontant utan att veta så mycket om hästen så skulle jag låta henne vila längre. Åtminstone ett par månader till i hage innan du börjar promenera med henne.
Om hon ska föla i juni, varför inte låta henne gå i hagen till dess? Det hade jag nog tyckt känts tryggast.

oki, låterklokt det, har tänkt på det mer och mer nu, och så blir det nog med. Så hon får stå, elelr gå ihagen coh bara ha det bra så länge..
tack för alla svar:D

Varför ska du prata med hovis? Hovisar i all ära, men varför kan du inte ringa veterinären och be om råd inför hästens eventuella igångsättning?

En liten allmän undran till alla när det gäller fång:

Jag har läst massor av trådar om fång och något som slår mig är hur många som frågar just det som ts frågar, nämligen när man kan sätta igång hästen igen.

Jag förstår ju att det säkert kan variera beroende på hur sjukdomsbilden ser ut för just den hästen men pratar folk inte med sina veterinärer?

Om hästen får fång (eller något annat) så måste väl den behandlande veterinären kunna tala om hur hästen ska skötas och när man kan börja sätta igång den och hur den ska sättas igång?

Jo det kan jag göra. Får väll göra det med. Tänkte jag skulle prata med hovis för han är väldigt lduktig på just fång, och eftersom fång har en hel el att göra med hovarna..
Men Ska ringa vet i veckan och höra.. Det är dessutom inget akut eftersom hon lika bra kan gå där och blir ännu friskare..Men jag ahr nästan bestämt mig för att låta henne gå till sommaren.. Vill inte stressa.. Men anledningen att jag skrev här va för att jag ville höra vad ni tycker är rimligt..

Jag hoppas du inte tror jag var negativ mot dig för det var inte min mening! :) Givetvis ska man kunna fråga här också.

Men jag tycker bara det är så konstigt att så många frågar. Vad säger veterinärerna egentligen när de kommer ut till en fånghäst och när man fått konstaterat att det var fång?

Visst måste de väl ändå tala om hur man ska göra? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka