Hur ska man börja?

Sv: Hur ska man börja?

Hästen är inte frisk efter så kort tid, den är symptomfri möjligen. Nytt horn ska växa ut o friska lameller som håller hovenbenet på plats ska bildas, detta tar mellan 9-12 månader. Har du röntgat din häst än? Om hästen fått rotation/hovbenssänkning skall detta gå tillbaka innan hästen belastas över huvudtaget, det tar tid att läka ett fånganfall.

Varför ha så bråttom? Ju tidigare du sätter igång hästen dessto större är risken för ett nytt anfall o då brukar det vara belastningsfång hästen får.

Dessutom är det INTE 3 månader hästen varit frisk, det är 2½månade sedan din häst insjuknade

jag håller med det är på tok för tidigt,hoven kan inte ha växt ut på så kort tid

I mitt fall så tycker jag att min hovslagare har mer erfarenhet av fång än min vet:crazy:
Vet skriver ut medecin och tittar till, men hovis ser hovarna om ni förstår vad jag menar.
Jag har självklart alltid med mig röntgenplåtarna till min hovis

Hej från hambo

Senast ändrad:

I mitt fall så tycker jag att min hovslagare har mer erfarenhet av fång än min vet:crazy:
Vet skriver ut medecin och tittar till, men hovis ser hovarna om ni förstår vad jag menar.
Jag har självklart alltid med mig röntgenplåtarna till min hovis

Hej från hambo

ja det håller jag med om
fång är en hovsjukdom och hovslagaren är proffs på hovar

Det är ju lättare för en hovis att hjälpa hästen om denne kan verka efter röntgenplåtar, men när man inte ens brytt sig om att röntga då är det lite svårare

Varför svarar du inte på frågan om hästen är röntgad? Det är mkt lättare o ge råd om man vet hur det ser ut inne i hoven

Hon är inte röntagd, och de vll jag INTE ni ska skylla på mig, det är inte jag som betalr för min häst det är mina föräldrar, de ansåg inte att det va lönt att göra det, eftersom hon verken haltade eller visade någon tecken på hälta efter behandlingen. Så kom inte o va buttra på mig för det.. Jag ovar er jag ahr gjort allt jag kan, men tyvärr har jag inte pengar till att själv stå för kostanden, eller bil och transpoet att köra henne till kliniken..

Men vad sa veterinären? Ville h*n att hovarna skulle röntgas? I så fall är det högst oansvarigt av dina föräldrar att inte köra iväg med hästen till klinik och få det utfört.

Immer

Jag ville bara veta om hästen var röntgad eftersom det är svårt att ge korrekta råd utan att veta hur det ser ut inne i hoven annars

Oki, vet frågade mig om jag sett någon hälta hos henne, och det hade jag inte hon va symtomfri..Okej sa hon bra då då skriver ja här att hon är frisk, hon sa inget om röntgen..

Jo jag ahr med försökt en hel del, Men mina föräldrar tyckte det va onödigt bara...Så det finns inte mycket jag kan göra, och som jag förstått det fixar rotatioen tillbaka sig sj efter mycket lång tid, så jag anatar att jag låter henne stå tills fölningen är över och sedan får hon gå hela sommaren, s det blir ungefär om ett år jag börjar gå/rida eller likanden med henne..

En duktig hovslagare kan utan röntgen säga om hästen roterat eller ej då det gått så lång tid som 3 månader. En duktig hovslagare kan också verka hästen på rätt sätt även utan röntgenbilder fastän det optimala så klart är att röntga då ser man ju direkt om något hänt med hovbenet. Det är ju det som avgör konvalescensens längd.

TS häst blev ju symptomfri på 10 dagar (vad jag kan förstå av tråden )då är det ju inte så troligt att det har blivit någon lägesförändring av hovbenet. Hästen borde då efter dessa 10 dagar fortfarande varit halt och haft ont speciellt utan smärstillande.

Ett gott råd. Se till att ha en duktig hovslagare som är van att verka och sko fånghästar. Detta är mycket viktigt!

En duktig hovslagare kan utan röntgen säga om hästen roterat eller ej då det gått så lång tid som 3 månader. En duktig hovslagare kan också verka hästen på rätt sätt även utan röntgenbilder fastän det optimala så klart är att röntga då ser man ju direkt om något hänt med hovbenet. Det är ju det som avgör konvalescensens längd.

Hur då? Rotationer kan ju både vara grava och lindriga.

Japp, hon haltade inte efter 10 dagar, hade ute henne och kollade..Sedan va det ju boxvila i ca 5/6 veckor..
Hovisa sa inget spec när han va här senast, och vi pratde om det och han sa att det såg bra ut..

Hon är inte röntagd, och de vll jag INTE ni ska skylla på mig, det är inte jag som betalr för min häst det är mina föräldrar, de ansåg inte att det va lönt att göra det, eftersom hon verken haltade eller visade någon tecken på hälta efter behandlingen. Så kom inte o va buttra på mig för det.. Jag ovar er jag ahr gjort allt jag kan, men tyvärr har jag inte pengar till att själv stå för kostanden, eller bil och transpoet att köra henne till kliniken..
Tja röntgen är ju minst lika viktig som medicineringen...:crazy:

Jo, men kan någon vara så snäll och berätta det för mina föräldrar?
Pratde med hovis i går, han e väldigt duktig på detta. och han sa att om hon hade haft rotationer så hade vi märkt det genom att on skulle varit halt.. så det är ingen mening att grubbla i det nu..
Jag ville veta om det va dax att sätta i gång hene, men jag ahr insett att det är det inte..

Jag vill oxå ha en hovis med röntgen syn:crazy: För det är nämligen bara med röntgen man kan se hur det ser ut inne i hoven, om det nu inte är så att hovbenet penetrerat sulan, för det kan man se med blotta ögat.

Dessutom vill jag minnas att TS häst var väldigt dålig av sin fång o hittades liggande, o dessutom inte fick behandling direkt, då är risken väldigt stor att hovbenet inte ligger på rätt plats.

Kanske du kan visa dina förälder denna tråd och även andra där röntgen förespråkas. Eller kontakta en kunnig vetrinär och låta den prata med dina föräldrar över telefon. Eftersom din häst hade så kraftig fång att hon låg ner så skulle jag snarare hålla det för troligt att hon är roterad.
Hon ska verkas kort för att få en bra överrullning.
Personligen skulle jag inte ens tänka på att sätta igång en fånghäst som ännu inte blivit röntgad. Eftersom din häst lika är dräktig passar det väl bra att du inte sitter på henne förrän efter du ska sätta igång igen efter fölningen. All rörelse hon vill göra självmant (springa i hagen etc) är positiv.
Angående ditt uttalande att vi inte ska skylla på dig för att inte röntgen är gjord; som ägare har man en skyldighet att sköta sin häst på bästa sätt. Jag förstår att du har problem eftersom du är beroende av dina föräldrar men det ligger fortfarande på ditt ansvar att få henne kollad. Fortsätt att kämpa!

Jo, det vet jag ska fortsätta kämpa..
Jo hon fick behandling direkt, vet kom ut på måndagen och samma dag belv hon betahndlad..vi upptäckte det på sön kväll..
Men om hon har rotation borde hon inte halta då? eller må dåligt? hon mår prima och det har hänt att hon tagit ssig en tur i hagen:S..
Men för eller senare så bör allt i benen rätta till sig väll? så ahr jag förstått det som i alla fall..Eller.. Har hört om någon som har gipsat, gör man det då det är riktigt akut eller när de har rotation?
Som jag förstått så blir väll en rotation bra efter en låååååång vila..?
Jag vill inte ha en massa kritik, jag tycker detta är redan är tillräckligt jobbigt som det är.. vill bara ha tips...

Jag röntgade inte heller. När min vet. tittade på hästen när han hade återhämtat sig efter första tiden så tittade hon på hur han gick samt tog fram en tång och klämde på sulan på alla 4 för att se om hon fick någon reaktion, hade hovbenet roterat borde det kommit reaktion. Det var efter att han noll reaktion på det som jag fick börja gå försiktigt med honom och jag skulle höra av mig bums om han blev sämre.

Hon menade att om hon hade fått reaktion så hade hon rekommenderat röntgen.

Har vet. eller hovis gjort det åtminstone, klämt med tång alltså?

Det är nog väldigt olika vad veterinärerna säger. Det finns ju lite olika metoder och ofta lämnar de över hovarna till hovslagaren och det gäller då att man har en bra, kompetent hovis.

Första gången min häst fick en känning ringde jag och pratade med kliniken och de tyckte att jag skulle vänta ca 3 v innan jag skulle boka tid för röntgen. Hävde själv förloppet med alternativa metoder utan inblandning av vet och jag red efter ca 6 v och hon klarade det jättebra.

Andra gången åkte jag till klinik och där fick hon diagnosen hovledsinflammation och beh för det... Efter 4 månader syntes fånglinjen tydligt på hoven och vi kunde konstatera att hon hade haft fång...
Tredje gången bokade jag fångröntgen efter 10 dgr butta beh som vet ordinerade. Då blev hon gipsad och satt på diet och boxvila i 4 v. Därefter ut i sjukruta 2 ggr per dag i 4 v och så öka på utetiden under 8 v till fulla dagar och därefter kompis i hagen osv. Mycket viktigt med foderbyten, att ge probimin under tiden och att vila lääänge, upp till 12 mån. Hon skoddes efter gipsningen efter 4 v.

Det visade sig vara en hovböld, efter 10 v... Min hovis var myckte tveksam till fång hela tiden och det visade sig ju vara rätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka