Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

Empalie

Trådstartare
Har ett fyraårigt sto som tränas regelbundet och åker då till ridhus. För ca ett halvår sedan när jag fick hem henne hade vi lite problem med lastningen det har dock blivit mkt bättre tills för tre fyra veckor sedan. Börjar strula och vill inte gå in, växer fast stundtals utanför och kastar sig går in men man hinner inte stänga bommen förrens hon är ute. Hon har dock gett sig till slut och står kvar, hon vet vad som begärs av henne. Hem är det inga problem då går hon rätt på och stannar där hon ska.


Ikväll skulle jag lastträna lite men fick nog då hon absolut inte skulle in. Jag har hela tiden lastat henne på högersidan eftersom hon sparkar lite ibland (har blivit mycket bättre) och fick upp skötardörren en gång. Jag öppnade nu bommen på vänstersidan och erbjöd henne att gå in.
Hästen tvekar inte ens utan går in, stannar där och börjar käka i foderspannen. Jag stänger bommen och hon bryr sig inte det minsta. Jag tar sedan ut henne in igen osv. INGA PROBLEM med att slänga sig ut eller växa fast...helt problemlös lastning. Hur ska jag tolka detta???? Har hon ändrat sig muskligt och fattar som så mycket att det kommer gå bättre på vänstersidan...blir helt förbryllad.....???:grin:
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

Hon kanske råkade ut för något vid senaste körningen som hon upplevde som obehagligt men som man som människa har svårt att förstå?

Själv hade jag för många år sen en häst som kunde åka smalt men som efter en resa blev bredåkare. Ibland kan det vara svårt att förstå vad som påverkar dem så att de förändrar sitt beteende.
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

Du kanske helt enkelt bröt ett negativt mönster:)

Ibland, när hästar krånglar utan att egentligen vara rädda, så är det inlärda negativa mönster som ligger bakom. Något som du gör triggar hästen och något som hästen gör, triggar dig...osv. Ofta är varken människan eller hästen medveten om dessa mönster. Men så byter man taktik, eller som du, byter sida på transporten, ja så vips försvinner problemet.

Det handlar ofta om negativa förväntningar, du har haft problem du förväntar dig problem, skickar omedvetet ut signaler om dina förväntningar som din häst uppfattar och utför (ja den svarar ju bara på en inlärd signal kan man säga)...men när du bytte sida så kanske du helt enkelt inte hade några såna förväntningar....ibland är det bara så himla enkelt (men egentligen svårt).

Men sen kan ju detta vara en tillfällighet, hästar som har haft problem tex vid lastning får ofta återfall. Min egen är en sån, men hans problem blir bara märkbart i miljöer där han inte känner sig lite osäker. Dvs det går alltid lätt att lasta hemma, men när vi är borta och ska lasta, då visar sig ofta fragment av problemen igen. Det bästa är att göra sig själv medveten om vad som pågår, vad gör du tex när hästen börjar krångla? Det kan vara någon liten liten grej bara som triggar problemet...
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

Vad gjorde du för skillnad?

Inga skydd på, sadel, ingen tidspress..............:confused:

Smart häst som går in när ni ska hem.:love:
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

När jag hade min stora hästlastbil och transporterade andras hästar var det två som bara släpptes i stallet och lastade sig själva trots att rampen både var lång och hög men i en vanlig hästtransport, no-no, inte en chans utan att söva dom först och bära på dom. Tilläggas kan att ibland stod lastbilen på tomgång också.

Hästar är knepiga kreatur, nästan lika knepiga som hästägare,,,,,,,:angel:
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

no-no, inte en chans utan att söva dom först och bära på dom.

Vilken kan vara lite väl omständligt om man tänker åka någonstans oftare än 1 gång/v! ;)

TS: Jag tror att du omedvetet gjorde något annorlunda, något som din häst märkte. det är knepigt med hästar eftersom de kan reagera på så små signaler att vi själva inte alltid vet om det. Nu gäller det bara för dig att komma på vad du gjorde annorlunda så du kan fortsätta med det, Grattis! :D
 
Sv: Hur ska jag tolka detta...löser hästen lastproblem själv.?

Det kan mkt väl vara skillnaden att du lastade henne på andra sidan, vissa hästar är knäppa när det gäller den biten de skall stå på "sin" sida, att gå in på fel sida i transporten är alldeles för knepigt för dem de tycker det är en enorm skillnad. Har en sådan på rätt sida kan du släppa henne i stallet om du så vill och hon springer in och ställer sig, men försök lasta henne på "fel" sida i transporten och du har tjurskalle nr 1 att diskutera med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp