C
CindyLou
Lite akut så har det blivit att min 2-åriga unghäst ska åka på sommarbete på lördag. Tillsaken är att han inte är transporterad mer än en gång förut och det var i december när jag köpte honom. Då hade han aldrig varit från gården där han föddes. Den gången gick han upp på 15 minuter kanske, stod med mellan vägg men var mkt svettig när vi kom hem (ca 4 mil). För en vecka sedan så provlastade jag honom här hemma; han får ta tid på sej men han går upp en bit,backar ut,upp en bit och backa ur osv. Ofta är det om han backat ner hela vägen så måste han gå runt ett varv och komma på nytt för att gå upp på rampen/lämmen igen.Denna gång var han iaf helt inne 5 gånger men då var det inte någon främre bom inne. Provlastade igen i lördags men med främre bommen på. Lika dan då med att gå in och backa ur. Provade igen igår och det gick bra. När han var helt inne så tog sambon snabbt och satte dit bakbommen men han tyckte det var jätteotäck och sänkte baken och satte sej nästan. Han fick stänga den snabbt eftersom han lätt backar ut och minsta lilla han känner att den kommer så backar han. Han stod där och kröp ihop med backen några gånger men jag förhindrade honom att vända sej, tillslut så slappnade han va lite och han fick stå där en stund och äta krafft och han tog även två munnar med höt. Vi hade även den gången framdörren öppen. Kan tillägga att han alltid backar lugnt och stilla ut och vid denna lastning fick jag även honom att stanna kvar när bakbommen togs bort vilket jag är väldigt nöjd med. Han har alltså åkt en gång i dec och provlastad tre gånger här hemma.
Medans vi bekantar oss med transporten så går det inte att muta honom med hö,havre,pellets då ser han förnärmad ut och tittar på mej-tror du verkligen att jag ska gå på det? Men väl inne kan han äta lite krafft eller ta en mun,backa ur så han står på lämmen och tugga där. Det går heller ej att andvända tryck tex repgrimma och minsta tryck/spännt rep frammåt så blir han arg och backar även om han det minsta lilla tar ett steg frammåt och släpper efter så gillar han inte trycket in så det funkar inte.
Stod även och borstade honom utanför tranporten innan träningen och då tog han och bet i gummimattan lite och tog även upp två gånger framhovarna på lämmen från sidan.
Hur ska jag lägga upp veckans träning så han tar in detta lugnt och stills så långt det går? Hur ofta/hur länge/vad ska jag träna? Vila ifrån all tröäning någon dag?
jag vill att det ska vara en positiv upplevelse.
Men det ska ska hinna är:
Att gå in
Bakbommen
Sidoväggen (eller ska jag hoppa över den?)
Vara bunden
Fälla upp baklämmen
Åka
Hjälp mej planera,beskriva hur jag ska göra på lugnast sätt honom åkfärdig på lördag.
Medans vi bekantar oss med transporten så går det inte att muta honom med hö,havre,pellets då ser han förnärmad ut och tittar på mej-tror du verkligen att jag ska gå på det? Men väl inne kan han äta lite krafft eller ta en mun,backa ur så han står på lämmen och tugga där. Det går heller ej att andvända tryck tex repgrimma och minsta tryck/spännt rep frammåt så blir han arg och backar även om han det minsta lilla tar ett steg frammåt och släpper efter så gillar han inte trycket in så det funkar inte.
Stod även och borstade honom utanför tranporten innan träningen och då tog han och bet i gummimattan lite och tog även upp två gånger framhovarna på lämmen från sidan.
Hur ska jag lägga upp veckans träning så han tar in detta lugnt och stills så långt det går? Hur ofta/hur länge/vad ska jag träna? Vila ifrån all tröäning någon dag?
jag vill att det ska vara en positiv upplevelse.
Men det ska ska hinna är:
Att gå in
Bakbommen
Sidoväggen (eller ska jag hoppa över den?)
Vara bunden
Fälla upp baklämmen
Åka
Hjälp mej planera,beskriva hur jag ska göra på lugnast sätt honom åkfärdig på lördag.