Hur ska jag lägga upp transportträningen?

C

CindyLou

Lite akut så har det blivit att min 2-åriga unghäst ska åka på sommarbete på lördag. Tillsaken är att han inte är transporterad mer än en gång förut och det var i december när jag köpte honom. Då hade han aldrig varit från gården där han föddes. Den gången gick han upp på 15 minuter kanske, stod med mellan vägg men var mkt svettig när vi kom hem (ca 4 mil). För en vecka sedan så provlastade jag honom här hemma; han får ta tid på sej men han går upp en bit,backar ut,upp en bit och backa ur osv. Ofta är det om han backat ner hela vägen så måste han gå runt ett varv och komma på nytt för att gå upp på rampen/lämmen igen.Denna gång var han iaf helt inne 5 gånger men då var det inte någon främre bom inne. Provlastade igen i lördags men med främre bommen på. Lika dan då med att gå in och backa ur. Provade igen igår och det gick bra. När han var helt inne så tog sambon snabbt och satte dit bakbommen men han tyckte det var jätteotäck och sänkte baken och satte sej nästan. Han fick stänga den snabbt eftersom han lätt backar ut och minsta lilla han känner att den kommer så backar han. Han stod där och kröp ihop med backen några gånger men jag förhindrade honom att vända sej, tillslut så slappnade han va lite och han fick stå där en stund och äta krafft och han tog även två munnar med höt. Vi hade även den gången framdörren öppen. Kan tillägga att han alltid backar lugnt och stilla ut och vid denna lastning fick jag även honom att stanna kvar när bakbommen togs bort vilket jag är väldigt nöjd med. Han har alltså åkt en gång i dec och provlastad tre gånger här hemma.

Medans vi bekantar oss med transporten så går det inte att muta honom med hö,havre,pellets då ser han förnärmad ut och tittar på mej-tror du verkligen att jag ska gå på det? Men väl inne kan han äta lite krafft eller ta en mun,backa ur så han står på lämmen och tugga där. Det går heller ej att andvända tryck tex repgrimma och minsta tryck/spännt rep frammåt så blir han arg och backar även om han det minsta lilla tar ett steg frammåt och släpper efter så gillar han inte trycket in så det funkar inte.

Stod även och borstade honom utanför tranporten innan träningen och då tog han och bet i gummimattan lite:rofl: och tog även upp två gånger framhovarna på lämmen från sidan.

Hur ska jag lägga upp veckans träning så han tar in detta lugnt och stills så långt det går? Hur ofta/hur länge/vad ska jag träna? Vila ifrån all tröäning någon dag?
jag vill att det ska vara en positiv upplevelse.

Men det ska ska hinna är:
Att gå in
Bakbommen
Sidoväggen (eller ska jag hoppa över den?)
Vara bunden
Fälla upp baklämmen
Åka

Hjälp mej planera,beskriva hur jag ska göra på lugnast sätt honom åkfärdig på lördag.

Sv: Hur ska jag lägga upp transportträningen?

kanske lite sent påkommet att börja lastträna nu då...

du får träna flera gånger om dagen, korta stunder, eller ge lugnande när ni åker och hoppas på det bästa....

Det var meningen att han skulle åka i juni men det blev ändrade planer tyvärr.

Läste inte hela ditt inlägg så ändrar endel..
Det verkar ju som han inte blir direkt panikslagen... jag hade plockat in honom som ni gjorde... stått där med mutor tills han slappnar av och när han slappnar av låt honom stå bara en kort stund första gången, och lasta ut... lasta aldrig ut förrän han har slappnat av, muta honom så det blir positivt, låt mellanväggen stå brett om det går att ha bommen på där bak ändå (säkerhet när man öppnar bak sedan) låt den avslappnade stunden bli längre och längre för var gång... Hur man tränar beror ju på hästens reaktion på situationen! Eftersom tiden är kort så om du har möjlighet träna korta stunder flera gånger om dagen så hade jag gjort det! Sen får du gå framåt efter hur hans reaktioner är... Gör inte så stor grej av det, gör det naturligt att gå in i transporten en stund helst några gånger om dagen... börja inte provköra förrän han är lugn... lär honom att det är ok att stå och äta hö i transporten, det är inget konstigt med det :)
tycker ändå det låter som du vet vad ni behöver öva, så följ ditt eget sunda förnuft så kommer det nog att gå bra, du känner din häst bäst själv!
lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jätte mycket för råden! Ska jag alltså lasta varje dag fram i på lördag? Som tur är så är det nog bara max 1,5-2mil bort så det är ingen lång sträcka men visst så är det säkert lite skrämmande för Phigalle det med.
Idag kan jag lasta honom senare ikväll. Imorgon har jag mer tid då sambon är hemma hela dagen och då få hjälp vid lastning/och tar han dom barnen. Hur många gånger ska jag lasta honom då i morgon? Morgon,middag och kväll=3 g?
På Ons,Tors,Fred har jag bara möjlighet att träna från kl 16.30. Ev möjlighet på onsdagmorogon oxå men då är jag helt själv. Eller ska jag ta en inlastning vid 16.30 och en till kanske vid 21-tiden?
Hur ofta ska jag lasta? Alla dagar?

ingen som har tipps.

kan tillägga att det är en mkt känslig arabvallack som inte går att tvinga till något, han är även väldigt intelligent.
När han blir frustrerad sp skrapar/slår han med framhoven som även nu gjort några gånger på rampen.

Jag hade valt en rutin där han varje dag kommer in i transporten, när allt är stängt och fastsatt får han sitt kraftfoder där och sedan stå och sova en timme eller så. Varje dag fram till att ni åker.

Det är verkligen jätteviktigt att han inte kan gå in, ta en mun foder och backa ut. Maten kommer när det är färdigt, när allt är stängt och man varit en duktig häst. Att kunna ta en tugga och gå ut med munnen full uppmuntrar just det beteendet.

Vad bra ide. tack för tippset. jag har dock ingen transportkrubba men kan jag hålla i en hink med krafft och sedan låta honom äta av höt? Ska han vara där själv då?

Jag hade:
1. Tagit på grimma och lååååångt grimskaft
2. Börjat gå helt naturligt mot transporten och se hur långt påller vågar sig framåt.
3. Öppnat fronturlastning fram (vilket är väldigt smidigt vid lastträning) och låtit hästen gå alt. springa igenom framtill för att se att det inte är farligt.
4. Öva på att stå stilla, fodra alla mål mat där inne
5. Börja stänga bommen bakom (låt sidoväggarna sitta fast hela tiden så slipper du problemet att vänja vid detta sedan också)
6. Stäng hela luckan bak och låt hästen stå och coola ner sig, lasta inte av förrän hästen känns lugn
7. Åk iväg en runda

Viktigt att man inte gör så stor grej av det, står och velar och hela tiden mjäkar med och ska låta hästen klampa på när den känner sig redo, då kan man stå i en evighet..

Jag hade:
1. Tagit på grimma och lååååångt grimskaft
2. Börjat gå helt naturligt mot transporten och se hur långt påller vågar sig framåt.
3. Öppnat fronturlastning fram (vilket är väldigt smidigt vid lastträning) och låtit hästen gå alt. springa igenom framtill för att se att det inte är farligt.
4. Öva på att stå stilla, fodra alla mål mat där inne
5. Börja stänga bommen bakom (låt sidoväggarna sitta fast hela tiden så slipper du problemet att vänja vid detta sedan också)
6. Stäng hela luckan bak och låt hästen stå och coola ner sig, lasta inte av förrän hästen känns lugn
7. Åk iväg en runda

Viktigt att man inte gör så stor grej av det, står och velar och hela tiden mjäkar med och ska låta hästen klampa på när den känner sig redo, då kan man stå i en evighet..

Jag andvänder ett 4m rep.Men har inte någon fronturlastning.

Om jag tex tar i hans tempo så kah han stå helt lugnt och avslappnad på baklämmen med alla hovarna eller bara fram med sänkt huvud och bara stå och titta på mej men han gör ingen anntats att gå in eller så,han bara står där. OM jag ska fodra/utan att stänga bakbommen hur ska jag förhindra att han bakar ur? Han verkar dessutom vara ointresserad av höt där inne.

Jag ska åka med åringen på bete i slutet av maj (18 mil). Hon har åkt transport en gång när jag hämtade henne för en månad sen.

Min lastträning kommer att bestå i att vi lastar henne och åker. Sist åkte jag med henne hem men nu blir det nog bara en liten bit hon får sällskap.

Har du nån sällskapshäst? Många hästar tycker det är otäckt att vara "instängda" ensamma, medan dom inte har några problem att åka med sällskap. Se också till att ni kör försiktigt, om ha blivit nervös och svettig sist.
Lycka till!:bump:

Ja, jag har ett äldre b-ponny sto som jag ska köra iväg senare på dagen så ifs så kunde jag ha tagit med henne på en gång även om hon ska till ett annat ställe men då får han ju gå in trångt eller om han får gå in först och hon gå in trångt om hon nu går med på det tjockisen.

Har du nån sällskapshäst? Många hästar tycker det är otäckt att vara "instängda" ensamma, medan dom inte har några problem att åka med sällskap. Se också till att ni kör försiktigt, om ha blivit nervös och svettig sist.
Lycka till!:bump:

Jag behöver ingen sällskapshäst, det är bättre att de lär sig från början...

Ja, jag har ett äldre b-ponny sto som jag ska köra iväg senare på dagen så ifs så kunde jag ha tagit med henne på en gång även om hon ska till ett annat ställe men då får han ju gå in trångt eller om han får gå in först och hon gå in trångt om hon nu går med på det tjockisen.

Faktum är att ovana hästar oftast gåt på lättare om det står en kompis de känner inne i transporten ocha tt de struntar i att det är trångt.

Min tvååring hade en riktig "vrångskalle-period" i vintras, men han fick inte chans att utveckla sina olater och numera knallar han på med slakt grimskaft.

Han fick vila från allt i måndags då jag hamnade på akuten med min äldsta son hela dagen men vi hann träna en gång igår. Han går faktiskt ganska bra in men vill gärna stå kvar med ena eller båda bakhovarna kvar ute på lämmen och minsta smackning eller tryckning på bak eller rumpa så stryker han öronen bakåt och backar ut. Iaf så gick han så pass långt in tillslut av frivilja (här går det inte att svinga..dessa araber:devil: :rofl: )Då tog min sambo snabbt och sattefast bakbommen och han blev jättearg och började sparka bakut ca 3-47 gånger och sedan ville han backa och vända sej.Och bajsade lite:D Men jag höll honom lugn och stod där och smekte honom och hoppades att jag inte skulle klämmas. men efter ett tag så fortastte han äta krafften och jag band fast honom och ställde mej framför och höll hinken medans han åt. Där fick han stå i 15 minuter, äta och sedan bara stå där och titta. Han försökte vända huvudet ibland men det gick ju inte eftersom han satt fast. Han vägrade även att röra höt. Min sambo stod även och smekte honom på rumpan (vi klappar inte ;) ) och går lite fram och tillbaka på båda sidorna bakom honom, han lyssnar. Han är inte helt avslappnad men han gör inget. Så fick han lite krafft igen och sambon tar bort bakbommen utan han märker det och efter några minuter så ber jag honom backa och då vill han inte först men backar sedan lugnt ner och stannar och kikar när han kommit en bir ner på rampen. Han är så himla duktig tycker jag.

Kan tillägga att sambon kan inte stå själv med honom i transporten när han inte är bunden och bakbommen inte är uppe för då backar han ut.

Han lastades denna gång med sidoväggen på snedden och hade transportskydd fram för första gången, vilket var lite otäckt att få på. men var ännu mer otäckt att få av, kardborrbanden satt jättehårt och lät jätte mycket.

Så igår klarade vi av:
*Lasta in
*Vara bunden
*Stå med mellanväggen breddad
*Bakbommen på i 15 min
*Backa ur lugnt och stadigt

och detta samtidigt som 4-åriga pojken jagar katterna och sprutar med vattenpistol,Bebisen sitter å tittar in i fram på transporten men gallskriker några minuter när Phigalle börjar sparka bakut för då blir han rädd, när vi får besök av mina föräldrar vid urlastningen. Ja det är bra början av oromoment vilket han klarar jätte bra det enda han var orolig av var när sambon gick bort/längre bak bakom tranporten för att säja till sonen att sluta jaga katterna bakom transporten. (dock i hagen bakom transporten alltså.)

Personligen är jag ingen vän av att hålla på och träna lastning eller att göra en stor grej av just lastningen.

Jag brukar istället se till att jag har någon med mig som jag vet är rutinerad/lugn nog att vara till hjälp.

På med hjälm och handskar.

Ha en lina i beredskap.

Lite gott i fickan för att ge när hästen väl är lastad och klar att åka.

Ha en ljus och rymlig transport, helst boggiesläp då den är mer stabil.

Så lastar vi - och åker en kort tur. Lastar av igen hemma och så är vi klara för den gången.

Detta går jag minst en gång i veckan i början. De första åkturerna blir bara en tur och sen hem, efter det blir det en tur till ridhuset ex vis och en liten promenad därinne - hem igen. Därefter, när hästen åker bra och är acceptabelt lugn och avspänd, så börjar vi att åka till träning en gång i veckan på egen hand.

Mina nuvarande två åringar lastar och åker jag med helt ensam nu, vilket jag är väldigt nöjd med då jag slipper tjata på sambon att han ska åka med varenda gång! Min förra häst var svårare, hela första vintern så tog det allt från 5 min till 45 min att lasta, han sparkade hela vägen dit och hela vägen hem. Efter 1 år så gick han nio gånger av tio upp direkt men var alltid orolig i transporten.
Den hästen gick aldrig att lasta ensam, han skulle ha linan bakom rumpan annars gick han inte upp och han kom ut som en kanonkula vid avlastning och därför var det nödvändigt att vara två. Av säkerhetsskäl skulle jag aldrig åkt ensam med honom i vilket fall eftersom han var stor, tung och ganska oberäknelig även som vuxen.

Men som sagt, gör ingen affär av det, lasta o åk, förbered allting noga och ffa ha tid till det, ingen stress, ingen tid att passa i början i a f.

Jag äger tyvärr ingen boggie, det var förstora summor i inköp så jag håller till min enaxlade. Jag äger en iaf och på såvis har möjlighet att åka när jag vill istället för att hyra. Jag vill hälls ha en lugn invänjning vid lastning och åkning,ta lång tid på mej men då ändrade planer i betesläppet så är det som det är. Han åker på Lördag.

Alla ger olika råd. Men nu är han lastad för en vecka sedan. I lördags. I söndags och Tisdags med bakbom.

jag har kvar:
Idag Onsdag
Torsdag
Fredag.

Jag har lite svårt för att veta vilka råd jag ska lyssna på.
1.Inte lasta mer och bara lasta in honom på lördag och åka till betet.
2. Lasta varje dag (=3 gånger innan innan lördag)
3.Lasta någon dag och skita it den andra dagen?

Ska han provköras innan jag kör iväg honom på betet? Tänk om han tycker det är otäckt och inte vill gå in när vi väl åker till betet.

Jag har ingen möjlighet av att ta hjälp av någon van hästmännsika. Det enda är min sambo som dock har god hand om Phigalle även om han inte har så stor erfarenhet men han är lugn.

Tror ni det går bra att åka med honom med mittenväggen i men att den står brett i bak? Det hinns nog inte med att träna att han står kvar i transporten medans den skjuts åt sidan och därefter sätter på bakbommen.

Ja du, det finns nog HUNDRA olika sätt och råd när det gälller lastning...

Jag föredrar boggie för dess stabilitet men naturligtvis har ju inte alla en sån och det är ju inte nödvändigt heller.

Jag hade rutinerat folk i början men sen fick min sambo ta över och han är inte så van men lugn och det tror jag är det viktigaste.

Vet inte om jag missförstår dig ang mellanväggen men vad du gör, kör inte utan bakbommen på, då är det bättre att du lastar smalt.

Som sagt jag hade inte hållt på och tränat alltför mycket utan lastat och åkt när det är dags. Ni har ju haft hästen uppe så det vet du ju att det kommer att gå, även om det kan ta olika lång tid.
Försök att vara avslappnad själv och tänk på din och hästens säkerhet i första hand. Välj bland de råd du fått, plocka de som verkar passa er bäst är mitt tips ang det här med många olika synpunkter.

För att krångla till det ytterligare;) unghästar binder jag upp ganska kort och alltid med både grimma och halsrem. Säkerhetsbom och en vass kniv i fickan OM det skulle vara nödvändigt att skära loss.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 152
Senast: MiniLi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar