Hur ska jag klippa

nimbo4ever

Trådstartare
Hur tycker ni jag ska klippa min maxade c-ponny på 15 år som just nu har vääldigt lång päls? Han är korsning mellan angloarab/russ/okänt. Visa gärna bilder på olika klippningar o säg vad man behöver för täcken till dem :laugh:

Sv: Hur ska jag klippa

Vart bor du? har ni riktig vinter?
hur mycket rider du? blir hästen svettig när du rider?
använder du nått täcke nu?

Om du måste klippa kan det ju vara ett alternativ att bara klippa halsen och under magen.
tänk på att om du rakar av all päls så måste hästen ha täcke på sig både ute och inne samt när du rider.
rakar du på vintern när det är kallt är det stor risk att hästen blir förkyld.

Bor i örebro..Ingen riktig vinter...Jag brukar oftast rida 6 dagar i veckan men ibland om jag måste göra läxor så kan det bara bli 5 dagar. Han blir i stort sett jämt svettig när jag rider, spicellt när vi tränar eller rider i ridhus, jag måste jämt duscha av honom då. Han har täcke på sig när han är utomhus.

Som jag då;)
jag tycker att du ska klippa hals och mage, då har hästen kvar sin päls på ryggen o baken.
du kan ju börja så o se om det blir bättre, blir han iaf väldigt svettig kan du ju klippa mer nästa gång.

Jag har klippt min häst på halsen och magen!(typ filtklippning) hon går nu med bara regntäckem men jag bor ju bara i Växjö (:

/Linda:)

ok ;) Jag funderar på att helklippa, har det några nack/fördelar?
Behöver svar snabbt då jag måste veta tills imorgon!

Helklipp du om hästen inte är altför köldkänslig, spara en pad under sadeln bara, om det blir mkt kallare kan du behöva lägga ett fleecetäcke under det vanliga täcket.

13z5u1k.jpg

klipp så att det blir kvar ett hjärta på baken :love:

Jag tycker inte att du ska klippa hästen så hårt nu när det redan har hunnit bli så kallt. Ska man klippa en häst så mycket så ska man börja redan i september-oktober, tycker jag. Nummer 06 är mer lagom.

jahåller med svea, är inte bra o klippa nu mitt i vintern.
och ja du måste ha täcken hela tiden, du måste ersätta den päls du klipper bort.

Jag föredrar spårklippning (bild nr 08 i tråden) mest eftersom man då har klippt bort den päls där hästen vanligen svettas som mest, men det beror på hur hård träning hästen utövar. Behövs det klippas mer gillar jag även nr 04 och 06 på bilderna i tråden. :) Jag tycker iaf att man bör spara pälsen under sadeln för att undvika skav.

Tänk på att du behöver ha täcke på hästen om du klipper den samt ländtäcke om du klipper över korset/länden eftersom njurarna och andra organ finns där och bör därför skyddas.

Är det vanligt att man även klipper benen på hästen?
Jag har aldrig gjort det, och vill inte göra det heller, men vad är vanligast i hästvärlden?

Det är nog ganska delade meningar i den frågan. Men om man tänker på ridskolor så brukar de spara pälsen på benen och det skulle jag också göra om jag klipper hästarna. Jag tycker att hovskägg mm ska vara kvar eftersom det skyddar mot smuts.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
940
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 009
Senast: hastflicka
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka