Hur ska jag (inte hästen) träna?

karamelldrottningen

Trådstartare
Nu kanske det redan finns en sådan tråd men jag hittar den inte iaf. Men ni som tränar och tävlar i distans, hur håller ni er i form? Tänkte om ni tränar något annat vid sidan av från ridningen? Känner att jag behöver mer styrka och bättre kondis, inte bara hästen. Ridning är ju bra, men det behövs mer känner jag. Speciellt om man nu ska våga sätta sig in i distansritter, för då kanske man inte rider hela tiden heller, utan får springa med vissa sträckor? Beror ju såklart på vad det är för sträckor och vad man har för häst.

jogga tillsammans med hästen? Kan det vara nått, tkr det verkar skitjobbigt, bara att ta promenader är nog. Men vill bli starkare och sundare, bara det att det fattas en plan. Blir inget annars om jag känner mig själv.

Kanske ska man börja med nån annan sport vid sidan om, men vad?

Sv: Hur ska jag (inte hästen) träna?

Vad har du själv för kroppstyp??
Precis som olika hästar får lägga upp sin träning på olika sätt skiljer träningen sig för olika ryttare?
Var ärlig mot dig själv, vad har du för svagheter? vad vill du förbättra? har du övervägande långa eller korta muskelfibrer eller kanske en mix?

Tänk igenom detta så kan du nog knåpa i hop ett passande träningsupplägg.

FPL

Håller med RÖDLUVAN om att det beror på vilken kroppstyp du har.
Jag tycker att kondition kombinerat med core träning är ett bra kompliment till distansridning. Effektiva promenade eller jogga/springa för att få upp flåset och inte bygga "onödiga" muskler (jämf distans och dressyrhästar) Sen core träning för mage, bål och rygg delen. För att orka sitta korrekt och skonsamt för hästen mil efter mil så måste man ha en stabil korsett. Simning är oxå bra för flåset och för smidigheten om man håller farten uppe, men det bygger en del för distansridning "onödiga" muskler. Nu på vintern är skidåkning toppen, längdskidåkare har den bästa lungkapaciteten av alla idrottare.

Är väl medellång, men vet inte vad jag har för kroppstyp. Har googlat en del men vet fortfarande inte vad jag har för kroppstyp, är väl ganska propotionsenlig iaf.

Jag tror att jag behöver jobba upp ryggen mer, får ofta ont där och vid axlarna. Kan styrketräning vara nått? Verkar skittråkigt :o.

Jag tycker du ska testa yoga som ett komplement till din övriga träning (annan styrketräning, kondition, eller vad du behöver). När du väl har lärt dig grunderna är det jättelätt att utöva hemma i vardagsrummet, och en kvart då och då gör stor skillnad. Toppen för ryggen!

vad siktar du på för nvå?

Du skriver om ryggen, jag har haft liknande problem och det som hjälpte var simning och skidor, men det beror på vilka möjligheter du har till snö?

Viktigt i början är att det är roligt & varierat, gör inte mitt misstag och snöa in på en sak, då får man benhinneinflammation och det är värdelöst.

Om du har ont i ryggen brukar det vara så att man behöver träna upp magmuskelaturen.

Det svåra är väl inte att göra det utan att göra det tills det blir en vana. Tröttnar så fort, måste försöka göra nån rolig träning. Men vet bara inte riktigt vad, kanske ska nöja mig med ridningen, är ju träning de med. Aa, ja vet inte, kanske ska testa yoga.

Har simmat väldigt mkt i mina dar, men av nån outgrundlig anledning så sluta ja, men de går iofs alltid att börja igen. Och jo snö fanns det gått om tills idag då de börja töa.

Börja med att tänka efter vad du tycker är roligt. Träna själv, med en kompis, eller i grupp? Om träningen inte blir rolig så kommer du aldrig få in den i vardagen och det kommer inte kunna bli en rutin.
Ett tips är att börja med ex. cirkelträning hos gymnastikföreningen, dom har blandade pass och brukar även ha core (som är grymt bra för bålstabiliteten).
Det brukar vara mkt lättare att ha fasta tider när man ska komma igång.

Jag själv gör lumpen i dagsläget och får väldigt mkt gratis träning i tjänsten. Vi tränar faktiskt väldigt mycket statiskt. Till det kompletterar jag med gym och crossfit för styrka och löpning/spinning för kondition.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 419
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 313
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar