Hur ska jag göra?

C

Clara_94

:laugh:Jag köpte en Irländare för en månad sedan och han har endast bott i sverige i fyra månader... Vi har fått ett problem, han vill inte att man lyfter på bennen. Vi har tagit det väldigt försiktigt med honom då han är ganska blyg och rädd om sig. Dom första två veckorna hanterade vi honom inte så mycket, men nu har vi börjat lite smått.
Ibland går det jätte bra (Har till och med kunnat brodda fram utan prolem en dag när han var lungn) men vissa dagar får han panik... bak bennen är värst, dom är han jätte rädd om.
Hur ska jag göra? :confused:
Hur ska vi göra när han ska skos? måste vi söva honom?
tacksam för svar :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag göra?

vänj honom vid att röra på honom över hela kroppen. om han blir orolig när du tar honom på bakbenen ska du gå tillbaka till ett ställe där han är van vid att du rör honom t.ex på låret eller magen

Du fick bra svar ovan, jag lägger bara till lite :idea:

Ta honom på en promenad i skogen, eller om du kan träna honom lite från marken på ridbana eller liknande, innan du börjar träna på att få ta på honom överallt. Att gå tillsammans kan bygga lite tillit, dessutom är det bra om han gjort av med lite överskottsenergi innan.

Smek och massera hela hans kropp, särskilt benen. Anpassa beröringen efter hur han reagerar, visa att du respekterar att han blir orolig genom att backa tillbaka till ett ställe där han tyckte att det var ok att du rörde honom. Men visa också att du inte tänker ge dig, genom att återkomma till de obehagliga områdena så ofta tills han inser att det inte händer något.
När det går, massera och gnid benen ordentligt, det ska vara sköööönt att bli tagen på benen, kanske klia mellan frambenen, bredvid skapet, insida lår? Kanske undvik att klia med naglarna i början, gnugga bara.

Kan vara en fördel att gör detta utomhus, kanske i hagen eller på annan plats där han står lugnt. Inne kan det kännas trångt och jobbigt i början. Låt honom gå undan om han vill, följ bara lugn efter, och backa tillbaka lite så snart han står still.

När det ovan funkar tror jag det går fint att lyfta tassarna också :idea:

Om hästen MÅSTE skos (kolla med en hovis hur länge ni MAX kan dröja, det bästa är om du kan träna klart förståss) så kan man ge den sk "räddningsdroppar" det är något naturläkemedel som kan lugna nervösa hästar. I värsta fall måste hästen få något annat lugnande före skoningen, tror att man kan få på recept av veterinären, något lugnande i pulverform man kan ge själv.

Lycka till!

tack så jätte mycket för svaret! ska börja träna i morron :laugh: (Jag är redo att testa allt!:D)`
jag har hört att det är vanligt att Irländare är rädda om sina ben är det så eller ät det bara en myt? :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
685
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar