Hur ska jag göra?

Sv: Hur ska jag göra?

Åter till ursprungsfrågan då..
Varför böjde ni henne? Bara för att kolla.
Har du märkt ngt? nej, inte annat än vid böjprov.
Markerade hon utan böjprov? nej, inget alls.
Hur gammal är hästen? 3 år
Om du misstänker hovböld så kanske du kan ringa ut hovis? "Mannen" är hovlagare :)

tiotiotiotio

Blev den 3 år i år? Rids den ngt? Hur ser hästen ut i övrigt? (Hull, kondition, benställning, rygg)

Blev den 3 år i år? Rids den ngt? Hur ser hästen ut i övrigt? (Hull, kondition, benställning, rygg)

Ja, Jag har ridit henne i skritt ett par ggr och kört henne lite (varmblodstravare), Hon var dålig i hullet tidigare men nu har vi fått ordning på det, hon är i hyffsad kondis och den mesta får hon genom att tokgaloppera i hagen flera timmar om dagen, hon är en aaanning utåttåad fram, men hovlagaren tycker inte att det är något som ska störa. Vad tänkte du med rygg? om hon är öm eller liknande? hur mycket muskler hon har?

Ja, hur ser hennes överlinje ut, har hon en passande sadel?

Om jag vore som du så skulle jag låta den gå å skrota ett tag, sen ta ut en riktig veterinär och böja den. Har du tur så är den frisk och då är det bara den veterinären du behöver betala.

Böj inte själv! Det säger ingenting.

Ja, hur ser hennes överlinje ut, har hon en passande sadel?

Om jag vore som du så skulle jag låta den gå å skrota ett tag, sen ta ut en riktig veterinär och böja den. Har du tur så är den frisk och då är det bara den veterinären du behöver betala.

Böj inte själv! Det säger ingenting.

Hon ser bra ut i ryggen, rätt musklad. har bomlös till henne som sitter bra. men rider oftast barbacka.

jo, det var ju det jag tänkt.

Jag brukar bara böja lite "lätt" absolut inte på ett sätt som skulle skada, utan mer då jag kratsar hovarna så kan jag lyfta lite extra på hoven. men som sagt ABSOLUT inte på ett sätt som skulle skada.
Jag vet ju vart gränsen går, jag böjer absolut inte som man gör "på riktigt".

Om hästen reagerar på böjprov ska man självklart utreda det!

Jag är förvånad över att så många tycker att det är OK att bara avvakta när man har en häst som uppenbarligen har ont. OM utredningen sedan visar på växtvärk eller liknande - fine. Men har man inte kompetensen (veteriär) själv ska man ju självfallet söka den kompetensen!

personligen hade ja åkt in till klinik.
Men i TS fall så är hon ju bara 15 och ingen egen inkomst och ingen som kan hjälpa till så då får man väl göra det bästa av det.
Tror inte hästen lider av att vila ett par veckor så länge den inte är halt. För förutom att den visade något på 'böjprovet' (som dessutom är gjort av en som ja vill kalla de 'förståsigpåare') så verkade den ju frisk och pigg.

Säger det samma, själv hade jag åkt in till klinik på en gång. Men i detta fall kanske fall kanske en veckas väntan, då hästen tar det lungt är helt ok.

Hästarna ska skos nu snart och då kommer vet. för att ge lugnande till den andra (bråkstake), så då ska jag låta h*n titta på lillan då h*n endå är där och så får vi se vad som rekommenderas, om vi ska in till klinik eller inte.

föressten, vad skulle ni rekommendera? Ska jag låta henne stå helt eller skritta henne också (i vagn)?

Jag skulle nog låtit henne vara i hagen så mycket som möjligt och skrittat henne vid hand.

Okej, jag går redan promenader med henne nu ca 3-4 ggr/vecka.
Så då är det väl bara att fortsätta som jag gör nu :)

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens