Hur ska jag göra?

isa__

Trådstartare
Böjprov gjordes i veckan på min häst av en väldigt kunnig man. Hon var helt ren då vi inte böjde, men då vi böjde så markerade hon på båda framknäna, dock väldigt lite och så böjde vi hö. kota fram 2 ggr , första gången markerade hon lite svagt men andra gången ganska ordentligt.
Har någon nån anning varför det blir så? :confused:
Hon stegrade och var väldigt sur på han som böjde, iom att han bara stapplade fram till henne och "slet" upp hovarna så tror jag att hon blev osäker och så är hon ju aldrig böjd tidigare, jag böjde lite på hennes ben dagen efter och då reagerade hon knappt alls (:confused:)
Jag skulle lägga på våtomslag på hennes hov under 3-4 dgr iom att hon ömmade i hoven och var lite varm vid kotleden också, så trodde han att hon kunde ha någon hovböld.

Men till saken, jag vill låta henne ta det lugnt nu under ett par veckor/månad, så hon får bli lite bättre i benen. Men jag vet inte om jag ska låta henne vila helt, gå promenader med henne eller/och skritta henne?
Vad skulle ni har gjort?

Sv: Hur ska jag göra?

Vad menar du med kunnig man? Är det en veterinär då?

Har själv erfarenheter av att hästen böjts av en "kunnig person" och hästen har vistar sig vara halt. När veterinären sedan böjde var hästen helt ren.
Så jag skulle åka till en riktig veterinär och böja där, och sedan få råd av en sådan vad som skulle göras med hästen.

En hovböld kommer vad jag vet inte genom böjprov...

har jobbat med hästar och böjt dom under 30-40 år, så han vet vad han gör.

Han har ju inte bara böjt hästen utan även känt igenom henne :smirk:

Senast ändrad:

:rofl: sorry jag är trött, lite fel utryck. alltså det jag menar var att han gick bara fram till henne och slet upp hoven, utan att på något sätt hälsa på henne (vilket hon blir osäker av)

har jobbat med hästar och böjt dom under 30-40 år, så han vet vad han gör.

Han har ju inte bara böjt hästen utan även känt igenom henne :smirk:

Okej, själv litar jag inte ett dyft på människor som böjer utan att vara veterinär, men det är jag det.

Och :smirk: på dig själv.

Fick hästen ingen behandling eller ngt (antar att det inte fick kortison eller ngt eftersom personen inte var vet.) Skulle nog åt till vet, låtit dom böja, ev. röntga och sedan låta veterinären bestämma vad som skulle göras. För du eller personen som böjde verkar ju inte ha en aning om vad som är fel på hästen.

Ja, det är du det. Nä, men denna person böjer hästar dagligen och han är bra vän med en veterinär här i stan som ofta är här och bara hälsar på och aldrig att han har klagat något på "mannens"(kallar jag honom nu) "böjande", inte för att det spelar någon större roll kanske.

Och såjälvklart kommer jag ta hit vet för undersökning om det skulle bli aktullet, men "mannen" och vet som jag ringde sa att jag skulle avvakta ett tag iom att hästen är pigg och helt obeskymrad i övrigt (springer runt och busar i hagen flera timmar per dag)

och jag vet inte om du uppfattade ":smirk:" som något illa? för jag menade verkligen inget illa.

Senast ändrad:

Okej, ja du gör ju självklart som du själv vill =)

:smirk: Uppfattas som en otrevlig hånleende smilies som är väldigt otrevlig, en del blir väldigt sura om man andvänder den. (Jag blev inte så sur, gissade på att du inte riktigt förstod vad den betyde)

jo :) nä men som sagt, klart jag kommer ta hit vet. om det inte skulle bli bättre. men just nu känner jag ingen större nöd av det.

Jaså, oj :crazy: sorry..
I "min värld" uppfattas det inte så, men tack för upplysningen :idea:

Men till saken, jag vill låta henne ta det lugnt nu under ett par veckor/månad, så hon får bli lite bättre i benen. Men jag vet inte om jag ska låta henne vila helt, gå promenader med henne eller/och skritta henne?
Vad skulle ni har gjort?

Ingen som kan svara på det jag undrade över :crazy:

jag tycker du ska ta hästen till veterinär så du får veta vad som är fel! en böjprovsreaktion kan bero på flera saker och det är svårt att ge råd om hur du ska göra när man inte vet vad som egt är felet.

Hästen har reagerat på böjprov (i o f s bedömt av en person utan veterinär kompetens).

Åk till en klinik för hältutredning. Att göra en hältutredning hemma är att slänga pengarna i sjön. Troligen rör det sig om en ledinflammation, men det finns ju ingen anledning att börja behandla innan man sett plåtar.

Mitt starka råd är alltså att åka till en klinik där det finns ordentliga möjligheter att utreda hältan (bra underlag att springa på, bedövning, röntgen etc)

Hon får vila en vecka till och är det inte bättre så ringer jag vet.

Någon som vet vad ev. behandling går på? Jag har aldrig behövt behandla någon av mina hästar tidigare.
Skriv gärna vad flera olika preparat kostar (måste vara förberedd:crazy:)

Det beror helt på vad man hittar, hur mycket man behöver göra, hur många leder som ska behandlas, hur många plåtar som ska tas, hur mycket sedering som går åt.

Det kan gå på mellan 1000-10 000 kr, bereonde på vad det är.

Jag hade INTE vilat hästen, jag hade åkt nu. Alternativt ridit och hållit igång under tiden.

Vilar hästen är det en stor risk att den inte visar samma symptom när ni kommer iväg, och sedan när ni kommer hem och sätter igång igen kommer problemen på nytt. Been there, done that. Många onödiga slantar på utredningar som inte gett rätt resultat.

Veterinärer rekommenderar ofta att man håller igång (så gott det går) fram till besöket för att få en rättvisande utvärdering.

Är hästen försäkrad?

När jag behandlade min förra häst på klinik så gick det på mellan 4 - 6000 kr / gång. cirka alltså. Men hon var ju försäkrad, så jag behövde ju inte betala så mycket.

Näe och det är de jag oroar mig för så mycket.

Jag har ingen egen inkomst (är 15), mamma är sjukskriven, pappa har inga pengar att bidra med.
Min farmor, morfar och mormor betalar stallhyra osv. nu och visst jag har så jag kan betala lite men absolut inte 10.000 kr :crazy:
Jag köpte henne för ett par månader sedan oförsäkrad och jag har haft det väldigt jobbigt ett tag också bl.a förlorade jag min ponny (min bästa vän), min bror är missbrukare (är 17 år) och ja. ett antal saker till som jag inte ens orkar ta upp..
Så det har inte blivit att jag försäkrat än.

Vilar hästen är det en stor risk att den inte visar samma symptom när ni kommer iväg, och sedan när ni kommer hem och sätter igång igen kommer problemen på nytt.

Saken är att detta är inget problem annat än vid böjprovet vi gjorde. Hon är pigg som en nötkärna och är helt obrydd.

Och för att tillägga, såg att jag skrev fel lite längre upp, hon var INTE varm i kotleden, utan vid karlleden (ja, jag var trött).
Hon ömmar inte i kotan eller knän, är inte varm eller något och jag provade böja lite på hennes ben idag och fick ingen reaktion.

Stackare :(

Att hon stegrade sig och så kan ju bero på att hon just har ont när han böjde.
Att hon inte markerade när du böjde själv kan bero på att du inte gjorde rätt ( och försök inte igen, du kan skada henne )

Du måste se till att få henne försökrad! Det kostar inte så värst många 100 lappar i månaden ( jag ringde och försäkrade en häst jag fått samma dag för 15 000 i liv och 50 000 i veterinärvård, och tror det kostar 200-300 i månaden)
För tänk om hon gör sig illa akut så att du måste anlita veterinär. Vet kostnader kommer ju lätt upp i höga summor tyvärr. (fråga mej, min nuvarande står i skrivande stund på klinik, blir kvar hela helgen :( dyrt! )

Åter till ursprungsfrågan då..
Varför böjde ni henne?
Har du märkt ngt?
Markerade hon utan böjprov?
Hur gammal är hästen?
Om du misstänker hovböld så kanske du kan ringa ut hovis?

Jag skulle avakta ett lite tag och låta hästen gå och skrota i hagen. Det kan ju vara en vrickning eller liknande. En hovböld visar sig inte pga att man böjer...
Om jag var du så skulle jag boka tid på klinik (brukar kunna vara lite väntetid) om 1-2v. Är hästen bra ja då är det ju bara att avboka.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 598
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 800
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX