Hur ska jag göra

jea78

Trådstartare
hoppas jag lägger denna tråd på rätt ställe.. kändes bäst här..

jag har en jätte fin unghäst på ett år.. som jag fött upp själv
men jag känner att jag kanske inte är den bästa personen för honom, spec inte sen när han ska ridas in...
jag har inte tagit en lektion på många år, innan des red jag ok
Nu har jag ridit en halvblsodvalak och när jag sitter och rider honom så känner jag hela tiden.. gör jag rätt nu... och så får man ju INTE känna när man rider unghäst.. då sk man VETA... anser jag..
tyvärr finns det inte plats i stallet för ne häst till annars kunde jag hyrt en som jag kunde träna på så länge..

så jag har har dom här alternativen
1. sälja och köpa en äldre häst
2. behålla och börja rida på ridskolan

Hur hade ni gjort??
finns det fler alternativ??

Sv: Hur ska jag göra

Jag har en åring här hemma och jag kör på aldernativ nr. 2 det funkar bra för mig :) Men jg tänker iallafall skicka henne på inridning när det är dax. Ska bara sköta utbildningen själv.

Inridningen är ju oftast enklare än utbildingen... Att sitta in en häst och få den hyfsat medgörlig i alla gångarter är inte så svårt men att utbilda en häst bra i grunden, det kräver en duktig ryttare.

Satsa du allt på din unghäst.

¤ Se till att ta god tid på dig för att hitta en SERIÖS ryttare för inridning och utbildning. Det lönar sig.

¤ Ta kontakt med dom, och beskriv din situation i dag, hur du känner dig inför detta. Dom kommer att ge dig tipps och ideer hur du skall förbereda din unghäst.

¤ Väx upp tillsammans med din unghäst, lär dig känna honom.
Pyssla med honom, gå ut och gå, testa dig fram.

¤ Ta gärna kontakt med en seriös western ryttare, för dom är proffs på mark hantering av unghästar.

¤ TRO PÅ DIG SJÄLV !!!!!!!

Du kan väl ta hjälp av en tränare vid både inridningen och utbildningen? Vill du verkligen sälja din häst? Vill du inte arbete fram din egna uppfödning själv? Känner du hellre för att sälja din unghäst och köpa en äldre häst, får du ju såklart det, för känner du inte för att sköta om din unghäst själv, är det väl bättre att någon annan gör det. Vad vill du? Känner du dig bara osäker på hur du ska rida in din häst, ta hjälp av en tränare.

Jag tycker att du ska behålla om du vill det. Men läs på och se till att du har hjälp när det är dags för inridning, gör du ett bra grundjobb så blir det lättare sen.

Jo för min egent del är jag inte det minsta orolig över utbildningen det är nått jag gjort många gånger men däremot så vill jag inte sitta först på en häst Det får nån annan göra :D

hoppas jag lägger denna tråd på rätt ställe.. kändes bäst här..

jag har en jätte fin unghäst på ett år.. som jag fött upp själv
men jag känner att jag kanske inte är den bästa personen för honom, spec inte sen när han ska ridas in...

2. behålla och börja rida på ridskolan

Hur hade ni gjort??
finns det fler alternativ??

Ja, jag sitter i samma sits med min nuvarande 1,5 åring. Men IGÅR fann jag en jätteduktig hästgubbe som ska rida in hästen åt mig, och vi ska även fortsätta ha kontakt med honom under utbildningen osv.

Som tur är så är han min hovslagare så han kan bara säga ifrån när det är något han tycker jag och åringen ska jobba på :D

Så nu ska jag börja på ridskola så fort som möjligt och även börja på hästgymnasium till hösten. Så det blir prima skinka* Tänk vad underbart att få utvecklas med sin unghäst.

Jag älskar min åring och visst har jag tänkt på att skaffa en läromästare istället men jag kan bara inte, han är min ögonsten! Då tar jag hellre hjälp av någon när det är dags för inridning osv. Och självklart efter det, inridningen e ju bara början :crazy:

Se till att ha en bra tränare som även kan sitta upp.

Vet ej hur mycket du ridit men det är viktigt att du ej känner dig rädd. Lämna hellre bort inridningen till någon kompetent så kan du rida när du vet hur hästen fungerar.

Och, det kanske låter hårt, men det tar några unghästar innan man lär sig.

Hej alla
Jag vet inte riktigt vad jag vill...
älskar min lille kille men är så ridsugen..
jag är nog väldigt rädd att jag ska förstöra honom...
jag har ridit sen 87, men som sagt det känns som jag glömmt allt..
Jah har redan bestämt att jag tänker inte rida in honom, det får nån erfaren göra sen så vill jag hitta nån bra unghästtränare som kan övervaka oss...och hjälpa oss..

men det lutar nog åt alternativ två.. det har det nog alltid gjort.. fast tankarna snurrar ju,

Hej vännen! Innerst inne tror jag du vet hur du ska göra... ;) Tiden går fort och rätt som det är,är det dax att börja med honom.. Rid valacken så länge,2 dar/v är ju inte jätte lite..,börja på ridskolan kanske.. Vet att det är svårt att bestämma sig,men som nån annan skrev TRO PÅ DIG SJÄLV!! :banana::banana: KRAM

Hej gumman:love:
Pratade med sambon nu och det verkar inte omöjligt med riskolan...
sitter just nu och försöker hitta bra tränare som finns nära.. men är så dålig på sök funktioner...
Känns mycket bättre nu när man fått andra åsikter med
sen hoppas jag att suget misnkar lite med om man kommer igång med att jobba med honom från backen..

Tack alla för era svar:bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 749
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka