Hur ska jag göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dandone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 778
D

Dandone

Jag har ett sto som nu väntar sitt första föl. Hon kommer att föla -08. Det blir även mitt första föl. Jag har läst på mycket och är väl insatt i hur det hela ska gå tillväga.

Jag känner mig ändå osäker. Tycker ni att jag ska lämna iväg henne till någon som har med vana, så att hon får föla där, eller räcker det med att jag har bra kontakt med min veterinär?

Sv: Hur ska jag göra?

Jag tycker att du inte behöver skicka iväg ditt sto, utan ha henne hemma och låt henne föla hos dig, det räcker att du har kontakt med din vet.

Skall själv få mitt första föl snart, ca 22dygn kvar :D

Du ska göra på det sätt som känns tryggast för dig själv!

I de allra flesta fall går det ju jättebra och man behöver aldrig ha kontakt med veterinären ens.
När mina fölningar är nära brukar jag ringa upp telefonsvararen hos veterinärstationen så att jag får numret till den som har jouren just då. Bara för att slippa leta efter det OM det börjar bli krångel - hittills har jag varit förskonad... (21 föl nu)

Jag e i precis samms sits som du å känner precis som du,
Jag har läst allt jag har kommit över, fullständigt frossar i det här med avel:angel: frågan är om inte det e lite av mitt problem:angel:

Ställer nog massa knasiga frågor till semi vet, haha tur de e så förstående:o

Men jag(vi, äh stoet) ska nog klara av att föla hemma.
Får förbereda väl skriva telenummer till både vetrinärer å bekanat som har vana. Tänkte jag skulle göra en cheklista på vad man bör ha hemma samt vad som ska göras, lite fusklappar helt enkelt:)

slår vad om att jag kommer stå helt paralyserad medan hjärnan krakelarar:cool:

Jag vill ju ha henne hemma, så att hon får föla där hon hör hemma. Jag antar att jag får stadga mig med en veterinär och försöka klara ut det hela på egen hand. :)

Hur gör ni som jobbar? Tar ni ledigt från jobbet och liksom övervakar stoet?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 427
Senast: Acto
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 153
Senast: tomte
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31