Hur ska jag göra

C

Candy bar

Jag har ett problem med min hund han hatar bilar. När en bil kommer ska han döda den känns det som, han gör utfall :devil: och ska försöka springa efter hur ska jag träna honom till att inte göra detta? Han är en ganska stor hund dessutom och han är stark.Det är nästan så man ramlar i diket. Han är ingen social hund överhuvudtaget.Hjälp:cry: :confused:

Sv: Hur ska jag göra

Jag har tyvärr inget svar till dig. Men måste var jobbigt att han attackerar bilar och inte är en social hund.

Jag har kollar mycket på 'mannen som talar med hundar' (eller vad det heter) som ofta går på tv 4+. Vet att han har hjälp någon med samma problem angående bilarna.
Man kan få väldigt många tips från honom genom att kolla på de programmen! Har du tur så får du se vad han gör vi ett 'bil'-tillfälle.

(vet inte om det går fortfarande, men innan var det på 4+ kl 20 på måndagar)

Hoppas det löser sig iaf!

Jag skulle jobba med relationen till den hunden och helt enkelt tala om att det inte är tillåtet att göra utfall mot någonting.

Utrusta dig med en vidja och snärta till hunden när en bil kommer.Gå sedan ner i diket och ömka hunden väldigt mycket. Efter ett tag så kommer bilar att bli fruktansvärt otäcka.
Gå sedan ner i diket när en bilar kommer och fortsätt att signalera fara. Inget rapp om hunden är lugn men upprepa om hunden fortsätter.
Ett annat sätt är att ta hjälp av någon lämplig bilist. Denne ska binda en ruska så den sticker ut från bilen i lämplig höjd och sedan köra förbi. Ömka hunden väldigt mycket precis efter det att ruskan träffat hunden.
Observera att det ska vara en mjuk böjlig ruska som inte skadar hunden, målet är inte att piska eller skada hunden utan det ska bara vara ett överraskningsmoment, som sedan förstärks av matte/husses agerande.
Det bästa och enklaste sättet är tyvärr förbjudet så det löns inte beskriva.

Vi tog hjälp av en tränare, som hjälpte oss att lära in ett brytkommando med kastkedja.
Detta hjälpte oss mycket, även i andra situationer hon inte lyssnade.

Nu funkar brytet alltid och utan kedjan.

Det är väl kanske inget man ska pröva på en vek hund och det är viktigt att göra rätt, annars gör det nog mer skada än nytta!

Med all säkerhet spänner du dig så fort det kommer en bil. Detta känner hunden vilket gör att du förstärker hundens beteende.

Använder du stryphalsband? Använd ett sådan och läs av hunden och korrigera med ett ryck/släpp innan den hunnit explodera i en attack mot bilen. Den visar med sitt kroppsspråk när den börjat fokusera in bilen och det är i de läget du har chansen att bryta. Det gäller att bryta det som komma skall för när den väl "exploderat" är det betydligt svårare........

Tycker du fått en del bra råd men jag tycker nog en del av dom kan vara svåra att reda ut själv om man inte har erfarenhet. Så mitt råd är att kontakta en bra tränare och få hjälp av denna i situationen med bilarna. Troligen behövs en "upp-putsning" av lydnadsbiten också så du kan ta dig in i kravfasen med din hund där du kräver kontakt med hunden även om det kommer bilar förbi... Då kan det kvitta varför hunden gör så - den får inte göra så för du kräver kontakt! Kan vara svårt att träna detta själv, det är så mycket lättare (men svårt ändå!) att få instruktioner av någon som står brevid och ser allt från ett annat perspektiv och kan säga exakt när du ska korrigera/belöna.

Stackare! Jag är så himla glad att ingen av min jagat bilar.. som min kloka far sa; "Det är ju svårt att vänja dem av med eftersom de alltid vinner". Så sant som det är sagt, bilarna sticker ju alltid när de jagar iväg dem :angel:

Ta kontakt med en tränare!

Tycker inte att du ska testa på egen hand att snärta till hunden, eller någon skrämsel taktik, utan ta hjälp av en tränare, annars kan alla symtom bli ännu värre!

Tänk efter lite grand.
Tror du verkligen att en hund vill fortsätta att jaga bilar om hunden upplever att det är obehagligt?

TS startade ju tråden för att få bort problemet att hunden jagar bilar, kan man då få hunden att sluta så är ju problemet löst.

Jag skulle inte ha använt mig av "skrämselmetoder" som Pangare beskriver. Att få hunden att sluta göra utfall mot bilar är för mig inte alls samma sak som att den ska vara rädd för/ osäker på bilar, vilket man lätt kan framkalla med en sådan metod.

Jag ser på saken såhär:

Din hund gör ett utfall mot bilen. När din hund gör detta utfall mot bilen är din hund olydig gentemot dig. Det är dig han ska fokusera på, dig han ska ha kontakt med. Om han blockerar sig och taggar mot bilen skulle jag börja jobba mer med lydnaden. Kontakt, följsamhet och korrigeringar samt beröm. Lär hunden att han inte får springa efter bilar, eftersom du inte godkänner det.

Om du lär din hund att respektera bilen genom någon form av osäkerhet/rädsla som du byggt upp genom diverse kvistar så kommer du egentligen inte åt problemet i grund och botten. För problemet är att din hund inte lyssnar på dig. Det får du inte bort genom att göra hunden mer osäker på bilar.

Tack för alla tips hoppas att jag kan komma tillrätta med detta problem.

Jag håller med dig. Jag har ingen somhelst förståelse för varför man ska göra så att hunden associerar bilar med fara och skapa ett stressmoment i det hela. Jag anser att rädsla är det SISTA man vill ha på sin hund, jag tycker inte att det är helt klokt. En hund ska bete sig normalt i förhållande till..ja allt möjligt om DU vill det.
Korrigera hunden när den gör utfall utan att bli arg eller frustrerad. Du måste i huvudsak vara helt lugn. Jag tycker att du ska "bygga upp en scen" och ta en dag med hjälp av någon som kör bil. Kör bilen fram o tillbaka på en väg medan du går förbi den, håll på tills hunden kan gå förbi bilen lugnt och sansat (kan ta lång tid men få det gjort). Beröm då lågmält, inget hysteriskt pipigt "bra" utan mer "braaaa". Allt ska vara rofyllt men mycket bestämt.

Med korrigering menar jag att du försöker bryta ett eventuellt utfall.
Kan vara ett kraftigt ryck i kopplet och ett "sitt" eller "fot" kommando eller något liknande. Lycka till.

Precis, tänk efter lite!

Då har hon ett annat problem att lösa i stället! Målet är väl att det ska bli en harmonisk hund som inte BRYR sig om bilarna! Inte vilja attakera dem, och verkligen inte heller vara rädd!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 632
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 018
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård