Hur ska jag göra??

K

Kelly

I stallet där jag har min häst har vi hösilage från 3 olika skördar och olika bönder (svårt at få tag på där av anlednigen!). Om man ska analysera alla 3 skörderna blir de ju inte så jättebilligt plus att det bara är jag i stallet (utan 7 personer) som vill analysera, ingen annan är särskillt intresserad. Jag känner ju inte för att göra de själv percis, om ni förstår :crazy:
Frågan är nu vad jag lixom ska göra? Alltså, vad ska jag ge min häst fö mat? Jag får ju helt enkelt gå på min syn och känsla, eller vad man ska säga! E jättesvårt de här :cry:
Hästen fråga är en 2-årig vallack, är runt 1,55-1,57 just nu, han blir 1,68-1,70 som färdig, ganska grov, tippar på att han väger runt 500 kg :confused: .
Det jag kan säga om hösilaget är att det är relativt torrt, lite fuktigt bara, och att det antagligen är ganska mycket protein i hösilaget, så min häst är lös i magen, han kom förra helgen, även de andra hästarna i stallet har varit det men är bättre nu. Men något annat vet jag ju inte...
Just nu får han följande:

14 kg hösilage
1,5 kg hippo Basic
150 gram betfor (pellets)
B-vitamin
Kalk
Hippo grov mineraler

vad har ni för råd att ge mig!?:confused:

Sv: Hur ska jag göra??

Du kan ta ett samlingsprov från alla skördarna o lämna in för analys.
// Linda

Sv: Hur ska jag göra??

Ingen mer vadå ????

Varför tror du att det är proteinet som orsakar löshetn i magen ??

Ta reda på TS halten först, det kan lika gärna vara så att givan är för liten, eller för snabbt foderbyte. Du skriver din häst kom förra veckan...hur har du vant in honom vid det nya grovfodret ? Fick du med grovfoder från förra stället så du kan blanda i några veckor ?

TS halten kan man ta reda på i en vanlig ugn. Torka 1 kg ensilage, väg när det torkat.

Ang samlingsprov från inplastade balar. Du måste i såfall införskaffa speciell tejp så du snabbt kan tejpa i hop hålena du gör i plasten. Vart man får tag i sådan tejp har jag ingen aning. Men jag tror den är UV beständig.

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 865
Senast: Buck
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama