Hur ska jag göra??

V

Visa

Jag vet inte hur jag ska göra med mitt varmblod som jag har på foder! Egentligen skulle jag lämna tillbaka henne nu i början av sommaren, men nu söger ägaren att om jag vill så kan han bara ta henne några dagar och betäcka henne sen får jag ha henne resten av sommaren.

Nu är det bara det att den här hästen har jätte mkt problem med ryggen! Ända sen jag fick henne har det varit något. Först passade inte sadeln som jag hade lånat, så jag var tvungen köpa en NY sadel till henne. Såg ut att sitta jättebra, men nu har hon fått sadelskav! Så den funkar inte längre.
Annars så har hon bara allmänt ont i ryggen, om man trycker så sjunker hon ner jättemkt!
Har de senaste veckorna bestämt mig för att bara hålla henne varm, smörja med liniment och försöka få bort det! Men jag vet ju inte vad det beror på, om det är för sadeln, eller om hon bara inte kan ha någon ryttare på ryggen?
Jag tycker om den här hästen jättemkt men om det inte går att rida henne är det verkligen värt att betala för en häst som bara står?
Jag vill ju heller inte fara till vet. och lägga ut massa pengar för att försöka "fixa" problemet.
Vad skulle ni ha gjort?

PS. Ägaren är en travgubbe, som tycker att hon är i prima skick! Han kommer inte betala några utgifter för att undersöka henne, så det är inget alternativ.

Sv: Hur ska jag göra??

Oavsett om du tänkt behålla hästen eller inte så bör den undersökas av vetrinär....
Om den reagerar så på ryggen så har den ju väldigt ont.
Om inte du vill betala så kan kanske ägaren göra det?
I vilket fall som helst så bör den undersökas.
Om hästen hade varit frisk då, skulle du vilja behålla den då?
Det kanske inte är en allvarlig sak utan något som kan läka och bli bra....

Känner ägaren till ryggproblemet?
Jag skulle inte låta betäcka hästen förrän det är utrett.....

Håller med Lakrits!

Om den ömmar så pass mycket så är det allvarligt. Det kan ju vara en snedbelastning på grund av annan skada, gammal skada p.g.a felaktig utrustning, ihopväxta kotor eller vad som! Jag tycker du gör rätt i att inte rida den. Men bara för att den ömmar i ryggen så betyder det inte att skada sitter där. Ryggvärken kan vara ett symtom från en annan skada, så ett klinikbesök är en bra ide.

Men saken är den: Vill du ha en häst att rida på eller är du fullt nöjd med att bara pyssla? Vill du rida och tävla så får du kanske se dig om efter en annan häst. Hör med ägaren om han har en veterinärvårdsförsäkring på hästen och är villig att göra en utredning på den. Den kanske får ännu mer ont om den betäcks utan en behandling. Vill han inte behandla så släpp den hästen! Du skall inte stå och laga på någon annans häst, då kan du lika gärna slänga pengarna i sjön med en gång.

Hon har haft problem i ryggen ända sedan jag fick henne. Jag vet inte om gubben vet om det, men det borde han ju. Men jag är rädd att jag kommer bli anklagad över att ha gjort så att hon har fått ont i ryggen!
Han är en sådan gubbe som ger dåligt hö, aldrig vaccinerar eller avmaskar osv. Så jag tror knappast han skulle lägga ut pengar på att undersöka henne för att hon ömmar i ryggen.

Men jag tror jag ska lämna tillbaka henne direkt ändå, och nämna hennes ryggproblem. Sen kan jag ju inte tvinga honom att vänta med betäckningen eller undersöka henne, men man kan ju alltid hoppas!

Låter som en god ide att släppa den hästen. Synd på hästen bara att den råkar ägas av fel gubbe!

Nu följer lite svammel från min sida: Om du vill få upp ögonen på honom så säg att du vill göra en besiktning för försäljning på den.(Nu vill du ju kanske inte köpa den men i syfte att pålysa att det är något skumt med den) Om den ömmar så pass som det låter så kommer veterinären att märka det. Det är bara en ide. Det är ju oftast ägaren som står för besiktningen så du kanske kommer undan från kostnaden.

Jo det var en smart idé. Men jag har ju haft och ridit på denna häst i ca 5 månader. Jag har provat 3 olika sadlar, men hon får ont av alla! Provat rida barbacka = hon får ont.
Hon har haft "problem" i ryggen sen hon kom hit, men de har börjat visa sig mer då man rider. Jag är då rädd att han ska säga att det är JAG som har "gjort" så att hon har fått ont i ryggen, om du förstår hur jag menar?

Hon slutade på travet pga en sträckning i ett bakben. Kan det ha något med ryggproblemen att göra?

Visst måste en häst ha haft tidigare problem i ryggen om den börjar få jätteont direkt man rider? (väger ca 60 kg)

Vet ngn vad det kostar att kolla igenom hästen för skador? Alltså vad skulle det kosta om jag for och kollade upp ryggen på henne? Behövs det röntgas och sånt då?

Kan hon föla även fast hon ha såhär dålig rygg, eller kommer hon inte orka det?

Många frågor jag vet, men det är ju min älskling ändå :crazy:

Fick hon sluta pga en sträckning? Låter i mina öron lite skumt, för en vanlig sträckning så brukar en kur med Butta hjälpa! Eller var det kanske en elak inflamation eller nått ännu konstigare?

Ring till närmaste klinik och hör vad det kan tänkas att kosta. Jag skulle kunna tänka mig att de redan vid böjprov och longering skulle kunna se problemet. Vill du sedan röntga så kommer kostnaden att skena iväg! De flesta travhästar är bara livförsäkrade (en summa betalas ut om hästen dör/måste avlivas) och i den ingår inte ersättning för behandlingar.

Testa att studera din häst när den är lös. Du kan kanske se om den använder ett bakben mindre än det andra tex. Testa att se vad som händer om du lyfter svansroten på den. Många hästar med ryggproblem reagerar väldigt på det. Vill du lägga ut en liten peng så hör med en massör om de tror att det sitter i musklerna eller i skelettet. Det är ingen helhetslösningen men det kan vara en ledtråd på vägen. Lasta inte dig själv för detta! Du har försökt att avhjälpa problemet med sadelbyten osv men ligg på ägaren gällande detta så det inte slutar med att du har betalat en massa pengar för att laga någon annans häst!

Du får nog fundera på vad du vill ha ut av en häst och vad du vill med din ridning. Det kostar ju lika mycket att ha en med dålig rygg som det kostar att ha en fullt ridbar häst.
Du har haft den här hästen i fem månader och säkert inte kunnat rida så mycket. Jag skulle lämna tillbaks den och se mej om efter en frisk häst.
Eva

Ja hon slutade pga en sträckning, men det var i slutet på våren (förra våren) och hon var då 10 så dom tyckte det var ovärt att sätta igång henne igen då hon bara kunde springa ett halvår till.

Men grejen är den att om jag säger nånting nu, kommer han inte tycka det är skumt att jag inte sa till från början då? Jag kan ju nämna att hon har ont i ryggen å att hon har haft det hela tiden till och från, men om jag är på han jättemkt kommer han säkert undra varför jag bryr mig försst nu, å tro att det är jag som har gjort det typ.. Eller nått jag vet inte, men jag känner mig skyldig iaf..

Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka henne. Ska säga att jag har henne Maj ut. Annars skulle hon ändå bort efter sommarn eftersom jag redan har köpt en annan häst, men den kommer inte förrän i September-November..

Ett klokt beslut! Synd bara att gubben som äger henne tar så illa hand om sina hästar..
Kul att du köpt en ny häst! :) kan du inte berätta lite om den?

Ja. Alltså han är egentligen jättesnäll. Men du vet säkert hur en del gamla travgubbar kan vara. Tror att derad hästar klarar allt och att de aldrig är sjuka typ..

Det är en nordsvensk. Hur fin som helst. Är dräktig nu, men ska föla vilken dag som helst. Jag ska få henne då fölet är avvant. Hon är född -99

Här är hon:
1829444.jpg

Här är varmblodet jag har nu:

1613720.jpg

Nordsvensken? Ja hon är riktgit mysig! Jag längtar så mkt tills jag får ta henne! Det är lite jobbigt att redan ha betalat oh skrivit hon på mig och allt och sen vänta i över ett halvår :crazy: Men det känns som det är värt det :) Jag kan hälsa på henne iaf, det är min killes systers häst.

Hon var skit fin ;) nordsvensken alltså! Sen var jag tvungen att säga att den vita grejen på mulen (snopp lr nosbläs) som varmblodet har, ser precis likadan ut som på mitt arabsto, dom har exakt samma färg m.m. Ända skillnaden typ är att mitt sto har lite mer "arabhuvud" (dish) och lite mindre huvud och så :p

Visa skrev:
Nordsvensken? Ja hon är riktgit mysig! Jag längtar så mkt tills jag får ta henne! Det är lite jobbigt att redan ha betalat oh skrivit hon på mig och allt och sen vänta i över ett halvår :crazy: Men det känns som det är värt det :) Jag kan hälsa på henne iaf, det är min killes systers häst.

Ja, det är just henne jag menar! :love:
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Du får skriva mer om henne när du får hem henne :)
Hur g¨år det med varmblodet?

Jo jag ska skriva å he in bilder å så då jag får henne :love: kommer lägga ut bilder på hon och hennes föl sen okså (då hon får det alltså ;) )

Varmblodet är ju den som har så ont i ryggen. Hon är jättemysig att hålla på med och jag har haft henne i ca 1 hlvår. Hon har dock aldrig tyckt om att lämna gården, varken man rider, kör eller bara går ut å går med henne. Det är hennes ända dåliga sida egentligen. Men det göt ju att allt som har med ridning med henne inte är så roligt. + att nu går det ju inte alls pga hennes rygg så.. Känns jättejobbigt att måsta lämna tillbaka henne, men det känns ändå som att det är lika bra eftersom jag ändå måste lämna tillbaka henne då jg får den andra hästen..

Åh, arab :love: Lägg in bild, jag älskar araber!!

Visa skrev:
Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka henne. Ska säga att jag har henne Maj ut. Annars skulle hon ändå bort efter sommarn eftersom jag redan har köpt en annan häst, men den kommer inte förrän i September-November..

Bra beslut!! :bump: :bump:
Lycka till med din nya häst! (som var mycket snygg BTW!)

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka