Hur ska jag göra?

M

Mahogney

Vet inte om jag lägger tråden rätt!?:confused:
Vi har en häst inackorderad hos oss och den har fått för sig att den inte vill bli ledd ut i hagen utan att rymma minst 5 gånger i från en när man leder, hästens tillväga gångs sätt är hemskt! H*n springer fullkommligt förbi en och iväg man har inte en suck att hålla kvar:devil:( springer länge och mycket med grimskaftet hängandes efter), även om man har repgrimma( ägarna tränar NH) Eller om man har kedjegrimskaft över nosen, hade idag två grimskaft ett mellan frambenen och ett som vanligt men det hjälpte inte"!!! va ska jag göra någon som har något bra tips! det tog 40 min att ta ut tre hästar som brukar ta max10 annars! Tack på förhand!

Sv: Hur ska jag göra?

Det du/ni måste göra i detta läget är att se till att hästen INTE kan komma loss från er, utan att den blir stoppad. För varje gång som han kommer loss blir detta beteende förstärkt och öka risken/chansen att han gör om det igen nästa gång. Du måste helt enkelt bryta detta beteende.

För att kunna göra det måste du först byta ut den vanliga grimman som hästen leds ut i (om ni har vanlig grimma på vill säga?) och sätta på tex en kapson. Sen fäster du grimskafts haken i mitten- ringen på kapsonen, vilket gör att du kan böja/vrida hästens huvud på ett helt annat och lättare sätt och då blir han inte lika stark.

Sen behöver du använda ett väldigt långt grimmskaft ist, de vanliga på typ 1,5m? är alldeles för korta eftersom du då inte har en chans att stoppa, du blir för svag. En longerlina funkar bättre! Sen måste ni ut å träna på att leda helt enkelt:) Och den som leder måste vara 100% med hela tiden, hålla ett öga på hästen så att han/hon är beredd när hästen försöker slita sig........och då gäller det att va snabb och dra till i linan och vända runt hästens huvud och få ett stopp.... Grejen är att få hästen att förstå att den inte kommer att komma loss något mer när den gör så där, att den som leder kan vända runt honom och stoppa VARJE GÅNG fr.o.m nu......

Ni kommer att få hålla på lite med det här eftersom hästen kan komma att fortsätta testa att smita även om ni lyckas stoppa den... Kan ta kortare eller längre tid beroende på hästen, er, hur befäst detta beteende har blivit osv. Men det viktigaste är att det går att ändra på..... =) Lycka till!! :bump:

Ärligt talat så skulle jag vägra ta ut en sån häst tills ägarna fixat problemet. :crazy: Det tar ju en massa tid för dig och är dessutom farligt. Varför ska du ta ansvaret för att "fixa" till deras ouppfostrade häst? Om du nu ändå åtar dig detta (de kanske inte fixar det själva? för då hade nog problemet inte uppstått) så tycker jag gott de kan betala dig någon summa för besväret!

Jo, vi har sagt det att dom år ta ut sin egen häst nu i ett par dagar, men grejen är den att h*n gör inte så med dem! Och hästen blir också otroligt stark när han springer iväg och man har inte en chans att hålla kvar och om man gör det så släpas man efter, den är helt okänslig i dessa lägen.

Det där med kapsonen verkar bra!! Men tyvärr har jag ingen kapson:( Men det kanske funkar med något annat!?:confused:

Vi hade en bråkig häst en gång den ledde vi ut i träns med ett passande bett.....

Mahogney skrev:
Jo, vi har sagt det att dom år ta ut sin egen häst nu i ett par dagar, men grejen är den att h*n gör inte så med dem! Och hästen blir också otroligt stark när han springer iväg och man har inte en chans att hålla kvar och om man gör det så släpas man efter, den är helt okänslig i dessa lägen.

Det där med kapsonen verkar bra!! Men tyvärr har jag ingen kapson:( Men det kanske funkar med något annat!?:confused:

Grejen med kapson är att hästen inte blir lika stark om/när han drar iväg eftersom kraften från den som håller i hästen kommer uppe på hästens nosrygg ist och tvingar hästen att vrida på huvudet/halsen..
Om du kan hitta något annat som har samma effekt så går ju det att använda oxå =)

Sen är det oxå viktigt att man placerar sig i en position där man kan dra till, där man är stark och där man INTE är i sparkläge!!! Att bli hängande bakom hästen är inte ett alternativ......som sagt, lång lina och ett hök-öga på hästen när du leder så att du ligger steget före den hela tiden.

Stigbett.
Annars brukar jag alltid om en annans eller en ny häst skulle försöka dra iväg med mej, vara extremt noga med att hästen ska vara uppmärksam på mej. Den ska titta på mej och lyssna, varenda steg.
Håll kort (gärna en lina ändå som någon föreslog, men kort, låt den inte få lång lina att dra i, då blir det svårare att stoppa) gå några steg, stanna, se till att hästen tittar på dej, är fokuserad på dej.Ha attityden att du förväntar dej lydnad. (kalla det gärna ledarattityd) Gå vidare. Om den tjafsar så säg till. Lyssnar den inte så dra till den med spö på bogen (i sista hand om den vägrar att ta hänsyn till att du finns där) Stanna, gå några meter, stanna. Se till att den är uppmärksam på dej. Kolla av hela tiden och stanna så fort den börjar bli ouppmärksam. Det gäller att ha kontorll och ligga före så att den aldrig hinner dra iväg. Jag har ögonen på dej ungefär.
Med stigbett är det bara att dra till , men risken är att det sen blir samma sak om du återgår till grimman.

Det här är egentligen bara en attitydfråga, faktiskt. Du lyder mej, du släpar inte omkring på mej, och sen se till att den inte kan göra det, :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ni har jätte bar ideer, Men (som nästan alltid finns med) så är hästen så j*vla snabb och man hinner inte ens reagera innan den är ifrån en!! :devil: Och hästen är så OTROLIGT stark i nake och häst (kallblod) så man kan verkligen inte böja hals eller nake när den inte vill göra det!!! :devil: :devil:
TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR ALL TIPS!! :)

Då tycker jag du ska sätta på stigbett=hingstbett de gånger du måste leda den.

Stod i ett stall förut däe en häst stod på boxvila och på dagarna skulle den ut i sin hage, skulle ledas med träns stod det.
Jag som dels inte orkar tränsa för att ta ut hästen i hage och anser att alla hästar ska kunna ledas i grimma tog på grimman och knäppte fast en longerlina. Hästen försökte med att stegra och dra iväg, men eftersom jag kunde hålla i och ändå befinna mig på säkert avstånd så testade han detta bara två gånger innan han insåg att det inte fungerade längre :D

Så prova med longerlina, då kan hästen dra iväg en bit, men den kommer inte lös!

ett alternativ är att lägga kedjan över nosen, kanske inte det snällaste att göra men om hästen är en fara för andra så har ni ju inget val :/

Mahogney skrev:
Vet inte om jag lägger tråden rätt!?:confused:
Vi har en häst inackorderad hos oss och den har fått för sig att den inte vill bli ledd ut i hagen utan att rymma minst 5 gånger i från en när man leder, hästens tillväga gångs sätt är hemskt! H*n springer fullkommligt förbi en och iväg man har inte en suck att hålla kvar:devil:( springer länge och mycket med grimskaftet hängandes efter), även om man har repgrimma( ägarna tränar NH) Eller om man har kedjegrimskaft över nosen, hade idag två grimskaft ett mellan frambenen och ett som vanligt men det hjälpte inte"!!! va ska jag göra någon som har något bra tips! det tog 40 min att ta ut tre hästar som brukar ta max10 annars! Tack på förhand!

:angel: :angel: :banana: :angel: :angel:

Sådana här problem är relativt vanliga, och hästen är smart och har på detta viset lärt sig komma undan.
För att bryta detta problem så får man tyvär ta tag i hästen på ett sätt som man i normala fall inte gör.
Men kedja är riktigt, men aldrig över nosryggen, men däremot under ganascherna. Alltså trä igenom kedjan igenom ringarna på grimman, så att kedjan sitter under ganascherna och sätt fast i grimskaftet.
Det första du gör när du kommer ut med hästen är att backa upp honom, ett antal gånger, så att han bli varse din kedja.
Och i detta momentet får du vara mycket tydlig i ditt sätt, och använda din röst som extra hjälp medel.
Och gå till hagen sker i det tempo du håller för riktigt, inte vad hästen tycker. Börja hästen med att knyta ihop sig, för att dra, backa upp honom.
Här måste du vara mycket konsekvent. Men är han hel dum och verkligen inte lyssnar, så hade jag vänt spelet om rygga ut honom till hagen.
Lotta

Ser att några har rekommenderat dig att använda longerlina, nåt som jag anser vara helt VÄRDELÖST:
Dels finns risken att du råkar trassla in dig, och bli släpandes efter en skenande häst!:eek:
Och trasslar inte du in dig, så skulle inte jag vilja ha en löshäst springande med 7 meter lina efter sig.
Sen har då i alla fall jag aldrig (?) lyckats hålla fast en häst med så långt rep.
Har hästen kommit ifrån en flera meter så har man ju ingen som helst kraft att sätta emot.
Bättre att använda ett grimskaft på ca 2 meter.

wolken fee skrev:
:angel: :angel: :banana: :angel: :angel:

Men kedja är riktigt, men aldrig över nosryggen, men däremot under ganascherna. Alltså trä igenom kedjan igenom ringarna på grimman, så att kedjan sitter under ganascherna och sätt fast i grimskaftet.

Lotta
varför inte över nosen?? och hur menar du under ganaschen??
Om jag skulle använda kedja skulle det iaf bli över nosen... Har du kedjan under så får du lätt en häst som lättar å står på bakbenen ist.

Men det är ju inte din häst... Om du inte klarar av att släppa ut deras häst utan att den sticker för dig så får de ju vara med och hjälpa dig tills det funkar ju.
Alt... så får de köpa stigbettet om det inte kan funka med vanligt träns.. eller en kapson som någon föreslog.... eller så får de helt enkelt släppa ut sin häst själv....!

Jag har nu en av mina hästar uppstallad hos en kompis... Hon klarar inte riktigt av att släppa ut henne, och så klarar hon inte av att fånga henne i hagen (det är ett föl som nyligen är avskild)

Hästen är inte riktigt trygg med dem så då åker jag dit på morgonen och är med när de släpper ut... allt enligt deras rutiner... så att både häst och människa lär känna varandra.
Sen åker jag dit på kvällen och fångar henne i hagen (hon kommer bara fram till mig) Men när jag har fångat henne så ger jag grimmskaftet till min kompis som får ta in henne.

Sen är jag med en stund och vi borstar å pysslar om henne...
Det är ju min häst och kompisen ska ju hjälpa mig medans jag har lite ont om plats... men jag lär ju hjälpa henne oxå ju...

Fick för länge sedan höra av en gammal hästgubbe som hållt på mycket med nordsvenskar, som när dom väl sätter till det, kan ha ordentligt med grejer innanför pannbenet. Han hade också en häst som drog ifrån honom som "din" häst gör. Detta som han berättade är dock inget jag rekomenderar!!!

Han bode på ett ställe där det fanns en hel del träd runt stallarna och hagarna, han tog helt enkelt en repgrimma och ett kraftigt långt rep, inte longerlindor, för dom är för veka och svaga. Utan det var kraftiga rep som mycket väl skulle kunna hålla en vild tjur. Längst ut på repet fanns det en kraftig brandkårshake. Det var nästan alltid vid ett specifikt ställe påväg från hagen som stoetdrog iväg, och vid närmaste träd hade han knutigt fast en grov kedja med en stor ring i. (Repet som han hade i grimman var alltså drygt 12-13 meter långt) Varje gång hästen försökte slita sig så var han kvick med att knppa fast brandkårshaken i enden på repet i den stora ringen vid trädet, och sedan lät han hästen springa, när hästen hade sprungit hela repets längd så tog ju givetvis repet emot, och när hästens huvud ryktes runt så gick hela hästen omkull. Och han påstår att efter den åkturen försökte den hästen aldrig slita sig igen.

Detta är inget jag rekomenderar eftersom det med all säkerhet skadar hästen oerhört när nacken vrids om sådär och det är givetvis ingen bra metod att lära en häst på!!!!!!!

Ska tillägga att denna gubben inte håller på med hästar längre!

Stanna vartannat steg?
Tar lite längre tid i början men man brukar snart kunna minska ner på antalet halter.
Träns med lång lina och vara två som håller i linan och ger tvärnit när hästen börjar sprina. Annars har jag faktiskt användt kedja genom munnen på sådana hästar, min förra var sån i början, det behövs inte mer än ett par ggr och nej, jag har inte haft skadade mungipor!
Kombinera gärna kedjan med en lång lina. Och om hästen har ett speciellt ställe han alltid börjar springa på så lirka lite i kedjan där och påminn honom/henne om att den faktiskt finns där...

giffan skrev:
varför inte över nosen?? och hur menar du under ganaschen??
Om jag skulle använda kedja skulle det iaf bli över nosen... Har du kedjan under så får du lätt en häst som lättar å står på bakbenen ist.

Nej, det får du inte, om du är tillräckligt snabb, och på minner han om att kedjan finns. Inte låta honom hänga vid sidan av dig i kedjan utan han skall, efter du har tagit ut honom på gårds planen, ryggas bakåt och du måste använda dig av kropps språket. Så han blir varse om din kedja.
Tänkte på en annan sak, ta ut honom först på morgonen så finns det inga andra hästar som drar honom till hagen.
Lotta

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 701
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka