Hur ska jag göra??

Bison

Trådstartare
Har tidigare skrivit en tråd om min älskade ponnyplutt och hans sken attacker, att han spänner sig och drar iväg i full kareta, alltså inget "jag är pigg och vill busgaloppera" utan "jag är livrädd, ta mig härifrån sken".
ET har varit ute och han är helt okej, fina ben, utmärkt rörlighet, bra rygg starekt kors osv...
Ett tag har det fungerast ganska bra men nu har det blivit lite värre, jag känner att jag inte kan hanterar det, varje gång jag ska rida sitter jag och känner efter, hur är han idag, känns han spänd, ovanligt framåt mm, det blir aldrig ngn avslappnad ridtur eller träning. Jag är helt enkelt livrädd för att ramla av igen och slå mig värre än vad jag tidigare har gjort.
Jag har märkt att han regera<r när det är ruskväder, blåst och regn. När han har sina spända dagar kan han lägga vänster öra bakåt och skaka kraftig på huvudet.
Om man leder honom i regn/blåst vänder han alltid huvudet åt vänster så det inte blåser i hans vänstra öra. Red med bomull idag och det fungerade bra.
Men jag vet inte om jag ska fortsätta eller ge upp...
Jag vill ha en häst att ha roligt med, ut och mysa i skogen och träna på lite lagom nivå. Samtidigt så fungerar allt så bra när han är lugn...
Star Dust har tävlat mkt, kanske ska jag sälja honom till ngn tuffare ryttare som vll fortsätta tävla.
Har haft honom i drygt 3 månader nu, jag vill att allt ska gå bra men jag vet inte om jag vågar...
Skulle bli tacksam för tips om hur jag borde göra....

Sv: Hur ska jag göra??

later som att du redan har luskat ut att det kan vara nagot i vanster ora. be att veterinaren kollar.

vet om manniskor (ej hast tyvarr) som har problem med tryck o dyl i oron, speciellt nar det blir kallt o blott vader, sa hastar kan val sakert ha samma sak :confused: .

lycka till!

Hej! Oj, det låter som vår gamla ponny!!! Kan du inte skicka mig ett meddelande så får jag höra hur det har gått för honom. Köpte du honom från k.......a????

Att ha häst innebär alltid motgångar.
Men självklart ska det ju vara kul också och man ska inte behöva vara rädd för att trilla av och slå sig.
Först tycker jag att du ska ta ut en vet. och kolla iom att du har märkt det där med vänster öra.
Och sen kan du ju avgöra om du vill han h*n kvar...

Kan berätta att när vi köpte den ponnyn (Star Dust) hade han varit hos två olika tjejor (efter att ha kommit fr Irland), de hade blivit rädda för honom o slutat rida honom. När han kom till oss var han så gott som ohanterbar, otroligt bakskygg! Det var en stor seger när det gick att sitta upp på honom, men försiktigt, så fort man blev lite ostadig i sadeln eller tappade balansen så drog han in rumpan o drog iväg. Han har säkert fått mycket stryk eller suttit fast eller nåt liknande tidigare i sitt liv. Svårfånga i hagen har han oxå varit hela tiden.
Hoppas verkligen att det kommer gå bra för er - han är ju en sån supergo ponny!!

BISON - du får gärna maila mig så kan vi utbyta lite erfarenheter.
Pussa på pållen oxå!

Hejsan
Vad tråkigt för dig att det har blivit så. Kolla upp örat som flera har skrivit så vet du om det är något med det. Så länge kan du väll hålla dig i en paddock, ridhus eller hage om han inte är värre där förstås. Om du tömmkör eller är ute och går med honom hur är han då. reagerar han vid samma sak när han sticker eller är det olika varje gång. Fodret kan det ändras om det är för mycket energi som gör att han exploderar.
Jätte svårt det här ju, hoppas du förstår vad jag menar iaf.
Lycka till.

örat kommet att kolas med jag tror inte det sitter där tyvärr. Som kabo säger har han troligen fått mkt stryk och antagfligen är det vcissa situationer som skrämmer honom, och jag reder inte ut dem.
När han har sina spända dagar blir han sånn även när man leder honom.

Jag är väl medveten om att allt inte kan gå på räls och att det kommer motgångar men jag vill inte ha det så här.
Red honom idag på banan och han var jättelugn och fin men jag kan inte slappna av, jag vågar inte rida på riktigt iafll han exploderar....
Men jag vill inte byta häst igen, skulle bli tredje hästen på bara ett år i så fall...
Efter att jag sålt mn fyraåriga connemara i våras som jag haft i drygt tre år , (han blev tyvärr för liten, annars var han min drömponny rakt igenom, saknar honom så det gör ont varje dag :cry:)
köptes Brutus en häst som passade mig perfekt men tyvärr blev vi grundlurade vid köpet då det6 visade sig att han hade fler gamla skador och var helt slut i framknäna, han fick ett sista sommarbete hos oss innan han fick trava iväg till de evigt gröna ängarna...
Då kom Star Dust in i mitt liva, en häst som har allt, gång, utstrålning, hoppkapacitet, charm och som med rätt ryttare kan komma hur långt som helst, tydligen så är jag inte den ryttaren.
Det känns som allt bara blir fel för mig :(
Jag vill ju bara ha en liten snäll häst att ha roligt med.....

kolla allt!
är star dust sliten, har någon gammal eller nuvarande skada, har blivit illa behandlat, ser du några samband i attackerna bortsett från örat där? sticker star dust iväg på något speciellt ställe eller hoppar åt höger precis innan det drar iväg?
sitter någon utrustning fel? blir star dust arg när man kommer nära örat eller vid synen av sadel och träns?
gick star dust genom en grundlig veterinärundersökning innan köpet gick genom?

jag föreslår du går till veterinären och ber om en helundersökning inklusive röntgen.
för något är fel, inte bara ev. dålig uppfostran

han är ordentligt vet bes innan köpet, och ET har som sagt gått igenom honom ordentligt. Han är super fräsh i kroppen.
Han kan slå upp huvudet när man sadlar man sadelutprovaren gissade på att han ngn gång gått med en för trång sadel, nu har han en som ligger jättebra och om man tar det lugnt och visar honom sadeln först är det inga problem.
Tränsa är inga problem. Han är genomsnäll i all hantering, även min sambo som är livrädd för hästar kan lasta honom och skritta runt honom för hand om vi tävlar :D
Min hopptränare tror inte på smärta eftersom han vid träningarna kan rusa runt men innan hinder sätter han under sig samlar upp sig och hoppar kanon.
Han är väldigt försynt och väluppfostrad, men han blir som förbytt ibland....

BISON, ge honom lite tid, du har ju bara haft honom i 3 månader och detta är en häst som man inte bara sitter upp o fixar till......men känner du dig osäker och absolut inte vill så kanske det bästa är att sälja honom och köpa nåt du kan njuta på!!!
Men, på vår tid med honom så blev det bättre ju längre tiden gick, ni måste få förtroende för varandra! Eftersom han antagligen blivit illa åtgången tidigare i livet så tar det ett tag för honom att lita på nya människor, men han är världens bästa kompis!

Hoppas att ni kan lösa detta på nåt sätt och kommer att trivas tillsammans.....
:bow:

Mitt ena kallblod betedde sig väldigt jobbigt i början ofta pga han var rädd och osäker men också för att han ville jävlas med mig. Han kunde också vara spänd och irrig vissa dagar. Jag kunde gå mot hagen och titta på honom och se att vi inte skulle komma överens denna dag. När jag red honom kunda han få för sig att skena i nerförsbackar, galoppera in bland snår och ris oavsett terräng. Blev han rädd, tvärvände han hem med fullt sken. :devil:

Jag var fullt medveten om att fick jag inte bukt med det skulle jag inte komma att klara av honom när han blev äldre. :confused: Då fick jag detta tipset av en ridlärare. Eftersom jag inte hade kraften att stanna honom när han betedde sig så här skulle jag sätta på honom graman. Men jag skulle inte rida honom på graman utan bara använda den vid dessa jobbiga tillfällen för att få stopp på honom (alltså inte använda den när han går bra utan bara när han inte stannade). Det fungerade som en slags hävstång och han orkade inte kämpa emot.

Jag fick dock lära mig att skilja på de gånger han fjantade och de gånger han blev rädd. När han fjantade drog jag allt vad jag orkade i både tyglar och graman, när han lugnat sig gav jag han tygel + schenkel framåt ( pisk innan ge efter med tyglar så att han vet att det är fel det han gör). Blev han rädd samma sak fast utan piska. Jag fick lära mig att alltid ge efter med tyglarna när det hela var över, aldrig ha spända tyglar och aldrig sitta spänd i sadeln, vilket innebär att han skulle känna det och då fortsätta med dessa vansinnes resor. Aldrig, aldrig ge mig utan fortsätta framåt.

Tack och lov fungerade detta för idag väger han 700 kg. :bump: Behöver ingen graman utan kan stanna honom bara med tyglar. Han fjantar ibland men inte alls lika farligt.

Graman har funkat för mig med när ponnyn fick ryck under en period och bara sprang. En förutsättning är ju såklart att den mår bra.

Ett råd jag fått i liknande situation är att ta det från början, att hästen får göra enkla saker som den väl klarar av och nöta på med dessa.

Meningen är att hästen ska få tillbaka sitt självförtroende och sakta sakta börja känna sig säker i enkla situationer. Gärna rida samma väg ett tag utan svåra övningar och sedan långsamt lägga till svårigheter. Har den blivit skrämd för något har hans självförtroende dalat och om vi jämför med oss människor är vi rätt lika. Har vi till exempel utvecklat flygrädsla brukar kunskap fungera som botemedel. På samma sätt kan vi lära hästen att "han kan" och på så vis få honom tryggare.

Jag hoppas att det här rådet ska hjälpa mig med min häst som i mycket verkar likna din. Det svåra är som vanligt att skynda långsamt :smirk: .

Det konstiga är ju att det bara händer ibland. Igår kom han glatt fram till mig i hagen var avslappnad hela tiden red ut i drygt i een timme skrittade travade och galoperade tog lite språng på terräng banan och han var helt cool, trots att det blåste ordentligt.
Han är inte konsekvent i sitt beteende, det är det som är så konstigt.
Men nu ska iaf min hopptränare prova honom io veclkan för att se om hon kan känna när och varför han reagerar samt kanske kunna ge mig lite tips.
Jag älskar min Starre barre och vill bara att han ska vara en glad och lycklig ponny.

Kan sitta via en nerv som leder till örat oxå. Går från vänster rumpa upp i vänster öra. Kankse han har blivit på spöad på den sida och specielt vid dåligt väder. När det är dåligt väder blir dom oxå extra upprörda utöver det och kanske inte kan tänka klart.
Har du provat att bara ta det lugnt på skitvädersdagar å istället massera honom å mysa med honom? Kan hjälpa till för att få det hela att släppa. istället för att ha reaktionen dåligt väder = ryttaren på dåligt humör kvarsittandes i varenda cell i kroppen så byter man sakta ut det mot dåligt väder = mys pys i stallet å massa godis, uppmärksamhet å sköna stunder.
jag skulle även ta ut en veterinär att kolla upp och även kiroprator, kan vara så enkelt att när musklerna späns i oväderssammanhang så späns en sena åt så den hamnar i ett obehagligt läge.

Det låter inte som om det är någon med hans tänder? Då borde han varit besvärlig hela tiden, fast nu är han ju det bara vid vissa tillfällen?
Jag tycker att du ska kolla upp det där med örat och finner du inga fel som kan orsaka hans skenturer så kan det ju vara så att han helt enkelt är en väldigt tuff häst som behöver sättas på plats, att hitta det sättet är kanske inte alltid så lätt då vissa hästar kan vara okänsliga på något vis. Fundera då över hur mycket du är beredd att kämpa, för isåfall kan det vara aktuellt att ta ut en tränare och be denne testa hästen.
Eller så är han bara en sådan häst som har ett väldans humör och inte passar för att ridas varje dag eller vid ruskväder - testa lägg upp träningen på annat sätt, börja om från början, eller rid varannan dag osv.
Hoppas det löser sig!

Oj..läste nu igenom lite fler av dina inlägg och insåg att jag undrar/frågar om saker du redan svarat på :o
Kan du inte rida 3 dgr i veckan i paddocken där han verkar vara trygg och sedan tömköra/promenera osv i skogen 2-3 dgr?
Gör allt kravslöst och enkelt så han känner att han reder ut situationerna, viktigt är att du också börjar känna dig säker, han behöver antagligen en trygg och bestämd ryttare som kan stötta honom

Fröken_Skåne skrev:
Oj..läste nu igenom lite fler av dina inlägg och insåg att jag undrar/frågar om saker du redan svarat på :o
Kan du inte rida 3 dgr i veckan i paddocken där han verkar vara trygg och sedan tömköra/promenera osv i skogen 2-3 dgr?
Gör allt kravslöst och enkelt så han känner att han reder ut situationerna, viktigt är att du också börjar känna dig säker, han behöver antagligen en trygg och bestämd ryttare som kan stötta honom

Håller med dig där, har precis fått det rådet och i och med att både jag och han hela tiden gör saker som vi inte är rädda för så har han blivit mindre spänd också. Trådstartarens häst verkar dock vara så olika olika dagar att man undrar om han ändå inte har ont nånstans.

En annan sak jag kom att tänka på är om han får sträcka ut ordentligt ibland? Själv, när jag blivit rädd har jag ridit allt mesigare och till slut blev min tidigare häst frustrerad över att aldrig få ha kul och vissa dagar blev han följaktligen lite stissad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama