Hur ska jag göra?

M

MaLu

Har nu bestämt mig för att försöka lära mig css en gång för alla. (Kan nästan ingenting nu)

Jag vill ha innehållet på sidan i en ruta på mitten och en bra meny vid sidan som ligger still när man bläddrar i "rutan" (någon som förstår? :))

Ska jag använda IFrames (eftersom nu vanliga frames är så dåliga) ? Jag vill ha en meny där det kommer fram fler alternativ när man klickat på en av de första länkarna. Ska jag använda ett program för det eller kan man koda själv?

Tacksam för all hjälp

malu
 
Trevligt att du ska lära dig mer CSS (fast frågorna du skrev har ju inget med CSS att göra :confused:)!

För att få till en bra "drop down-meny" så är det nog bäst att använda ett färdig kod (har sett många bra som är gjorda med JavaScript).
 
hehe, nej. men nu vet ju du att jag tänker använda css och då blir du väl glad? :D

Hur ska upplägget på sidan vara då? Hur fixar jag inramningen utan att använda ramar?

Jag vill bara komma igång nu men det är så tråkigt att börja med något nytt för det tar så lång tid att lära sig ordentligt.

malu
 
Jag började ganska nyss seriöst med CSS, har nästan alltid använt det förut men inte brytt mig om att lära mig det.

Tilly hade nån länk till en bra sida i tråden om fördelar/nackdelar med ramar, och där hittade jag CSS-designer man kunde använda.
Det har jag på min sida nu (http://www.zaga.se/), men har upptäckt att det inte fungerar som det ska i Opera (ska försöka fixa!).
Kan leta rätt på länken om du vill ha!
 
Ja, tack. Alla länkar som är bra :)

Man kan väl lägga sidan i en tabell kanske...

Orkar knappt tänka nu men jag vill ju ha en fungerande sida.

Ge mig gärna länkar till bra sidor om javascript och css.

malu
 
Tack för den länken! Har varit på den sidan någon gång innan men glömt av den.

malu
 
Kan jag lägga in ett sånt här script i en stilmall;

<style type="text/css">
<!--
.box {
padding: 5px;
height: 100px;
width: 250px;
background-color: #99CC99;
border: 3px solid #006633;
overflow: auto;
}
-->
</style>

?

För att få alla sidorna att se ut så?

malu
 
Kan man lägga css-effekter i en stilmall?

Jag vill ändra färgen på bläddringslisterna måste man lägga in det på varje sida då?

malu
 
Jag tror inte det ingår i CSS-standarden, men det går att lägga till.
Om du vill ha olika färger på olika sidor måste du ju ha olika stilmallar och kan då ha en intern på varje sida eller olika externa.
 
Hum, nu hängde jag nog inte med. Vad syftade du på i den första länken? Jag hittar inte...

:crazy:malu
 
Det är dom sakerna som finns där som ingår i CSS-standarden (el jag vet faktsikt inte om det är en standard el bara en rekommendation) -> alltså vill du att de flesta ska kunna se sidan som den ska se ut ska du använda dig av dom sakerna.
Men nu kan väl de flesta browsers klara av fler saker och det är också en ny rekommendation på väg, så man kan använda de sakerna som finns i den.
 

Liknande trådar

Tjatter Kära Buke! Finns det någon vänlig själ här som eventuellt kan hjälpa mig med en uppgift i skolan. Kursen är webbutveckling 1, så...
Svar
4
· Visningar
607
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 429
Fritid Jag liksom många andra har råkat ut för att photobucket numera vill ha pengar för att länka till sina egna bilder. Har nu efter klurande...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp