Hmmm, undrar vem som inte respekterar andras åsikter
Jag menar att det är att förenkla att säga att det beror på det ena eller det andra. Då det gäller djur finns det ju så himla många tänkbara anledningar. :smirk:
Jag begär inte att omvärlden skall anpassa sig efter min hund, men jag begär att kreti och pleti skall acceptera hur jag vill att min hund skall behandlas.
Jag har provat att tvångshälsa, jag har provat att lekhälsa, att godishälsa och att ignorera. Det enda som fungerar är att ignorera. Han är inte det minsta rädd så länge folk inte hotar honom. Han fungerar tex. ypperligt vid möten ute och vid folksamlingar, det är ju ingen som lägger märke till honom då
Han fungerar också väldigt bra med barn eftersom de har ett helt annat kroppsspråk.
Vem har påstått att vi undviker situationer?
Det gör vi absolut inte, men vi försöker styra dom så att de inte blir hotfulla
Tycker inte att det är konstigare att låta en rädd hund vara ifred, än att låta ett blygt barn vara det
Har du tex. läst om lugnande signaler? Fungerar jättebra på min hund, precis som hot...
Ní verkar tro att ni är de enda som har det minsta koll på hur hundar fungerar, kanske är det därför vissa vill påpeka varifrån deras kunskaper och erfarenheter kommer ifrån?
Min hund har en mamma som troligtvis har lärt honom att vara försiktig med främmande människor. Jag gjorde ett misstag när jag valde en valp ur den kullen, missade en hel del indikationer på att något inte stämde. Men jag har tagit mitt ansvar för att göra honom till en trygg hund. Jag trodde länge att jag gjort något misstag eftersom han knappt blev bättre. Men sedan blev jag uppring av tjejen som köpt hans kullbrorsa och han hade blivit så agressiv mot människor och hundar att hon valde att lämna tillbaka honom
Jag drar därför slutsatsen att jag ändå gjort något rätt
Men anledningen till att jag haft så svårt att hantera detta är att vi aldrig haft några rädda hundar inom familjen.