Hur ska jag göra?

Got2Be

Trådstartare
Behöver lite hjälp!
Här är mitt problem:
Min medryttarponny rids med hackamore och när jag rider henne känner jag att jag har mera att hålla i, i höger tygel, mycket mera. Om jag tar i hö. tygel så är hon väldigt "hård" där också.

Rider man på volt i vänster varv så skjuter hon gärna ut bogen och viker in rumpan mot mitten, men jag har ändå nånting i yttertygeln. I höger varv så har jag svårt att ha henne på yttertygeln, där har jag liksom ingenting!

Vad är problemet och vad kan jag göra åt det?

Mitt andra problem:
Hingsten som jag rider är i stort sett likadan! I vänster varv på volt så har jag nått i höger tygel, men bogen ramlar lätt ut och rumpan kommer in. Men i höger varv så har jag ingenting i yttertygeln, och hästen faller väldigt lätt inåt. Jag har svårt att få honom runt skänkeln.

Samma där... Vad är problemet och hur kan jag lösa det?

Hoppas att ni förstår vad jag menar och att ni kan hjälpa mig!:):bump:
 
Sv: Hur ska jag göra?

förstod inte riktigt hur du menar, men oavsett så verkar det vara dags att knalla iväg till kiropraktor eller liknande för din del. två hästar du rider med exakt samma problem, då är det mest troligt ryttaren och mest troligt att ryttaren är sne eller annat i kroppen. Hade samma problem själv, alla hästar gick ställda åt vänster som jag hoppade upp på, oops liksom :o
 
Sv: Hur ska jag göra?

Ja jag har funderat på det, eftersom det slog mig idag att båda har ju samma problem:crazy::(

Men jag tycker inte att jag har upplevt det såhär tydligt tidigare! Men det är ju värt att kolla upp mig själv i alla fall...
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om vi bortser från att det skulle kunna vara mig det är fel på... Hur skulle ni då lösa det?
Om du red en häst som vek in rumpan och tröck ut bogen, och du inte hade nån kontakt i yttertygeln. Eller om du red en häst som inte tog stöd på yttertygeln och faller istället inåt...Hur skulle du lösa det?
 
Sv: Hur ska jag göra?

har lite samma problem som dig, dock är mitt största problem att jag rider helt annorlunda i vänster och höger varv, jag är svag och stel i vänster och hästen är svag i vänster jobbigt men jag försöker alltid jobba extra mycket med v skänkel och försöka ta ledande tygeltag (väldigt svårt då jag är så stel i armen att jag knappt får ut den till ledande ibland!)

men inner skänkel + ledande tygeltag kan kanske hjälpa.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Detta kallar inte jag problem, så vida det nu inte är något fysiskt fel på dem. Alla hästar har en stark och en svag sida. Precis som oss människor. De hästar du beskriver är starka i höger sida. Då är det vänster sida som behöver stärkas. Anledningen att du har mer i den tygeln är för att bogarna är åt det hållet. Du måste rida så att du får bort bogen från högertygeln och att den sträcker vänstertygeln. Mycket öppna och flytta bogen i höger varv och mycket skänkelvikning och framdelsvändningar för vänsterskänkeln. Sen att den går fram för vänsterskänkeln, inte bara viker sig. Vanligt rakriktande arbete! :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Nej, för mig är det inte heller ett problem, men jag valde kanske lite fel ordval.
Tack för dina tips! :bow:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Förstår vad du menar.. Jag kan märka av i axlarna när jag blir trött, för då orkar jag inte heller göra vissa saker ibland. Men det är ju väldigt drygt om man är svag i samma som hästens svaga i sida..:cool:
 
Sv: Hur ska jag göra?

det är väldigt drygt att vi är svaga i samma sida :( hästen faller inåt och jag orkar inte flytta ut henne igen :mad: vilket gör att jag tränger med handen och blir stel vilket gör att hästen blir stel och så fortsätter det :( men det går framåt ^_^
 
Sv: Hur ska jag göra?

Åh va jobbigt!!:crazy: Så länge man vet om sitt problem, så kan man alltid göra nått åt det!:)
Jag kan också bli smått trängande med handen om jag inte ser upp i min svaga sida!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp