Hur ska jag göra tycker ni....???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
S

sanni

Jag har ett varmblodigt sto..
Sanni Mon
far: Super Mon (US)
mor: Hazel Valentine (DK)
Hon är iallafall född 1989, hon har aldrig haft föl innan. Nu ska jag tävla henne i distans detta år är det tänkt, för jag har inte plats för fler hästar nu..(har fyra)

Men jag skulle gärna vilja betäcka henne, nästa år! Vet inte riktigt om det går, hon kommer vara i superbra konditon (om inget händer) men är hon för gammal? En del säger att det innerbär ingen större risk för att hon är äldre men att det kan vara svårt att få henne "gravid"..Jag vill ju så gärna, då hon är en helt problemfri häst, inga brister någonstanns om man säger så!Bra hovar, underbart psyke, tävlingslust, bra byggd, inga olater, aldrig varit sjuk, halt mm

Hon har en rätt fin stam också så jag är lite osäker om jag ska sattsa ¨på en travare eller en arab... har ni något förslag...? Hingst??

Sv: Hur ska jag göra tycker ni....???

personligen hade jag satsat på travarhingst! Avkomman kan ju stå i träning ett tag för att se om det blir nått travämne och om inte så kan du ju använda den till distans

Är stoet i bra kondition och pigg och fräsch kan man betäcka hur gamla de än är. Detkan dock vara svårare att få dem dräktiga om de är gamla. Enda sättet att vet är att pröva!
Vilken hingst du ska välja kan jag inte råda om. Travhingstar är ju oftast väldigt dyra, så kolla upp det innan ifall hon inte skulle bli dräktig så att det inte blir alldeles för dyrt. Vad jag har hört så är det väldigt populärt med arab på varmblod som går distans, och de säger att avkommorna blir bra distanshästar så det är ju ett alternativ. Fundera på vad du ska ha avkomman till.

NU ska jag vara ärlig, och vill du betäcka för att sälja så ta inte en travhingst. Super Mon är inte särskilt väl ansedd, om man säger så.

En halvblodshingst kanske, jag hade ett sto vars mamma var travare och pappa halvblodshingst, hon var en riktig värsting på att hoppa, jättefin men det beror ju på vad man vill göra.
Be en veterinär kolla upp henne om du är osöker på om hon kan bli dräktig

CK skrev:
NU ska jag vara ärlig, och vill du betäcka för att sälja så ta inte en travhingst. Super Mon är inte särskilt väl ansedd, om man säger så.

Sant.....men om ägaren vill ha en travare för att behålla själv (för trav) innan hon börjar använda den som distanshäst behöver det inte vara helt fel. Stoet har i alla fall startat och vunnit, plus att hon har några skapliga syskon .....ex Call On Valentine, en miljonär.

Senast ändrad av en moderator:

lsz skrev:
Sant.....men om ägaren vill ha en travare för att behålla själv (för trav) innan hon börjar använda den som distanshäst behöver det inte vara helt fel. Stoet har i alla fall startat och vunnit, plus att hon har några skapliga syskon .....ex Call On Valentine, en miljonär.
Ja..tänkte lite på det också..att jag kan ha hästen inom distansen om den inte går att ha inom travet..

apocalypse skrev:
En halvblodshingst kanske, jag hade ett sto vars mamma var travare och pappa halvblodshingst, hon var en riktig värsting på att hoppa, jättefin men det beror ju på vad man vill göra.
Be en veterinär kolla upp henne om du är osöker på om hon kan bli dräktig
Kan en veterinär se om hon kan bli dräktig, innan jag betäcker henne?...(jag är lite frågvis..då jag aldrig har "blivit med föl" innan;)

Verterinären kan i alla fall se om hon klarar av att bli dräktig om hon är i bra fysisk kondition osv. Så att du inte behöver oroa dig för att hon är för gammal.
Ta en travhingst tycker jag, då har du ju valmöjligheten att ha den på travet

Super Mon är morfar till flera miljonärer och har lämnat ett elitsto, och det är inte lätt att bli inom travet... Din märr har startat och vunnit själv och har ett syskon som är miljonär och ett annat jag såg som ung som var väldigt fin då, Lazer Gun.

Är du överhuvudtaget intresserad av att ha en travhäst tycker jag att du ska betäcka med en travhingst. Återkom nästa år om du fortfarande vill betäcka då så ska du få några förslag från mig på hingstar som kan tänkas passa. :)

solros skrev:
Super Mon är morfar till flera miljonärer och har lämnat ett elitsto, och det är inte lätt att bli inom travet... Din märr har startat och vunnit själv och har ett syskon som är miljonär och ett annat jag såg som ung som var väldigt fin då, Lazer Gun.

Är du överhuvudtaget intresserad av att ha en travhäst tycker jag att du ska betäcka med en travhingst. Återkom nästa år om du fortfarande vill betäcka då så ska du få några förslag från mig på hingstar som kan tänkas passa. :)

Lämna gärna förslag om hingstar nu..vill gärna ha god tid på mig att välja...finns så många fina man vill titta närmare på..
Jag bor i småland..så gärna i södra sverige! hrm skulle gärna skicka en bild på mitt sto..men jag har ingen sida som jag har någon bild på henne..så jag kan inte lägga in någon tyvärr :(
Tacksam för all hjälp jag kan få!! :bow:

Okej, då får du beskriva henne exteriört. Storlek, benställning, vinklar mm. Vet du vad hon hade för negativa/positiva sidor när hon tävlade? Om inte, fråga den som tränade henne. Hur är hennes aktion,rund/flack?

Hur mycket får den kosta?

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 111
Senast: martha
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: bellabus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka