Hur ska jag göra med såret ?

L

Laise

Min häst har en liten "böld" på bakbenet.
Antagligen har han trampat sig och att detta sedan har läkt ihop, men fortfarande är infekterat inuti?

Han har väldigt ont när man rör där. Hur ska jag göra ?
Ska jag försöka öppna upp såret igen ? och sedan rengöra om det för att få det att läka om ?

Känner mig väldigt osäker, så skulle vara jättetacksam om någon
vet !

Sv: Hur ska jag göra med såret ?

Jag hade kontaktat en veterinär för att få såret öppnat. Det bör nog dräneras men det skall göras sterilt. Jag hade inte gett mig på det själv eftersom där inte finns någon skorpa utan är läkt,

Vi hade stora problem med en liten varböld på vår häst, förra sommaren och hösten. Den var visserligen öppen men vi fick tömma och tömma och spruta med kokslat och badda med alsolsprit och sätta "plåster". Vet tittade och talade om hur vi skulle göra. Viktigt är att det aldrig får läka ihop utifrån utan det ska läka innifrån vilket i vårt fall tog säkert 4 månader.

Så kontakta veterinär som får öppna upp det och visa hur ni ska göra och även vad ni ska använda för "medel" att spola med osv.

Lycka till!

Är du säker på att det är helt igen-läkt?
Ibland kan det se ut som det när lite var har lagt sig ivägen och torkat.
Prova gnugga lite där såret va, med tvål och vatten och titta noga (om du inte gjort det)

Jag skulle inte våga "öppna" en böld själv utan isåfall ta ut vet.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2