HUr ska jag göra med min hästs rygg??

lovehorses

Trådstartare
ett varmblod 4 år. Riden 1½ år.
Hon har haft en längre tid ont i höften ryggen men med mycket om och men har jag haft ut en kiropraktor/massör.
Efter det tycker jag att ryggen har blivit värre.Det är precis där sadeln sitter. Enligt kiropraktorn är det inte sadeln som är problemet. Har nu heller inte ridit mycket. pga olika orsaker.
Noterade för någon vecka sen att det blir värre när det regnar, hade täcke ett tag och det blev lite bättre.Nu flyttade jag hästen till ett annat stall så jag tog av det för säkerhetsskäl.
Inatt regnade det, vet ej hur mycket. och nu skíner solen och det är 22 grader varmt ute. vill ju inte ha täcke på då?!?!!

Hur gör ni?
Ska man måsta fara morgon och kväll och ta på täcke? låter som en latmask men jag jobbar och det är ibland svårt att få till det men måste ju försöka. *jag är ingen latmask gnäll inte på det*
Har ni några ideer vad jag kan göra i vinter?
Tänkte ha varma täcken på och sen har jag BOT ryggvärmare som jag tänkte ha en vecka/månad/nattetid.

Behöver en massa tips, känns så hopplöst just nu!:(
Ursäkta för långt inlägg

Sv: HUr ska jag göra med min hästs rygg??

min ena stora behöver regntäcke i mellanåt, han blir lätt spänd i musklerna vid ihållande/kalla regn. jag tar av det när det inte behövs, har inte jag möjlighet så ber jag min vännina (byter tjänster, vi hjälps åt med alla hästarna)

vintertid räcker det med ett välsittande 300 grams andastäcke på den hästen.

en vännina har ett äldre hbl. som är känslig över länd/kors, men behöver inget varmare förövrigt. hon har sytt i tjockt foder bara över ryggdelen i sina regntäcken som hon använder vintertid.

Nu är jag verkligen ingen expert, men jag läste en annan tråd häromdagen där någon berättade att h*n hade tagit ut massör till sin häst då den hade ont i ryggen. H*n hade trott att hästen var stel el. likn., men det visade sig i efterhand att den haft muskelinflammation - och sådana förvärras av massage och liknande.

Så... mitt tips blir väl att låta en veterinär titta på hästen och se vad som faktiskt är fel, innan du gör något annat med den.

Lycka till!

Är den kollad i ryggen av vet ? kan ju vara nånting om det blivit värre...

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 123
Senast: tuaphua
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 398
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31