Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Ek3n

Trådstartare
Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra..

Jag har en D-ponny, 8 år gammal, import från Holland. Jag köpte henne 2006, allt funkade bra till en början men efter två månader kändes hon inte fräsch, så vi kollade upp henne. Det visade sig att hon hade kotledsinflammation i båda fram och knäledsinflammation i vb. Detta var två månader efter att jag hade köpt henne, så vi vet inte om hon hade det redan när hon kom (på veterinärbestikningen var hon ua) men vi vet ju inte ifall de har sprutat henne i Holland innan hon kom hit..

Aja, vi behandlade och ungefär två månader senare blev hon frisk. Vi satte igång henne igen och det gick bra. Då var det ju mest hoppning vi höll på med, dressyr tränade vi lite hemma.

Nu denna sommaren har jag börjat träna dressyr mer och mer, det är nästan så jag tycker att dressyren är roligare nu (haft problem med hoppningen, vi har inte utvecklats så mycket) och nu i höst började vi träna dressyr för en erkänt duktig tränare i dressyr (b-tränare). Under hennes träningar har jag verkligen förstått hur jag ska göra för att få min ponny att jobba rätt, och hur fin hon är under de stunder hon går rätt.

Men min ponny tyckte det var jobbigt stundtals, hon satte sig på tvären och ville inte arbeta. Och eftersom hon aldrig har jobbat på detta sätt innan har jag inte tyckt att det är mycket att oroa sig över, de muskler hon ska jobba med är ju svaga och måste byggas upp.

men på de sista träningen protesterade hon mer än vanligt. I början gick det bra, men andra halvan av lektionen protesterade hon så fort jag krävde lite mer av henne.

mamma hade haft lite funderingar på om dessa protesteringar beror på att hon börjar då känning i sina knäleder igen, och efter denna lektion så pratade vi med tränaren om det och då sa hon att när man ändrar sin ridning och hästens arbete så stort så kan det hända att det blir inflammation i lederna. Men hon sa inget om att vi skulle kolla upp det.

Så mamma och jag pratade om att vi skulle göra en hälsokontroll på henne, och kontrollera att hon är fräsch. Vi bestämde att vi skulle göra så och bokade tid på ATG-klinik.

Vi åkte dit och de undersökte henne. Hon visade inget när vi sprang första gången och vid longering, det var vid andra böjningen som hon visade svag reaktion på hb. de bedövade knäleden och efter 45 minuter kollade de henne igen. veterinären kom fram till att hon hade väldigt svaga reaktioner på båda knälder bak. Vi bestämde att vi sprutar båda. Sagt och gjort, hon sprutades och det var dags för 3 veckors vila med 2x15 minuters promenad.

Imorgon är det dags för återbesök och jag hoppas och tror att Gwen är fräsch nu.

Nu har jag börjat fundera på framtiden. Jag är 17 år gammal och har bara nästa år kvar med Gwen. jag har börjat tänka i de banorna att bara satsa på dressyren, då jag tror att vi har bäst chans att utvecklats där. jag vill fortsätta träna för tränaren jag tränade för innan vi åkte på hälsokontrollen.

Men mamma är tveksam, hon har börjat tänka att Gwen inte klarar den tuffa dressyrträningen som det blir för den tränaren, att hennes knän inte klarar av det arbetet.

Nu är detta inlägg väldigt långt och rörigt, men hur ska jag göra? Tycker ni att jag ska fortsätta träna för denna tränare, som jag tycker har utvecklat både mig och Gwen så mycket? Eller ska jag börja leta efter en annan tränare som inte är lika "tuff"?

Behöver verkligen råd..
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Det kanske helt enkelt är så att din ponny inte klarar den belastning som krävs för att "träningen ska ge resultat"? Vilken nivå tränar ni på? (En del hästar fungerar så länge man kanske tränar/tävlar lätta klasser, men klarar inte samlingen i FEI/Msv).

Skulle den här tränaren vara hårdare än någon annan menar du?
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Det är ju det mamma har börjat tänka.. Men min tränare sa ju att när man gör en sån här stor omställning i sin träning kan det bli så att de blir lite överansträngda i knälederna. Det sa även veterinären. Just eftersom hon inte har arbetat på detta sätt innan.

Alltså, hon är inte tuff så att hon säger att jag ska vara tuff i min ridning, hon säger att a och o är att vara mjuk i ridningen, och protesterar hästen ska man inte "sätta den på plats" utan bara fortsätta rida. Men hon är väldigt konsekvent! Hon är ganska speciell.

Jag rider på lokal nivå, LC-LB.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

puttar tråden lite, vill verkligen ha lite tankar och råd!
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jo, det tycker jag också. Min ridning har ju blivit så mycket bättre sen jag började träna för henne.

Helst skulle jag ju vilja diskutera det hela mer med veterinären, men hon är tysk och pratar inte svenska så bra, så det blir lite svårt.. :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Om jag var i samma situation skulle jag fortsatt med samma tränare om jag var nöjd med arbetet som gjorts tidigare!

Dock hade jag nog gjort klart för tränaren att ponnyn behöver byggas upp i ett lugnare tempo. Som tränaren sa, kan det bli inflamationer när ridningen ändras, men enligt min meing ska sådan här inte behöva hända om ponnyn byggs upp i lagom takt och att man inte "pressar den över kankten", när ponnyn börjar protestera har det ju faktiskt gått en bra bit över vad den faktiskt klarar för tillfället....

jag anklagar er absolut inte, det är inte lätt att veta hur mycket ponnyn klarar av, och man vill ju utvecklas.... vet själv av erfarenhet, tyvärr

Lycka till nu!;) och hoppas hon är bra
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jag hade absolut fortsatt träna för den tränaren, även om det är den jag tror det är så gillar jag inte hennes sätt att träna men funkar det för dig så kör på!

Som Behati skrev innan, prata med tränaren och säg att ni får gå fram lite lugnare så du inte riskerar att överanstränga din häst igen.

Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Tack för svaret! Jo det ska jag ju självklart ta upp med henne, nu i efterhand så tror jag att det gick lite för snabbt fram..

Var på återbesök idag igen, och nu var hon helt fräsch i vänster bakknä, på höger var det en jättjätteliten reaktion, så veterinären ville behandla den en gång till. Men nu får jag börja skritta uppsuttet iaf, och det är ju ridningen jag har saknat så det är jag glad över :)
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jo, hon är speciell och jag vet att alla inte gillar att rida för henne, men jag tycker att vi (speciellt jag) har utvecklats så mycket av hennes träningar!

Vem tror du att det är? Du får gärna PM:a :)

tack för svaret!
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Härligt att hon är bättre:bow:

Ja, man brukar sakna ridningen som tusan när man inte kan/får rida:p
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

att försöka hålla sig på grunden och få in den ordentligt tjänar både du och din ponny på inför framtiden. Försök variera underlag och rid hellre kortare pass med kvalitet än längre och lite halvt som halvt.
Ha minst en dag utöver vilodagen, då du bara skrittarbetar - det ger dig tid att tänka på allt som behövs tänkas på och din ponny hänger med, samt riskerar inte för stor belastning. Skrittarbete är väldigt givande för att mjuka upp hela kroppen på ett skonsamt sätt.

Lycka till! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Vad bra, alla de saker du tog upp har jag tänkt ändra på :) jag har märkt nu när jag rannsakar mig själv att jag gärna vill "jobba igenom henne" och att passen nog blir lite långa för henne då. Somsagt, bättre med kortare pass med mer kvalité :)

Jag ska också jobba mycket mer i skritt, det är ju något som min tränare pratar mycket om. Gärna 20-30 min framskrittning innan ett pass! Och att lägga in ett rent skrittpass i veckan.

Under konvalecenttiden har jag även testat att tömköra henne, det gick jättebra så det kommer jag fortsätta göra :)

tack för ditt svar :)
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Ja, det var verkligen skönt att höra :)

Visst gör man! Jag har ju ridit systerns stora älgar (:p) men jag har längtat över att få sitta på min lille igen :love:
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

ja det blir ju lätt så. Man får tänka att man ska sluta när det går bra, då har man ett gott minne att peppa sig med när man sitter upp nästa gång också :idea:
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jag tycker absolut att du ska fortsätta rida för b-tränaren. Ser ingen som helst anledning att byta. Att hästen blir halt när man lägger om träningen är helt normalt. Även senor, leder och ligament måste vänja sig vid den nya belastningen. Att behandla är inget farligt, farligt blir det om hästen inte SVARAR på behandling. Byter du tränare nu lägger du om träningen igen vilket troligtvis leder till att hästen blir halt igen.

Hade det varit min häst hade jag berättat för tränaren var och hur mycket hon varit halt och sen följt tränarens instruktioner.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Jo, precis så tänker jag med! Och hon har ju svarat bra på behandlingen så det är ju bra.

Jo, vi ska ta ett ordentligt snack med tränaren innan vi börjar igen.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

Precis som de andra svarat så tycker jag du borde fortsätta träna för samma tränare. Dock kanske ni kan ta lugnare pass med mer fokus på "enkla" lösgjorande övningar och många skrittpauser. Att träna ofta för tränare är ju bara bra om man lägger om sin ridning men då får man passa så hästen inte blir överansträngd som din verkar blivit. Dvs hemma kanske du ska lägga mer fokus på lösgjorande arbete i skogen, skritturer och avsuttet arbete. Så att hästen inte pushas att komma vidare varje pass så att säga.

Ett grovt ex: En hopponny som endast skenat runt med huvudet i vädret och dragit emot martingal och en hård hand ska ju inte forsätta ridas så 3 dagar i veckan bara för att passen i rätt form inte ska bli för många - skadad häst. Däremot kan 3 lösgörande pass i rätt form varvas med skrittrundor, avsuttet arbete, klättring, vila osv för att enbart få kvalité i ridningen men utan att överanstränga hästen.
 
Sv: Hur ska jag göra? Behöver råd.. [långt]

tack för svaret :)

Jo, jag tror nycklen är att man rider korta pass med kvalité, med mycket skritt både före och efter passet.

Har pratat med mamma med nu och hon är inne på samma linje som jag. Men först ska Gwen bli helt frisk, vi får hoppas hoppas att hon är det på återbesöket den 7 oktober.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 796
Senast: Tiffany
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp