Hur ska jag gå vidare?

Tillis

Trådstartare
Som så många andra är jag vilse i sadeldjungeln...! :crazy:

Letar en ny dressyrsadel till min häst, då den jag haft ger baktryck samt klämmer honom mitt under. Jag lyckas dock inte hitta någon som inte åker fram och /eller hamnar i baktryck!

Hästen har en mycket markerad manke. Var helt omusklad runt manken för ett halvår sedan, men har nu breddat sig skapligt. Bör dock bygga upp sig ytterligare både runt manken och i övrig ryggmuskulatur.
Sedan sluttar ryggen liksom uppåt mot korset, men korset är inte högre än manken.
Jag upplever honom inte som svängd, ffa inte när han får upp ryggen, men ändå verkar alla sadlar jag provat släppa i anläggning på mitten samt tyvärr åka fram.

Jag har provat:
Wellington Elite - låg bra innan ridning, sedan för tät och baktryck
Prestige Top Dressage -bra innan ridning, åkte sedan fram och baktryck
Prestige Appalosa, gamla modellen - för trång
Knights - låg ej bra
Globus the Turner - låg ej bra
KN - spontant bäst så långt, men åker också fram lite samt blir baktryck
Hubertus - helt fel
Wintec 500 - min nuvarande. Baktryck
Stübben Maestoso, släppte i anläggning redan vid kåpan.
+ ngn till jag inte kommer ihåg.

Ska imorgon prova en Green Line, en gammal Bates och en Ainsley. Känner dock inte gott hopp...

Jag har tagit hem sådant som min försäljare rekommenderat efter min beskrivning av hästen, men ännu ingen hit alltså.
Ska jag tänka om helt - börja prova mer svängda?
Snälla, hjälp med alla tips ni kan hitta på!

Själv är jag inte utseendekräsen, men vill ha bra stöd och en smal midja. Budget på max 10000.

Tackelitack till er som orkat läsa!! :)

Sv: Hur ska jag gå vidare?

Låter som att hans rygg skulle se ut lite som ryggen på min, dvs såhär.
På honom ligger Albion K2 Legend bra. Upplever den som en ganska generös sadel vad gäller bredd mellan bossorma också.

Foto0191_cut.jpg

Ja, faktiskt, det gör han! :D
Jag trodde Albion K2 var väldigt uppbyggd i bossorna? Ligger den jämnt och utan att åka fram på din?

Nu har jag bara ridit i sadeln en gång på min häst då den är för bred i bommen för honom. Men trots detta, att den är för bred (X-vid, red med fårskinnspad, han drar normalt MW-W) så rörde den sig inte ur fläcken, verken fram eller bak.

Det är egentligen mammas sadel hon har på sin nordsvensk som har liknande rygg men inte lika hög manke, och där ligger den också still utan att flytta sig.

Om han är rak i ryggen men ändå så släpper sadlarna på mitten så har du nog provat sadlar som är alldleles för smala. I och med att de glider fram hela tiden tyder det också på att du provat för smala sadlar. Prova raka sadlar som är 1-2 bomvidder bredare. T.ex. KN i en bredare bomvidd, även Passier Optimum har liknande passform.
Är hästen rund över ryggen så kan du prova t.ex Albion SLK eller Style som ger plats för hög manke, även Fb Omni ger plats för hög manke och är samtidigt rätt så rak i passformen.

Hej!

De sadlar jag har provat har alla haft M som smalaste vidd. De flesta har dock varit M mot vid eller vid.
Förstår dock din tanke eftersom de brukar bero på att de är för smala om de glider fram.
Hästen hade smal bomvidd på sin "utprovade" sadel när jag köpte honom. Den klämde dock och han hade inte en muskel runt manken. Nu som sagt bättre, men inte färdig än...

Passier Optimum har jag också provat att lägga på honom, red aldrig i den dock då den liksom inte kom ner på honom. Det var dock en vid...
Har försökt ladda upp en bild på hästens rygg här, men lyckas inte riktigt. Ska göra ett nytt försök!
KN var bara en M, men jag har inte lyckats hitta ngn vidare att prova på honom. Det verkar inte vara ngn vanlig sadel tyvärr...

Frågan är om du inte ska prova en bredare bom ändå? W är ju ingen ovanlig bomvidd så det borde du kunna få tag i.

Om Passier i vid bom inte kom ner talar det också för att du borde prova bredare sadlar.

Innan du kan lägga in bilden måste den laddas upp på t.ex. pixbox.se eller photobucket.com så kan du länka till den.
Lägg gärna in bilder på några sadlar du har provat på honom också om du har tillgång till det.

Har du bilder i fler vinklar?
Spontant tänker jag att du borde prova County på den ryggen, men det vore bra med bilder ur fler vinklar med.

Ser du bilden? Det gör jag inte ens själv...

Nåja, ska försöka få till ett par till!:)

Jag ser bilden om jag kopierar in länken. Dock var den bilden inte heller särskilt bra, så ta helst nya bilder.

För att sedan lägga in bilderna direkt i inlägget skriver du

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 416
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka