Som så många andra är jag vilse i sadeldjungeln...! 
Letar en ny dressyrsadel till min häst, då den jag haft ger baktryck samt klämmer honom mitt under. Jag lyckas dock inte hitta någon som inte åker fram och /eller hamnar i baktryck!
Hästen har en mycket markerad manke. Var helt omusklad runt manken för ett halvår sedan, men har nu breddat sig skapligt. Bör dock bygga upp sig ytterligare både runt manken och i övrig ryggmuskulatur.
Sedan sluttar ryggen liksom uppåt mot korset, men korset är inte högre än manken.
Jag upplever honom inte som svängd, ffa inte när han får upp ryggen, men ändå verkar alla sadlar jag provat släppa i anläggning på mitten samt tyvärr åka fram.
Jag har provat:
Wellington Elite - låg bra innan ridning, sedan för tät och baktryck
Prestige Top Dressage -bra innan ridning, åkte sedan fram och baktryck
Prestige Appalosa, gamla modellen - för trång
Knights - låg ej bra
Globus the Turner - låg ej bra
KN - spontant bäst så långt, men åker också fram lite samt blir baktryck
Hubertus - helt fel
Wintec 500 - min nuvarande. Baktryck
Stübben Maestoso, släppte i anläggning redan vid kåpan.
+ ngn till jag inte kommer ihåg.
Ska imorgon prova en Green Line, en gammal Bates och en Ainsley. Känner dock inte gott hopp...
Jag har tagit hem sådant som min försäljare rekommenderat efter min beskrivning av hästen, men ännu ingen hit alltså.
Ska jag tänka om helt - börja prova mer svängda?
Snälla, hjälp med alla tips ni kan hitta på!
Själv är jag inte utseendekräsen, men vill ha bra stöd och en smal midja. Budget på max 10000.
Tackelitack till er som orkat läsa!!
Letar en ny dressyrsadel till min häst, då den jag haft ger baktryck samt klämmer honom mitt under. Jag lyckas dock inte hitta någon som inte åker fram och /eller hamnar i baktryck!
Hästen har en mycket markerad manke. Var helt omusklad runt manken för ett halvår sedan, men har nu breddat sig skapligt. Bör dock bygga upp sig ytterligare både runt manken och i övrig ryggmuskulatur.
Sedan sluttar ryggen liksom uppåt mot korset, men korset är inte högre än manken.
Jag upplever honom inte som svängd, ffa inte när han får upp ryggen, men ändå verkar alla sadlar jag provat släppa i anläggning på mitten samt tyvärr åka fram.
Jag har provat:
Wellington Elite - låg bra innan ridning, sedan för tät och baktryck
Prestige Top Dressage -bra innan ridning, åkte sedan fram och baktryck
Prestige Appalosa, gamla modellen - för trång
Knights - låg ej bra
Globus the Turner - låg ej bra
KN - spontant bäst så långt, men åker också fram lite samt blir baktryck
Hubertus - helt fel
Wintec 500 - min nuvarande. Baktryck
Stübben Maestoso, släppte i anläggning redan vid kåpan.
+ ngn till jag inte kommer ihåg.
Ska imorgon prova en Green Line, en gammal Bates och en Ainsley. Känner dock inte gott hopp...
Jag har tagit hem sådant som min försäljare rekommenderat efter min beskrivning av hästen, men ännu ingen hit alltså.
Ska jag tänka om helt - börja prova mer svängda?
Snälla, hjälp med alla tips ni kan hitta på!
Själv är jag inte utseendekräsen, men vill ha bra stöd och en smal midja. Budget på max 10000.
Tackelitack till er som orkat läsa!!