Hur ska jag fortsätta?

lakrits

Trådstartare
Jag måste be om råd...suck.

Det gäller flingpojken jag har. Jag är lite villrådig hur jag ska fortsätta med honom.

Jag har enbart skrittat honom i fyra månader, i januari började vi trava lite grann..ett par minuter varje pass.
Eftersom han var så seg, hård och i obalans när jag fick han har jag ridit han på lång tygel enbart och det har fungerat kanon. Han har blivit känslig och idag kan jag rida han på en hand och neckreining..han är riktigt duktig.
När jag också red på lång tygel så red jag ju mycket med sätet. Det resulterade i att han sänkte huvud och hals och höjde med detta ryggen. Nu klarar han av att få in bakbenen mer under sig styrkemässigt sett men jag får han inte till det.

Jag har provat att korta upp tyglen lite och driva/rida in honom i handen bakifrån och med direkt eftergift när han släpper efter men han blir bara framtung och lägger sig i stället i handen. Jag har då provat att driva mer men det funkar inte.
Då jag gav upp med detta sätt under ridpasset idag så provade jag ett annat. Jag tog en förhållning samtidigt som drivning på lång tygel, ungefär som när man rider på stång att man lyfter handen lite, och då gick det kanon. Han svarade direkt.

Ska jag fortsätta med förhållning/lyfta lite i handen tillsammans med drivning eller ska jag försöka få han att förstå det första sättet?
Vid förhållningen så är allt mycket mjukare och han blir känsligare och med drivningen blir han bara stum och framtung.
Är det lätt att han bara knäcker av med hjälp av förhållning? Räcker det med drivning för att han så komma mer under sig då?
Jag vill ju också att han ska gå kvar i sin form, som jag vet att han klarar av, blir det ryckigt med förhållning hit och dit så han till slut nochar det?
Vilket är mest korrekt så han hamnar i en bra form?

Sv: Hur ska jag fortsätta?

:eek: Ingen av alla 33 som tittat som kan ge en litet svar på mina frågor?

Jag har alltid hävdat att de flesta pressar ner händerna för mycket. Händerna måste upp en bit för att inte låsa fast bogen, ryttarens höft och undvika att hästan dyker.

I övrigt är det ju väldigt svårt att råda dig hur du ska rida, ett tränigspass genom datorn så att säga. Rid för någon tränare istället.

Det är inte så enkelt att gör si och gör så så går hästen rätt. Du kanske måste göra si i ena steget, sedan så i två steg sen tillbaka till si om du förstår hur jag menar.
Men haflingar är det dock vanligt att dom hamnar för mycket på framänden och dyker med nosen.

Senast ändrad:

Jo..jag förstår att det är svårt via datorn men hoppades ändå kunna få svar på om jag kan rida med små förhållningar i stället utan att han ska strunta i dom sedan eller om jag ska fortsätta få han förstå att släppa efter. Handen har jag provat både högt och lågt.

I sitt tidigare liv har han troligtvis var körd mycket och inte gått korrekt. När han kom hade han väldigt sänkt rygg och gick konstant med huvudet i vädret därför kände jag att det var viktigt att få han att sänka huvud och hals ganska omedelbart.

Men jag får spåna vidare och försöka hitta lösningar själv så länge.

Tack ändå för ditt svar.....

Senast ändrad:

Hej, håller med Wrangler det är jättesvårt att råda via dator, men jag kan varmt rekommendera en film med Bob Mayhew Why and how, http://www.bobmayhewtraining.com/Video.htm, den är lite äldre, men har varit min bibel under många år.
mvh mia

pssst....... pm:a mig om du är intresserad av den videon lakrits

Bob är den enda tränaren jag har haft - så videon införskaffades
när det var dags att återigen ta upp ridning/inridning, efter ca 8år
utan häst :).
Tyvärr har jag inte sett om han fortfarande kommer till Sverige,
men om någon vet det så hojta gärna till på mig :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 607
Senast: Whoever
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 228
Senast: JennyLz
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka