Hur ska jag förhålla mig till bitande katt?

Sv: Hur ska jag förhålla mig till bitande katt?

Låt det ta sin tid! Han säger själv ifrån hur nära du får komma och det är väl bra. Klappningen ska ju vara behagligt och inte nåt slags plikt!

Bara för att du gillar att pussa vissa killar behöver du inte gilla att pussa alla killar!:o

har inte frågat eller hittat det i texten men är han kastrerad?

har han varit med om något hemskt i sitt liv tidigare? har du träffat/hört nåt om hans föräldrar?

var mkt konsekvent och gör likadant hela tiden, men visa dig som en trygg vägg han kan luta sig mot för han får inte bara drivas bort men han skall komma tillbaka på dina villkor om du förstår.

jag tycker det känns som att han verkar väldigt osäker och försöker testa gränserna och hitta ramlarna han får hålla sig inom mkt viktigt att du visar ramarna på ett bra sätt nu så att han känner sig trygg.
annars kan nog en katt med de tendenserna bli mkt opålitlig om han inte känner sig trygg.
speciellt med barn.

Det är väldigt svårt att vara generell. Hur känns katten? Osäker? Dominant? Lekfull? Ju bättre du kan beskriva hur katten beter sig, vad du får för känsla av honom ju lättare blir det att förstå varför han hugger.

Det funkar inte alltid med uppfostran, det ska man inte tro. Det finns katter som har ett temperament som inte är det man helst skulle önska. Jag har haft en sådan hane själv. Han var oerhört mysig, en riktig kelgris men han hade en integritetssfär större än någon jag sett hos en katt någonsin. Han accepterade inte vad som helst och försökte man tänja på gränserna kunde han hugga. Detta är en hane som till slut slog över och blev väldigt aggressiv och högg mig väldigt illa (oprovocerat).

Å andra sidan är det relativt vanligt med överslagshandlingar hos katter. Man myser med dem, klappar dem på magen och helt plötsligt har man tänderna i handen. Samma sak kan hända när man leker. Man undviker betten genom att inte provocera fram dem. Det kommer inte bli bättre av att banna katten utan man måste lära känna varandra. Katten kan mycket väl bli mer tolerant när han lärt känna dig bättre men tills dess får du iaktta honom, försöka läsa honom och låta bli att provocera.

Han känns snäll men en sån som hellre slåss än flyr, fast inte mot katter.

Mot den andra katten är han snäll. Han var den som sökte kontakt först, men min katt blev rädd o morrade, då stannade han på behörigt avstånd och gjorde inget tillbaka. Han tvättar gärna min katt.

Mot hunden låter han komma fram o nosa men fräser ifrån rätt ordentligt när han får nog.

O mot mig är han gosig samtidigt som han bits. Han sov i knävecket häromdan, igår kom han och la sig tätt tätt intill när jag pratade i telefon. Han stryker sig kring benen och stångas och buffar. Pratar och kommer fram till mig.

När han ligger får jag klia på huvudet/hakan utan probelm, då blundar han och verkar tycka det är skönt. klappar jag någonannanstans så hugger han.

När han står/går får jag klappa överallt och han sträcker på sig när jag kliar på rumpan, då hugger han inte alls. Så därför tror jag inte han har ont, då borde han reagera lika när han står.

Han äter mat ur min hand, flyttar sig inte när jag kommer, ska gärna med in på toaletten och stryka runt benen.

Tror inte han är dominant över andra katten. I förra hemmet var han underlägsen andra katten. Båda mina katter är kastrerade. I förra hemmet bet han när han var yngre men hade slutat helt med det. Där kom han gärna o la sig i deras knä för att gosa

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 122
Senast: Sasse
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 856
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter