Hur ska jag få min islänning att trava?

M

marylu

Hej!
Är det någon som kan tipsa mej om hur man stärker traven hos en passtaktig islandshäst. Jag har stora problem med min gamla farbror. Skritt och galopp fungerar bra nu men trav är det ärligt talat bara tur om man får fram! Vad ska jag göra? Tacksam för tips! :confused: marylu@spray.se

Jag har oxå en riktig passaktig häst, så jag började med att löslongera henne i paddock över bommar.
I början travade hon bara en bit efter att hon varit tvungen att kliva över bommarna, men sedan kom det mer och mer. Tyckte mig märka att hon hade svårare när jag satte rep på henne, så att cirkeln blev mindre, men det verkar bara vara tränings sak. Nu travar hon jätte fint, och jag har till och med fått känna på det från ryggen. :D
Så det verkar lite som om de bara måste hitta traven och träna den lite, så etablerar den sig.
Sedan har jag läst att har man bara fått fram en bra trav, så brukar de andra gångarterna oxå förbättras.

Lycka till!

Mari

Prova i uppförsbacke,över bommar. Trav kräver ofta en ganska lösgjord häst, så lösgörande övningar i skritt bör hjälpa på sikt Är tölten ren eller passaktig :angel:?

Han har en passtaktig tölt som dock funkar på lite mjukare underlag! Hårt underlag ger direkt grisepass. Har ganska stora problem med att öka tölten, ska gå väldigt sakta! Undrar om det beror på ryttaren att han inte travar, sett honom trava i hagen. Å andra sidan har alla som ridit honom haft problem att få fram trav så det kanske inte är bara jag! :)

Ge inte upp, lång låg form, långa tyglar, luta lite framåt och driv lite, gärna när pållen är lite trött, plus alla råd du redan fått. Min kunde inte trava med nån annan än mig heller i början så det är kanske viktigt att man hittar precis rätta knapparna. Nu travar han GÄRNA hellre än tölt!!

Som tidigare skrivit, mycket lösgörande i skritt. Böj hästen, sedan brukar jag träna mycket kort kort tempo tölt inann jag börjar trava, då brukar traven komma lättare.
/Linda.

Thurs börjar trava om man kommer in i traven genom en öppna, det kan vara värt att testa,, på Idunn däremot funkar det inte alls på men hon travar i uppförsbackar, eller när man tar ned henne från galopp.

På min häst är det så att när tölten är tillräckligt stark så kommer traven, så strunta i traven tillsvidare och koncentrera dig på att stärka din häst i tölt. Om du "tvingar" honom att trava kan du få spänningsproblem. (Rådet jag fick från min tränare.) Med jämna mellanrum kan du sen testa att trava genom att i uppförslutningar och ur tölten ge långa tyglar och sluta driva. Är hästen då tillräckligt stark så kommer det att komma några travsteg. Håll inte på och fippla med sitsen, då stör du hans balans, utan försök sitta så stilla som möjligt.

Jag kan inte svära på att detta passar din häst, men det stämmer till 100% på min häst som har stark pass.

Vår gamla gubbe ville inte heller trava.. bara pass hela tiden.. så bytte vi till en bomlös sadel, och DÅ du.. kom både trav och KUNGtölt :d
Så mitt råd är att se över ryggen och sadeln.. särskilt som han travar utan ryttare annars..

en del islandshästar behöver även förtydligaden "hjälper" när man lär den trav och när den inte har travat på en stund, så man brukar d behöva sätta sig som på en normal häst och rida lätt i fältsitsstil för att ge den lite extra hjälp att kunna trava.
det där med bommar och lösgörande svaren jätte bra, skulle jag aldrig ha tänkt på :bow:

Allt som de tidigare skrivit och även att få upp hästen lösgjord i hög form och sedan låta den söka sig framåt och neråt och då driva den in i traven.
En häst som har hög form i skritt kommer ytterst sällan in i trav, och om den gör det i sådana fall i bra trav.

Hoppas det går bra!
Lycka till!

/Niggi

----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

titta hur hästen rör sig i hagen och i longervolt .
tasta att byta sadel el prova barbacka.
öppna är en rörelse som stärker traven.
försök få hästen lösgjord och avslappnad med sökning framåt-nedåt. låt hästen få helt fria tyglar i trav ibörjan. testa att lätta lite på rumpan men undvik att luta dig för mkt framåt eftersom det kan få hästen att tappa balansen. kolla igenom all utrustning och även gärna själva hästen. ovillighet att trava kan bero på ngn form av ömhet i framdelen el ryggen. kontrollera så att du inte dunsar hästen i ryggen el stör den när den väl travar, de kan få hästar att välja tölt. pröva att peta lite på manken med handen för att försärka travhjälpen.
lycka till ;)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Luff
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 433
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 297
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar