Hur ska jag få i hunden sin medicin?

Sv: Hur ska jag få i hunden sin medicin?

*KL*

Jag kör med köttbulle eller korv. Först 'ren' korv/köttbullsbit, sen en med piller i, sen ren. Ger oprepararad först så de ska få 'smak' på det och glufsa i sig utan att tänka. En fördel med två hundar med, då kan man mata i den andra med, så blir de än mer taggade att snabbt äta upp sin korv så inte kompisen får den.

Ang 'peta ner i halsen', så jag hade en liten korsning, 30 cm i mkh och 5 kg, dvs om jag 'körde ner' en tablett kom jag LÅNGT ner i halsen. Stänga munnen, massera svaljet. Släppa, kolla på hunden, öppna munnen, kolla på hunden. Ingen tablett. Brukade ha koll i 5 - 10 min, och ingen tablett kom ut. Då brukade jag släppa ut för morgonkiss. Men hunden (svampinfektion öronen) blev ingte bättre? Sen städade jag, och bakom en blomkruka modell stor som hunden 'rundade' på vägen mellan köket och ytterdörren låg en hel hög med tabletter. Utspottade i farten så matte inte ens märkte det.

Så, jag ger inte såå mycket alla ggr för 'fingret i halsen'-metoden. För på nåt jäkla sätt fick hon upp tabletterna igen. Men hon är den enda det misslyckats på, men sen dess kör jag hellre mutning. Vissa fall har jag fått krossa tabletterna och ge med en klick burkmat t ex (men då måste man kolla med vet att det är okej att krossa)

Och jag krånglar aldrig till det :) Utan stoppar ner dom i halsen och sen får hunden svälja. Klart :)

Absolut bästa svaret av alla. Vi har kontroll över hunden eller vilket djur det än är, man ska inte behöva muta egentligen. Avmaskade valpen på följande sätt: sambo höll i vovve, jag petade in tabletten, han tuggade och svalde eftersom att han inte hade något val. Bäst att vänja av dem på det sättet. Om en hund skulle behöva ta en akut tablett.. så ska man börja leta efter korv eller pastej eller så... nä.. bäst att bara ge. De får helt enkelt ta det.

Jag kan också öppna munnen och trycka ner på min hund om jag behöver akut ha i ett piller,men eftersom hon äter piller 365 dagar/år,så får hon sitt piller på en smörgåsbit!
Känns schysstare!

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka