Hur ska jag få honom sluta skälla..?

T

TezzOIgor

Hej alla, jag är ny här, och heter Tess o har en Dobermann på 6 månader som heter Igor.. :)

Nu till mitt lilla problem, eller ganska stora... :crazy:
Han kan Omöjligt se en hund ute, han blir helt tokig o skäller o morrar o hoppar.. Och hur rolig jag än är, eller hur mycket jag än ignorerar det så fortsätter han iaf...
Jag har haft honom sen han var 12 v gammal, och han har fått träffa andra hundar vi mött, men inte alla..
Vi har gått på valpkurs, och då går det bra..
Jag har aldrig tidigare haft en valp från start (Haft ett par vuxna omplaceringar, som jag fått ta bort av olika anledningar), så vet inte riktigt hur jag ska hantera det här... :(
Någon som kan komma med några tips vad jag ska göra..?
Väldigt tacksam för svar.. :)
 
Sv: Hur ska jag få honom sluta skälla..?

Det kanske låter lite klyschigt, men fortsätt med lydnadskurserna!!

Nu när du har gjort valpkursen, börja med Lydnadskurs 1, eller vilket motsvarande som finns på klubben där du går.

Dessutom så undrar jag vad du gör när han börjar skälla och morra på andra hundar? Du skriver att hur rolig du än är eller hur mycket du ignorerar honom så hjälper det inte. Har du tagit i på skarpen någon gång och visat att han gör fel när han beter sej så?
 
Sv: Hur ska jag få honom sluta skälla..?

Jodå, jag ska fortsätta med kurserna, men när vi är där så beteer han sig inte så... Vilket jag tycker är lite lustigt.? :crazy:

Nej, har inte tagit i på skarpen ngn gång, då han på kursen säger att det inte behövs, bara vänd håll eller locka med godis så han ger mig uppmärsamheten.. men det är inte så lätt då han är en stoor kille som öronen inte funkar på.... Och jag framför allt vet inte hur jag ska göra,
Antar att det till viss del har med att göra att han snart blir konsmogen? Han har inte börjat lyfta på benet än...
Men det är kämigt, då jag vill att det ska funka att gå förbi en annan hund utan att han beteer sig som ett svin. :mad:

Tack för svaret, o ha en god jul. :)
 
Sv: Hur ska jag få honom sluta skälla..?

Ja, det har väll alla upplevt? Att hunden är en stjärna på kursen, men inte hemma. När du kommer till planen är ni båda helt inställda på träning, det kan vara en anledning.

Hade min hund gjort utfall mot andra hundar hade jag då rakt inte lockat med godis. Hade jag inte känt mig i form för att ta konflikten då hade jag släpat hunden därifrån.

Min uppfödare (också dobermann) har sagt till mig att jag måste tänka på att vara hård mot henne nu det första året. Dobermann är tuffa hundar, gjorda för tufft arbete, och funkar inte riktigt som andra hundar alltid. De har dessutom egna valpkurser för sina valpköpare för att det är få instuktörer som på ett bra sätt kan träna Dobermann.

Direktiven jag fått är att var konsekvent, och bestämd. Till viss del hård. Gör hon något dumt låt henne VETA det, ta tag i henne ordentligt. Spara på kärleken och myset, det kommer tids nog. Nu myser jag sammanlagt en timme om dagen, det räcker. Annars busar vi, tränar lite, umgås ändå.

Hade min hund gjort så som din gör hade jag tagit tag i henne ordentligt, och rutit till åt henne.


Men om du känner att det inte är den linjen du vill gå på föreslår jag klickerträning. Planera in hundmöten. Börja öva på långt avstånd. DU måste hela tiden ha koll på omgivningen. När du ser en hund se till att din hund tar kontakt med dig, och klicka kontakten. Gör så ända tills du inte längre ser den andra hunden, tills den är en bra bit bakom er. Och belöna då ordentligt med lek.

Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 223
Senast: MML
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 452
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp