Hur ska jag få honom sluta bajasa inne???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare thereseSvensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 897
T

thereseSvensson

Har en 1:årig amstaff hane, han är helt förskräcklig inomhus.. :(

Vi åkte och hämta honom när han var nio månader från uppfödaren, (förra ägaren hade inte klarat av honom tydligen.) han var allt en liten vilde då med!

Uppfödaren visste inte nåt om hur han hade blivit behandlad
före vi tog honom..
Men det kan inte vart till nåt bättre, eftersom han drar som en :devil:-el, kan inte umgås med andra hundar normalt, är allmänt kaxig mot mäniskor, bajsar och kissar inne... listan kan göras lååång.. :(

Men vad jag tänkte fråga er om var hur jag ska få honom att bajsa Ute i stället för inne..

Vi kan ha vart ute i skogen i flera timmar, och så kommer vi in, och först då bajsar han!
Blir snart galen.. :crazy:

Vi springer ut efter varje gånga han har busat, varje gång han ha ätit osv som man gör med en liiten valp..
Och direkt när ingen ser så sätter han sej i ett hörn och bajsar.. han är ju ändå ett år, något borde han ju ha lärt sej.. :confused:

Vad mer kan man göra???
Alla tips :idea: mottages tacksamt.. :cry:

Vilken tur jag har då som fått en dam som verkligen säger till när hon vill ut, hon srpinger fram och tillbaka mellan alla dörrar och kraffsar och piper. En sak som hon dock gör är att hon verkar vilja sätta ut revir hos andra människor när man är på besök t.ex. så kan hon sätta sig o bajsa eller kissa även om hon precis gjort allt det innan vi gick in..!? Det vet ja faktiskt inte riktigt varför hon gör.

Hur länge har du haft din hund? När vi fick hem vår så var hon tio veckor och helt rumsren.. ja tvivlar inte på det, men vi fick ändå lov att börja om träningen när vi kom hem till oss för då verkade det som om hon glömt det hon lärt sig!? det tog ett par veckor sen var allt bra igen.. Men vad vet jag, du kanske haft din hund länge!? du får ju se till att ta honom på bar gärning så du kan bli arg det går ju inte o bli arg i efterhand. o så beröm massornär han gör det ute.. fast låt kan göra det klart o beröm precis när han avslutat så du inte avbryter..=) men man kan ju alltid prata snällt med honom undertiden så han märker att allt är ok..=) jaja lycka till nu.. - fia

jag har haft honom lite drygt 2 månader.. och allt är som i början.. :(

Ge honom Massor med beröm och godis om/när han gör det ute.
Bestraffa Aldrig när han gör det inne, det förvärrar det hela.
Kan hända att De förra ägarna bestraffade honom varje gång han gjorde ifrån sig inne så det är därför han kryper in i ett hörn och bajsar nu... :( stackaren!

det man ska göra om man kommer på honom inne är att avbryta och så fort som möjligt = jätte fort, springa ut med honom där det är ok o så vänta, vänta o vänta tills han göra klart där o då ge massor med beröm... men gud va hemskt det måste vara med en så stor hund som gör det inne...:/ lär ju inte bli några små valp pölar o så då... :crazy: Men du får väl göra som man gör med riktigt små valpar.. springa ut heeela tiden.. en gång i timman i värsta fall så att man har större chans att det händer ute så att man kan berömma i massor... :)

Hej.
Känner igen problemet då jag haft 2 sådan hundar innan och har en som är lite från och till bajsare/kissare.
Du får helt enkelt börja om från början.Köp hem kompost galler.Låt honom vara i detta när han är inne eller när han är själv.Begränsa inomhus vistelsen till ett rum.Hårda bud som gäller med andra ord.Men det är värt det då ni får en kompis för minst 10år framöver.Mycket beröm när han gör sina behov ute.När ni lyckas komma på honom inomhus mycket fy och ut med honom omgående.
Ta upp maten senast 18 på kvällen likaså vattnet.Bestämda mat tider.Fri tillgång till vatten fram till 18.
När ni vart ute och kommer in sätt honom i "buren" 1 timme.Ta ut honom direkt igen efter den timmen.
Lycka till!

tänkte bara påpeka att detta inte lämoar sig för små valpar då de måste ha vatten hela tiden.. annars kan de helt enkelt glömma bort att dricka och sluta va törstiga... då är det bara att åka til veterinären.. detta hände med min gammla hund...:/

Ja nu utgick jag från hennes hund på 1 år.Givetvis ska valpar ha fri tillgång till dricka . ;)Men som sagt hennes är 1 år så... :angel:

jo det jag menade var att de som läser o har valpar inte ska göra så..=)

Liknande trådar

Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt... 2
Svar
35
· Visningar
7 164
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte... 2 3
Svar
41
· Visningar
8 529
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 071
Hundhälsa Jag börjar nu bli rejält trött på detta. Ni ska få hela historien. Hon har kissat inne, framförallt på nätterna, länge, 2-3 år... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 323
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31