Hur ska jag få henne att stå still??

pinky

Trådstartare
Jag börjar tröttna på min kära pållas beteende när jag rider...

Det verkar som om hennes största mardröm i livet är att sätta ner alla 4 fötterna i backen och stå still.
Hon kan bli otroligt het när man rider ute, och att då stanna henne för att t.ex kolla sadelgjorden, passera en väg eller bara stanna för att just stanna är stört omöjligt. Hon trampar på stället, på sig själv, småstudsar, drar i tyglarna (inte hårt alls, men hon ÄR känslig, så med hennes mått mätt... :angel: ), frustar hårt som den värsta drake och svänger baken åt höger (!).

Självbevarelsedriften verka sluta fungera också, för det bekymrar inte damen att det finns djupa diken, fårstängsel, vassa stenrösen, trafikerade vägar och annat farligt som hon hellre trampar ut i än att behöva stå still...

Jag har tidigare bemött det hela med STORT tålamod, och mest suttit stilla och parerat och bromsat när hon gått framåt för att försöka få henne att förstå att det inte lönar sig; framåt går man när JAG bestämmer det! Vänligt men bestämt sas. Hon har naturligtvis alltid fått massor av beröm när hon gått fram på mitt kommande, så hon borde verkligen ha förstått hur jag vill att det ska fungera, eller?

Så har jag hållit på i 2,5 år nu, och korkat eller ej, men jag har faktiskt insett att det inte funkar längre, det måste hända något NU.

Min senaste taktik är att ryta i med rösten och bli arg när hon tramsar runt. Och visst funkar det, men det är med en irriterad snärt med svansen, och efter en stund är hon igång igen. Hon har nästan aldrig stått stilla och avslappnad (under ridningen alltså, det är inga problem annars) någon gång, hon står alltid med spetsade öron, spänd och på språng, "vilande" på ett bakben.

Hela "haltproceduren" blir lite extra infekterad av att hon, när jag driver henne framåt igen, gärna KASTAR sig framåt så att jag inte hänger med och blir hängande i tygeln. Det blir alltså lite obehag för henne att lyssna på mig också... :crazy:

Jag har försökt få henne att sluta vrida baken åt höger genom att alltid rida framåt åt det håll hon står vänd åt, för att visa att hennes tramsande gjort att vi inte är på väg hemmåt längre, men det går inte in. :(

Jag är nästan helt säker på att hon aldrig tjänat på att inte stå still, och att jag hela tiden varit 100% konsekvent, men något fel gör jag ju uppenbarligen...
Eller ska jag bara acceptera att jag har en häst vars hjärna kortsluts ibland, och att det inte är något att göra åt? :cry:

Kan någon hjälpa mig? :confused:

Sv: Hur ska jag få henne att stå still??

Tassetass!!!! Hooo HOOO! :)

Du behövs här nu, du som är klok på sånt.
Jag vill och vågar inget säga när det gäller denna hästen då hon har ett hett temperament vilket gör att det lätt blir fel och ÄNNU hetsigare om man gör fel..

Detta vill jag oxå ha svar på.. inte för att mitt fall är lika tufft ännu men det är alltid kul med olika åsikter folk har.. :banana:

Herregud, jag kan inget om hästar som inte vill stå still :D

Det första man måste göra när man vill lösa ett sånt här problem är att ta reda på VARFÖR hästen inte kan stå still och bara vara, ty orsakerna kan vara många - och lösningen beror givetvis på vad ursprungsproblemet är. Så...

Är det enbart vid uteritt hon gör så där? Hur är hästen annars? Vid ridning i paddock/ridhus, vid hantering, när du är ute och går med henne? Är det nån variation i utrustningen mellan uteritt och ridbanan?

Exakt! Jag känner att jag inte är tillräckligt "finkänslig" för att fixa detta problem...

Jag som hade förväntat mig ett långt och klokt svar från dig som löser detta på sekunden... ;)

Hon kan vara liite besvärlig i paddocken också, men då är hon oftast betydligt mer lättövertalad och trampar bara några steg innan hon rättar sig. Hon är ju i allmänhet mycket lugnare i humöret i paddocken iofs... Samma sak när man tömkör eller longerar, hon kan vara lite seg att få att stanna, men hon står oftast helt stilla tills jag ber henne att gå framåt.

När man sköter henne är hon det lugnaste, goaste och coolaste du kan tänka dig, man behöver inte binda henne när man borstar på stallbacken, vilar gärna avslappnat när man pysslar med henne osv.

Utrustningen är densamma vart jag än rider, samma sadel osv. Däremot växlar jag mellan tredelat tränsbett, oledat tränsbett, sidepull och pelhamstång med dubbla tyglar, men det spelar absolut ingen roll vad jag har i munnen på henne, beteendet är tyvärr lika oavsett. :crazy:

Jag vet med mig att jag gärna spänner mig lite när hon börjar trampa runt, och att det påverkar henne (inget går den hästen obemärkt förbi! :smirk: ), men jag FÖRSÖKER verkligen att tänka på det, och även de gånger jag är helt säkert på att jag suttit "parkerad" och avspänd i sadeln så trampar hon och hetsar upp sig.

Det lättaste sättet att "felsöka" är att kolla av hästen från backen först. Ordningen och principerna för 7 Games är det lättaste sättet att "beta av hästen" och kunna lägga till rätta olika saker. Man behöver inte harva på något sätt utan bara kolla av hästen. Det man ska lägga märke till är hästens respons på de olika lekarna så att man har en positiv och tänkande häst och inte en häst som är "någon annastans" i tanken. :eek:

Med Lek 2 kollar du lätt av om du har skänklar och de olika tygeltagen, i Lek 4 bygger du in att framåt och bakåt ska vara lika lätt, i Lek 5 kan du ge din häst tid att gå från "höger-hjärnhalve-tänkande" till "vänster-hjärnhalve-tänkande" (dåliga ord...men hoppas att du förstår. I höger hjärnhalva sitter instinkter och reaktioner som hästen har av naturen och allt som den troligt kommer att utföra innan den använder sin vänstra hjärnhalva - som är den tänkande och logiska delen.) I Lek 5 kan du vänta in hästen tills den är uppmärksam på dig (istället för att springa och kanske titta på andra hästar osv..) och också prova att ställa hästen inåt innan du vänder upp den. Om hästen inte ställer huvudet inåt kommer du troligt inte kunna stoppa den när du rider ut heller... Bara små checking-detaljer inför ridningen alltså...det finns mer....

Kan du sadla hästen lös utan att den försöker gå iväg och spänna sadelgjorden utan att hästen vill bita eller på annat sätt reagerar negativt behöver du inte lägga så mycket tid på det. Men försäkra dig om att hästen tycker att det är ok att sadlas. Måååååånga hästar avskyr sin sadel och känner sig instängda när man spänner åt (hästar är klaustrofobiska mer eller mindre och blir lätt trängda av ex. grindhål, transporter men även vid sadling alltså...) Märker du att hästen blir stressad vid sadlingen - ja, gör ett gäng svingar med sadeln från båda sidor tills hästen slappnar av. Spänn också sadelgjorden i 3-4 omgångar innan du sitter upp och rör på hästen emellan varje gång du spänner åt. Känn hästens andning och när hästen andas ut drar du upp ett snäpp.

En häst som går iväg när man ska sitta upp vill inte ha sin ryttare på ryggen. :angel: Då kan man få göra uppsittningar tills hästen står still. Jag brukar göra det från båda sidor och ofta får man börja med att stå bredvid hästen och vänja hästen vid de små hoppen man gör på sidan utan att man ens sätter i foten i stigbygeln.

När man väl suttit upp kan man gott sitta där en lång stund, och kanske till och med sitta av igen. Lär hästen att det får ta tid och att varken du eller hästen behöver stressa. Böj hästen åt höger och vänster (så att mulen är vid din fot) och stretcha så hästens muskler och hjärna. Det är en position för hästen som kallas för "the death position" så man får vara noggrann med att vara mjuk och vänlig med hästen så att den känner sig trygg. Om hästen kan slappna av så här har du inte bara vunnit det viktiga förtroendet och fått hästen att koppla av utan också lagt grunden för din livlina. Kan du böja din häst - kan du stoppa den!

Backa hästen något steg med att bara lyfta tyglarna lite och kanske lägga på tryck långsamt och släpp så snart hästen ger en positiv respons. Om du gjort ett bra jobb på backen kommer detta inte vara något problem. Led framdelen och vänd bakdelen. Gör sådana enkla saker och gör långa pauser emellan då du bara sitter och slappnar av. "Hurry up and relax".

Jag brukar ta grunderna med repgrimma och sk. NH-grimskaft eftersom tyngden i repet och alla "leder" ger hästen flera chanser att känna vad som är på väg att hända + att eftergiften blir omedelbar pga. repets tyngd. Dessutom sparar man hästens mun om man tar de "grova grunderna" på repgrimma och spar finessen till bettet när kommunikationen redan fungerar. När man rider med bett sedan kan jag rekommendera sk. slobbers eftersom de ger samma effekt som repet - tryck läggs på långsamt och eftergiften blir omedelbar.

Från skritt, ge ett sk. "prepatory command". Först av allt slappnar jag av och slutar rida, för jag vill att hästen ska läsa av mig (steg 1). Sen brukar jag lyfta repet/reptygeln rakt upp med ena handen (steg 2), med andra handen drar jag "ner-upp-ner" (steg 3) innan jag tar i tygeln och ställer hästen inåt med att "hugga mig i benet" (steg 4) och sedan inväntar jag att hästen stannar av och slappnar av) innan jag låter den räta upp sig. På detta sätt lär man sin häst att "tända av". Snart kan man ta upp hästen i trav, lyfta tygeln osv och hästen kommer att tänka "aaaahhhh, nu vet jag vad som kommer att hända" och så kommer den att sakta av.

Det finns fler sätt att stanna hästen på och jobba med detta, men det är ingen som orkar läsa då... :p Tar man och betar av hästen en gångart i taget så får man en uppmärksam och mjuk häst som har lika lätt att galoppera snabbt som vinden som att stanna och "tända av".

Nu är det alltid svårt att ge råd så här, men jag hoppas att du fick grundprincipen i alla fall.

Good Luck!
Camilla

Bara en tanke, den här hästen verkar se att stå stilla mer eller mindre som ett straff, min herre kunde ha lite såna tendenser tidigare, nu står han mer än gärna stilla...

Lär hästen att det är en "belöning" att stå stilla, att den får stå stilla för att den gjort något bra :)

Som pinky beskriver låter det som att hon har en häst med fantastiska egenskaper för att vara häst! Den häst som överlever i det vilda är den som har starkast flyktinstinkt, som reagerar först och tänker sedan, som springer snabbt, som reagerar på allt som är främmande i omgivningen och som gör allt för att ta sig ur fara.

De hästar vi vill ha att göra med är hästar som har mindre överlevnadsinstinkt, som står kvar och betar när flocken har dragit och som lunkar på i ett makligt kontrollerbart tempo. Som aldrig reagerar på omgivningens knäpp och prassel och som inte bryr sig i vad som händer den.

Även om vi har avlat bort mycket av de egenskaper som hör till hästens grundnatur, så finns det kvar där. Vi behöver hjälpa våra hästar att leva i människans värld där knäpp och knak och allt som händer runt omkring är inte något att reagera för. Traktorer är inte björnar som ska äta upp hästen och plastpåsar är inte smygande snöleoparder... :rofl:

Den här hästen som pinky berättar om verkar som att den behöver få tid att bearbeta sin omgivning, vilket jag skulle lägga mycket tid med från marken till att börja med, men även från ryggen. Den behöver få tid att tänka och bearbeta ridningen så att den inte blir överhopad med all info som ska sammansättas från ryttaren och dessutom behöva bearbeta omgivningen. Hästen behöver känna att pinky är att lita på och att hon inte tänker låta något ont hända oavsett om det är på gårdsplanen eller på ridturen.

Take the time it takes and it will take less time...

Hmm, eftersom jag inte träffat hästen är det ju svårt att veta vad som funkar för just din häst. Men gör hon samma sak när man leder henne ?!, För du borde kanske träna mycket i en padock eller något liknande. Att varje gång du gör halt och vill att hon ska stå till och hon försöker att gå, Så backar du henne. För till slut kommer hon antagligen tycka det är så jobbigt att backa jätte mycket så hon kommer stå still. Funkade iaf på min ponny ;) Lycka till (!)

min pålle är likadan!
fasst jag stog inte ut mer än i 2 veckor innan jag började agera kraftigt.

tog tag i ena tygeln så att pållan böjde hela sitt huvud mot min skänkel, där sitter jag sedan passiv och väntar på att hon ska stanna. Beröm!

precis som när man tränar med hundar (och andra djur) så får man i början belöna enbart en tanke på rätt väg.

så om hästen så bara står still någon hundradels sekund, så får man vara snabb med beröm!

är man bara tillräckligt envis, konsekvent och har förmågan att uppmärksamma dom små detaljerna, så kommer det nog att ordna sej ska du se

Har hon ont någonstans? Försöker hon komma undan något?

Det här är ett mycket vanligt problem, men som yttrar sig på olika sätt.

Jag har funderat mycket på det här, då jag har erfarenheten av att, dessvärre inte en och annan, utan de allra flesta engelsk-ridna hästar har väldigt svårt att bara koppla av och stå still. Medan de allra flesta westernhästar kan stanna och slappna av när som helst.

En tanke är att det beror på, att många traditionellt inridna hästar får lära sig redan i inridningen att bara tänka framåt. Även när man tränar ryggning vill man att hästen tänker framåt. Medan man i westernridningen vill att hästen mer tänker åt det håll man går åt, och att man har den stillastående positionen som neutral-läge.

Kanske behövs det en bättre isärplockning av alla hjälperna i den traditionella ridningen?

Nåväl, detta var bara en parantes men nyttig att fundera över för att komma fram till orsak och verkan.

Jobba på att få hästen att förstå att stillaståendet är ett neutral-läge, en fristad, en paus.
Om detta fungerar på ridbanan, så lägg ändå energin på att bygga upp ett väl fungerande system där. Jobba med lite krävande övningar, och så fort hon försöker göra rätt stannar du, berömmer och står still en stund. Detta för att få hästen att förstå att det är trevligt att stå still, att det faktiskt är en belöning hon får när hon gjort något bra i arbetet.

Träna även från marken på liknande sätt. Ett röstkommando kan också vara användbart, eftersom det kan få henne att lägga ihop 1+1, dvs känna igen situationen, även ute på vägarna.

När du väl tycker att detta är befäst i närmiljön, så börja med att leda henne ute på vägarna, och träna på att stå sill.
När hon kopplar av på dessa promenader, kan du sadla och växla mellan att leda henne och att rida.

En väldigt bra grej är att verkligen anstränga sig för att ta bort hästens fördomar, i det här läget att ridning, och särskilt då ute i skogen, nödvändigtvis behöver betyda att man rör sig framåt.

Sitt upp, och stå still. En lång stund, tills hon verkligen är avslappnad. Sitt av, och förklara dagens ridpass avslutat. (detta är även bra att göra när du har sadel på promenaderna. Växla mellan att promenera, stanna och att sitta upp men då bara stå still, sedan sitta av och gå)

Mins en av de besvärligare hästarna jag haft hand om inom denna genre. Henne satt jag på i över 2 timmar på ridbanan. Det enda jag bad om, var ett stillastående avslappnat läge. Hon blev totalstressas, försökte allt, backa, kasta med huvudet, svänga rumpan, skrapa, småstegra... jag lät henne göra detta, för stressen måste få utlopp i någon form. Till sist tonade det sakteliga av, och hon började försöka tänka ut vad jag egentligen ville. Slutligen, när hon hade stått still en stund, gjorde hon ett försök till att slappna av och öppna dörren för mig (släppa in mig kommunikationsmässigt). Då satt jag av och gick in.
Under hela passet hade jag bara jobbat på att andas lugnt och djupt, vilket ledde till ett halvt meditativt tillstånd. När jag satt av var pulsen nästintill obefintlig, och jag fick styra om till en snabbare andning innan jag "kom tillbaka" fullt ut.
Men så myckett lugn krävdes det av mig, för att hon skulle släppa en milimeter.
Efter det så behövdes det lite mer träning för att befästa viloläget, men hon hade kommit en god bit på väg.

pinky skrev:
Det verkar som om hennes största mardröm i livet är att sätta ner alla 4 fötterna i backen och stå still.
Hon kan bli otroligt het när man rider ute, och att då stanna henne för att t.ex kolla sadelgjorden, passera en väg eller bara stanna för att just stanna är stört omöjligt.

Jag är en riktig fegis och skulle aldrig ge mig ut på äventyr som inte jag klarar av. Så att jag har börjat med att lära dom att stå still. Det är ganska enkelt faktiskt. Men det kräver en del tålamod. Om hästen inte vill stå still... om han/hon går iväg vid fel tillfällen så driver du bara hästen vidare... och efter ett tag belönar du genom att han/hon
FÅR stå still. Om hästen inte är alltför illa däran så går det ganska snabbt att lära den det. Men sen hade jag strul och då fick jag ett bra tips. INNAN hästen vill gå iväg - jag menar det känns - då signalerar DU att hästen ska gå innan den går... om det så bara handlar om bråkdelens av en sekund. Det funkar. Ganska snabbt fattar hästen att DU bestämmer och kan stå still längre och längre stunder. Om inte... har du sett över foderstaten, vad äter hästen...
Det är det hela jag kan komma på...

Lina här ovan skrev ett jättebra svar som jag såg först efteråt.
Jamenvisst. Hur som helst det är inget olösligt problem. Det tror jag inte, men kanske tar det lite tid. :)

Hejsan!

Jag hade samma problem med min sköthäst, han vägrade att stå stilla mer är max en sekund, men nu kan han stå i flera minuter med sänkt huvud, helt avslappnad.
Det var tack vare min tränare som detta problem löstes. Vi löste det på följande sätt:
när han helt enkelt inte ville stå stilla så tog jag och släppte yttertyglen helt, (den var då helt lös och lite lösare en då), och sedan ta tag i innertygeln väldigt, väldigt kort, genom att låsa den vid ditt eget knä eller ibland i mitt fall i hornet på sadeln.
Då är hästen tvungen att gå i cirklar, en häst som går cirklar har nästan ingen styrka, och har då två val: antingen gå runt och få det jätte jobbigt eller att stå stilla och slappna av. Jag kan försäkra dig med att detta inte gick på en dag eller en vecka, men nu står han som sagt helt stilla när jag sitter upp och även när jag vill att han ska stå stilla på träning.

Du kan göra samma sak om hästen inte står stilla när du sitter upp, genom att korta tygeln mot dig, och ha ena foten i stigbygeln och hoppa med hästen när den går runt i cirklar, till sist står den stille för att det helt enkelt är lättare!

Lycka Till, om du inte förstår elller har frågor, så kan du eller någon annan maila mig på: mia_med_knuff@hotmail.com

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 276
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama