Hur ska jag få henne att sluta rygga???

S

Shana

När jag är ute och rider måste man alltid följa ett mycket brant dike. Min häst brukar väldigt ofta tvärnita och när jag försöker driva henne framåt börjar hon rygga rakt mot diket. Vi brukar stå och bråka med varandra i ca 15 min sen är allt som bortblåst och hon går på hur bra som helst resten av ritten. Är det någon som kanske har något tipps eller kanske rentutav har samma probem så hade det varit trevligt att få svar!!!!

Sv: Hur ska jag få henne att sluta rygga???

När hästen börjar rygga så hindra den inte, fortsätt bara...då blir ofta hästen så tagen att den går fram när DU väl bestämmt att den ska sluta rygga...funkar ialf på min kuse... :)

Prova att vända henne i den riktningen du ville gå o rygga det hållet fortsätt lite efter hon vill sluta o vänd sedan rätt igen o prova om hon vill gå fram annars gör om proceduren . Funkar i bland på envisa damer .

Tack för era svar :)
Tyvärr funkar inte någon av metoderna. Om jag låter henne rygga så går hon ner sig i stupet. Om jag vänder henne i motsatt riktning försöker hon antingen rygga mot diket eller står som förstenad!

Shana skrev:
Tack för era svar :)
Tyvärr funkar inte någon av metoderna. Om jag låter henne rygga så går hon ner sig i stupet. Om jag vänder henne i motsatt riktning försöker hon antingen rygga mot diket eller står som förstenad!

Gör hon liknande i andra situationer oxå om något är läskigt eller hon inte vill....?

Om detta är enda (och absolut ENDA) stället hon gör det på så skulle jag faktiskt ärligt överväga att inte ta strid, det är något med diket som gör hästen extremt orolig, och är det ENDA (återigen :smirk: stället där det dessutom är förknippat med skaderisk för både dig och hästen, så skulle jag helt enkelt inte ta strid utan kanske leda hästen förbi.....

återigen: notera: om det är så att hästen absolut inte gör detta i någon som helst annan situation.
nu har jag tryckt på det för att undvika några som helst missförstånd ;)

Jag är säker på att det inte är för att hon är rädd för då brukar hon alltid reagera på ett helt annat sätt.
Det är inte bara vid diket hon brukar göra det, ibland händer det längre fram men då är det inga problem för där har jag inte diket att tänka på!
Hon är en gammal envis dam på 20 år så egentligen tror jag bara att hon tycker det är roligt att reta gallfeber på mig men det är nog inte lika kul när vi ligger på botten av diket!!! :(

Är det ett dike skulle jag gladeligen låta henne backa ner idet, och fortsätta att backa upp ur det, och in i skogen och ja, tills jag märker att hon bjuder framåt igen. Är det ett "stup" som du beskrivit det på något ställe kanske du bedömer skaderisken som för hög, men så länge inte hästen trillar eller går omkull, skulle jag bara backa...

Jag skulle antingen vänta ut henne när hon nitar, inte driva alltså, utan bara vänta tills hon tröttnar på att stå stilla. Eller ta med ett spö och ge henne en dask där bak.

Hästen jag rider gör exakt samma sak fast han stegrar sig och vänder helt om samtidigt och driver man backar han... på banan så r det bara bli förbannad å estmma sig för nej du vi ska hitåt och då ger han sig efter en stund;P

Men ute i skogen tycker jag det är lite läskigt för det är så lätt att han stegrar/vänder/backar ner i nått dike eller liknande så då.. aa ja vet inte brukar jag oftt rida med någon annan så den kan gå först.. för då följer han bara efter... han är lite knpig men han vill ju bara bestämma.. men icke sa nicke de får han ej ;)

Ta med dej ett riktigt långt spö nästa gång.
När hästen börjar rygga så se till att du sätter dej ordentligt i sadeln i lodrät sits (du får absolut inte luta dej fram!). Lägg spöet (slå inte!) bakom hästens ena bakben, gärna nedanför hasen. När hästen stannar upp (för det gör den) berömmer du med rösten och driver genast framåt.
Upprepa det nästa gång det händer, och ge massor av beröm när hästen svarar framåt.

Lycka till!

Immer

Shana skrev:
När jag är ute och rider måste man alltid följa ett mycket brant dike. Min häst brukar väldigt ofta tvärnita och när jag försöker driva henne framåt börjar hon rygga rakt mot diket. Vi brukar stå och bråka med varandra i ca 15 min sen är allt som bortblåst och hon går på hur bra som helst resten av ritten. Är det någon som kanske har något tipps eller kanske rentutav har samma probem så hade det varit trevligt att få svar!!!!

Det är ju inte så trevligt att rida förbi det där branta diket eller hur..? Speciellt inte när man ska behöva oroa sig för utifall hästen kommer att backa ner i det med dig o rasa baklänges så ni bryter alla ben ni har..?? Hm... hästar läser våra tankar... Så mitt råd är - led henne förbi det där stället hädanefter. Simple as that. Kram. :)

Min medryttarhäst gör samma sak, INGET hjälper! Förr gjorde hon inte så utan var riktigt lättövertalad när det var ngt farligt men nu är hon så pass tränad så hon kan bära sig själv på ett helt annat sätt och då tyckte hon att "rygga kan man ju göra...!" Speciellt ut på nysådda åkrar :mad:
Å jag blir lika förbannad varje gång! Har oxå fått tipset att låta henne backa men det funkar inte, har försökt men hon backar och backar och backar...
Det jag gör: först är jag snäll och försöker med lite snällövertalning (prata lungt och så), sen blir jag lite arg och tar i lite hårdare, sen blir det värre och jag smäller till henne, sen hoppar jag av och är riktigt förbannad, tvingar henne att backa långt (om vi är på ett ställe där det går, dvs inte på en nysådd åker) och sen bär jag henne förbi det farliga ;)
OBS! Det är nya farliga ställen varje gång och ibland kan det bara vara en pinne som ligger på fel ställe.
Sen är detta inte varje gång man rider heller utan hon kan vara en liten ängel oxå :love:

Min häst gjorde samma sak förut, när man red ut själv, gjorde det för att testa mig, hur mkt hon behövde gå. Hon gillar inte att ridas ut ensam. Just av denna orsak rider jag ut själv ca 1 gång i veckan bara för att träna henne på att bli lika lugn som andra pollen är när han är ute ensam, så hon ska vara ridbar även ensam. Hon brukar stanna lite under endel ridturer, i början när hon gjorde det så väntade jag lite, skänklade på framåt, men då började hon rygga, sedan ryggade hon endel, utan att gå framåt. gav mig inte då, fortsatte att banka på henne mer och mer tills hon gick fram, och det gjorde hon. Sen kunde det bli sådär någon gång ibland. Nu för tiden tar jag med ett spö, varje gång hon visar minsta tecken på att gå MOT min skänkel (vilket är högst 2ggr nu) petar jag till henne med spöt och ger henne ingen annan utväg än framåt. Fungerar bara bättre och bättre för varje gång vi rider ut själva. :) Ibland måste man faktiskt ta till en lite hårdare metod, vad skulle du själv tycka om att gasen och bromsen ibland slutade att fungera på din bil?! Skulle absolut inte vara acceptabelt, å varför accepterar vi då att våra hästars gas och broms ibland inte fungerar? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

orkade bara läsa de fem överstasvaren. och om de ej funkar kanske du kunde testa att promenera med henne. Gärna med en lina, läöngre än ett grimskaft bör det iaf vara.

Låt henne stanna och titta och utforska stället.Äta ölite gräs om det finns osv. Så hon inte känner det som något hot. Det kan ta flera timmar men känner hon sig bara trygg där kommer det itne bli några som helst problem i framtiden.

Med den långa linan kan du gå före en bra bit och visa henne attdu vågar..

Tack för Era jätte bra svar! Många av svaren är rellaterade till att hon ska vara rädd för att gå förbi men det är jag säker på att hon inte att är. Jag bruka alldrig ha spö med mig innan men det har jag börjat ha nu. Så fort jag märker att hon börjar sakta ner så flyttar jag spöt så det får vila på halsen och driver på extra mycket och det lilla har räckt! Tack än en gång för svaren. Om inte detta fungerar i längden så ska jag prova alla era tipps!!! Ha en bra dag.

vad bra att du har kommit på ett sätt som funkar!

en häst jag hade hand om en sommar gjorde precis likadant. helt plötsligt kunde hon stanna och vägra gå, hon bara frös fast i marken. om man skänklade på henne så började hon backa men så fort man slutade så stannade hon igen. jag vägade inte gå på henne för mycket för med dom som hade henne innan hade hon rest sig väldigt ofta och högt och ville inte råka ut för det... dom hade också talat om för mig att hästen var livrädd för spön, det skulle inte ens gå sitta upp på henne med ett i handen så jag red alltid utan.
det var inte så att hon var rädd, ibland när hon var det gjorde hon nästan likadant men då hjälpte det alltid att leda henne förbi, såhär hade hon speciella ställen hon alltid stannade på där det aldrig hjälpte.
en dag blev jag så trött på det så jag bröt helt enkelt en kvist från ett träd och la försiktigt bakom sadeln, sen tog hon skänklarna och gick fram hur snällt som helst och vi hade en av våra allra mysigaste ridturer! efter det red jag henne alltid med spö (det var inga problem alls..) och om hon stannade så nuddade man bara lite med spöt bakon sadeln så gick hon fram för skänklarna resten av turen.
hon gjorde bara såhär när hon var ensam men jag hade aldrig någon att rida med (tror vi hade sällskap 2 ggr) så det hjälpte inte så mycket att hon var snäll med sällskap..

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 158
Senast: Vallmo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat