Hur ska jag få hästen att svänga mera.

H

Hoppelit

Hej!
Min häst är väligt svårsvängd, hon liksom blir som en banan när jag ska svänga mot tex ett hinder. Jag håller imot allt jag kan med ytterskänkeln när jag svänger för att hon inte ska bli så, men ibland lyssnar hon noll och svänger inte alls. Hur ska jag göra för att få henne att svänga bättre/lyssna mera för skänkeln?

Sv: Hur ska jag få hästen att svänga mera.

Rid mer dressyr.

Jag svänger min häst med vikthjälper och ytterskänkel.

ett tips är att titta utåt, alltså vrida inner ytteraxel bakåt, då får du lättare med dig ytter och trampar ner mer i inner stigbygel.

Du håller emot med ytterskänkeln skriver du, men vad gör yttertygeln? :)

titta, böj med innertygeln och sväng med yttertygeln, driv ev på med ytterskänkeln.

Lösningen är nog mer grundträning. Om hästen blir en banan och försvinner utåt så behövs mer "broms" på yttersidan - och sen sväng.

Börja träna på att svänga hästen i skritt. Strunta i böjningen. Tänk rak häst på volten. Då måste framänden svänga mer än bakdelen. Hur gör man det? Tänk på bogen, det är balansen i bogen som är det viktiga. Vart är balansen, tyngden i bogen på väg? Om bogbalansen strävar ut ur volten så har ni hamnat fel.

Du kan inte styra hästen åt till exempel höger genom att dra i högertygeln, då blir den en banan. Prova istället att svänga hästen, börja i skritt som sagt, genom att bromsa/förhålla med yttertygeln. Ta och ge efter. Ha innertygeln mer eller mindre lös. Svängde den? Om den inte gör det har jag nog förklarat dåligt. Det är svårt att förklara bara i text. Din kropp kanske säger nåt annat, för sitsen och vikten måste ju visa vägen åt samma håll. Eller den kansk inte svarade på ytertygeltaget? Då får du arbeta med det.

När man kan styra bogen med yttertygeln = svänga hästen. Så kan man prova att göra mindre med tygeln och istället göra svängandet med ytterskänkeln = överskänkeln. Vrid dig mot svänghållet, för din tyngdpunkt något ditåt, men var styv/stadig i din egen yttersida, då uppstår automatiskt ett tryck med överskänkeln (ytter) ner till knäet, mot hästen, som tar med hästen runt. Nästa steg är att svänga/flytta bog enbart med sittbenen, men det hinner man nog inte med i hoppstridens hetta...

TACK! Det ska jag verkligen testa idag! SKa nämligen tävla dressyr första gången med min c-ponny och andra gången med min häst :) Sist vann jag! Hoppas det går bra denna gången med hehe. I skritten gör hon aldrig så att hon blir som en banan, men då sitter man ju helt stilla. I traven blir det ju svårare för ryttaren att hålla med ytterhjälperna. Även i galopp gör hon så. Men, vi har inget staket och när jag väl har staket uppsatt så gör hon inte så. Men då får vi ju stöd av staketet! Måste gå nu, ska till stallet men tack för ALLA tips!

Yttertygel är allt jag har att säga. Man behöver inte göra det mer komplicerat än nödvändigt :)

Håller med Sigge!

Tänk att du ska svänga framdeles runt bakdelen. Så att hon är rakare, lite piruett liknande. Får henne att vara mer på baken och lätt fram till och yttertygel och ytterskänkel

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA