Hur ska jag få han att jobba med mig ?

M

MissMidoriViking

Jag rider en jättehärlig och jättefin bponny som är 8 år gammal. Det är en familj som äger honom , dom har två stycken döttrar som tränar och tävlar lite smått. Tanken med den här ponnyn va väl från början att han skulle bli en hopptävlingsponny och han har talang. Han löshoppar 105 utan problem och tar verkligen i , men så fort han får en ryttare på ryggen spänner han sig, och rusar nästan emot hindrena. Efter ett tag brukar det ju gå bra , men hur ska jag få honom att ta det lugnt och inte rusa mot hindrena ? Han är dessutom rätt rädd och harig av sig och det är också ett utav anledningarna till att han gärna springer över. Tusen tack för alla svar!

Sv: Hur ska jag få han att jobba med mig ?

träna massor me serier och låga hinder tills hästen slappnar av

Hoppa små hinder tills hästen känner sig trygg och säker.
Det kan ju vara så att höjden gör hästen osäker.
Eller att ryttarna har ridit på fel sätt innan, så den vet att den kan få ryck i munnen/sparar i magen osv osv över/efter hindrena...
Se till så att du verkligen är följsam och hoppa på små hinder tills hästen lär sig att det inte är farligt att hoppa.

Antingen så kan han ha ont någonstans så att ryttaren stör ponnyn på det sättet eller så är ryttaren inte tillräckligt följsam (som det stod tidigare). Lägg några bommar på marken till att börja med och öva på lite vägar t.ex., korta och länga galoppen så att det blir lite varierande och roligt arbete för den. Kör det tills du känner att hästen är lugn och lyssnar på dig. Sen kan du gå ett till steg om det går bra och höj upp bommarna lite, sen kan du göra det till hinder osvo osv. På det sättet kan hästen få förtroende för ryttaren och han känner att det är helt ok att hoppa med en ryttare på ryggen. Men stressa inte hästen och gå för fort fram, huvudsaken är att de ska tycka det är roligt att arbeta!

Gör sådana övningar (har även jag gjort med min heta hopponny som haft lite bråttom till hindrena och det har gått utmärkt) så ska du se att det löser sig :)

Lycka till!

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 388
Senast: Anonym
·
T
Övr. Hund Min mormor och morfar(80år gamla) förstår inte att deras hund inte har ett bra liv. För ca 6 år sen köpte dom en omplaceringshund. En...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: kiaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka